FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Kapitalismen är skit, men ändå oftast bättre än alternativen. ;-P De mäktiga bankernas och ländernas lånekarusell har nu nått en hastighet att den är omöjlig att stanna utan enorma uppoffringar. Arnold S (ett exempel) lovade att sanera Kaliforniens ekonomi och titta hur bra han lyckades. USA står inför enorma problem. Det är i varje fall min övertygelse. Jag hoppas jag bara fått en släng av lite cynism/pessimism.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kapitalism funkar fantastiskt bra när man inte behandlar den så som för många har gjort, genom att trycka in pengar i systemet och ge överdrivna garantier åt privata banker. Så som bland annat USA har gjort.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Statsskuldshotet är en gammal myt som har motbevisats dussintals gånger av vänstertidningar såsom ETC. Läs här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Government_debt I korthet: statsskuldens absoluta storlek är helt irrelevant. Det är storleken i relation till BNP:n som är intressant eftersom den avgör statens kreditvärdighet och hur mycket pengar den kan låna. I det avseendet ligger Japan bra mycket sämre till än USA. Enda anledningen till att amortera skulder är ifall pengarna inte kan investeras i något lönsammare. Men det kan de ju nästan alltid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Som i all ekonomi (makro som mikro) kan krediter vara ett bra sätt att finansiera stora investeringar. USAs problem är dock nog inte detta, mycket av infrastrukturen i USA ägs av privata intressen - inte av staten. USAs stadsskuld har i mångt och mycket gått till krig och skattesänkningar, vilket ju såhär i efterhand inte var så klokt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nationa...idential_terms http://en.wikipedia.org/wiki/Jobs_cr...idential_terms |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
I stort sett alla tillgångar som finns i omlopp idag är skapade genom lån och utan tillväxt finns det inga pengar som kan betala lånen och då kollapser hela ekonomin.. Ständig tillväxt emot begränsade resurser är ju en ekvation som aldrig kommer gå ihop i slutändan. Det enda som kan rädda oss är stora teknologiska framsteg som gör att vi kan leva effektivare och förbruka mindre eller hitta nya energikällor om vi ska hålla fast vid kapitalismen. Det är såhär det har blivit för att det är de med makt och pengar som har fått bestämma för mycket och de har ju såklart gjort allt för att de ska få mer pengar och alla andra ska dra på sig lån fyller deras plånböcker. Det har ju blivit bättre på sistone men eftersom det här systemet är så inkört går det inte att ändra det allt för mycket och reformen måste kunna betala alla skulder vilket såklart är en omöjlighet. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|