Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Grisen i säcken?

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-25, 20:07 #1
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av forngren Visa inlägg
Ett ord, goodwill.

Hur mycket skulle en retur kosta dig jämförelse med en nöjd (mindre bitter?) kund?
Absolut, tanken har ju slagit mig! Problemet är bara att om hon får nya varor utan egentlig anledning kommer hon säkert bli glad och skriva om det på internet, och jag vet att flera andra kunder läser det som hon skriver o då kommer säkerligen någon annan vilja få andra varor. Hur ska jag hantera det då?
Dessutom är det inga konstiga varor hon fått, så vet inte riktigt vad hon ska få istället då hon verkar klaga på det mesta...
Zodic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-25, 20:36 #2
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
Citat:
Ursprungligen postat av Zodic Visa inlägg
Absolut, tanken har ju slagit mig! Problemet är bara att om hon får nya varor utan egentlig anledning kommer hon säkert bli glad och skriva om det på internet, och jag vet att flera andra kunder läser det som hon skriver o då kommer säkerligen någon annan vilja få andra varor. Hur ska jag hantera det då?
Det vore ju otroligt bra, då har du helt plötsligt värvat en ambassadör som förutom att marknadsföra ditt företag även berättar om den fantastiska kundservicen.
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-25, 21:08 #3
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 1 354
Citat:
Ursprungligen postat av forngren Visa inlägg
Det vore ju otroligt bra, då har du helt plötsligt värvat en ambassadör som förutom att marknadsföra ditt företag även berättar om den fantastiska kundservicen.
Bra skrivet. Det är sånt här jag gillar.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-25, 21:58 #4
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av forngren Visa inlägg
Det vore ju otroligt bra, då har du helt plötsligt värvat en ambassadör som förutom att marknadsföra ditt företag även berättar om den fantastiska kundservicen.
Och hur ska jag göra om 10 andra kunder vill byta varor? Det är ju det som är problematiken. Hela grejen med grisen i säcken är ju att inte veta vad man får, hur ska jag förklara att första kunden fått nya varor om jag inte erbjuder alla samma sak?
Zodic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-25, 22:38 #5
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Citat:
Ursprungligen postat av Zodic Visa inlägg
Och hur ska jag göra om 10 andra kunder vill byta varor? Det är ju det som är problematiken. Hela grejen med grisen i säcken är ju att inte veta vad man får, hur ska jag förklara att första kunden fått nya varor om jag inte erbjuder alla samma sak?
Du menar ett paket med en "slumpad" vara.
Det är som ett lotteri och det ska du va ärlig med att man inte vet (och det verkar du vara).
Så då får kunder faktiskt acceptera att de köpt slumpen.

Men om kunden vill betala för frakt så går det ju att lösa.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-26, 00:04 #6
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av Dennis Holm Visa inlägg
Du menar ett paket med en "slumpad" vara.
Det är som ett lotteri och det ska du va ärlig med att man inte vet (och det verkar du vara).
Så då får kunder faktiskt acceptera att de köpt slumpen.

Men om kunden vill betala för frakt så går det ju att lösa.
Ja precis, en kalender med 24 paket med olika saker, det har stått förslag på vad det kan innehålla bara. Men att kunden tycker vissa saker är barnsliga eller inte kan ha mobilsmycke på sin mobil ser jag inte öht som mitt problem... Däremot sa jag till henne att om något är sönder ersätter vi självklart det.
Får se vad hon kommer med mer..
Zodic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-26, 03:17 #7
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
glennjs avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
Hon får ju självklart reklamera, men det betyder ju inte att du behöver skicka andra saker tillbaka till henne, det kommer bara, precis som du skriver, skapa fler problem.

Låt henne reklamera enl. ångerrätten. (Den kommer du inte undan) Ta tillbaka produkterna och ge henne pengarna tillbaka, och fokusera på dina nöjda kunder.
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-26, 12:23 #8
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Zodic Zodic är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 47
Citat:
Ursprungligen postat av glennj Visa inlägg
Hon får ju självklart reklamera, men det betyder ju inte att du behöver skicka andra saker tillbaka till henne, det kommer bara, precis som du skriver, skapa fler problem.

Låt henne reklamera enl. ångerrätten. (Den kommer du inte undan) Ta tillbaka produkterna och ge henne pengarna tillbaka, och fokusera på dina nöjda kunder.
men ångerrätten gäller bara 14 dagar? Det är köpt i november. Och varorna är använda det har hon sagt själv.
Måste fundera på det här...
Zodic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-27, 11:33 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Zodic Visa inlägg
Och hur ska jag göra om 10 andra kunder vill byta varor? Det är ju det som är problematiken. Hela grejen med grisen i säcken är ju att inte veta vad man får, hur ska jag förklara att första kunden fått nya varor om jag inte erbjuder alla samma sak?
Du driver en affärsverksamhet, det innebär att du måste räkna in en viss andel returer (oavsett orsak) i din kalkyl och det brukar sällan vara många som returnerar. Blir det mer än du räknat med så får du höja priset något.

Men du har drömläget om kunderna blir dina ambassadörer/marknadsförare, det är det man alltid strävar efter som företagare i gemen.

Vad du säljer är ju "trygghet" för kunden, dvs kunden ska alltid veta att de blir nöjda när de handlar av dig, även om det är "grisen i säcken" du säljer.

För att du ska bli långsiktigt framgångsrik ska du alltid prioritera nöjda kunder framför maximal vinst. Vinsten kommer (så småningom) om du prioriterar att göra kunderna nöjda, annars har du gjort fel i din kalkyl, och det är väl hyfsat enkelt att ändra på om det inte är helt åt fanders från början.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-27 klockan 19:10
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-27, 12:37 #10
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 653
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Du driver en affärsverksamhet, det innebär att du måste räkna in en viss andel returer (oavsett orsak) i din kalkyl och det brukar sällan vara många som retrnerar. Blir det mer än du räknat med så får du höja proset något.

Men du har drömläget om kunderna blir dina ambassadörer/marknadsförare, det är det man alltid strävar efter som företagare i gemen.

Vad du säljer är ju "trygghet" för kunden, dvs kunden ska alltid veta att de blir nöjda när de handlar av dig, även om det är "grisen i säcken" du säljer.

För att du ska bli långsiktigt framgångsrik ska du alltid priritera nöjda kunder framför maximal vinst. Vinsten kommer om du prioriterar att göra kunderna nöjda, annars har du gjort fel i din kalkyl.
Håller med. Nu tror jag visserligen inte att den här specifika kunden blir en bra ambassadör för ditt företag med tanke på att det kan vara en person som aldrig blir nöjd. Jag hade kanske betalat tillbaka halva beloppet och gått vidare med mitt liv.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017