WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Grisen i säcken? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045551)

Zodic 2010-12-25 17:53

Grisen i säcken?
 
Jag har sålt julkalendrar på min hemsida som är precis som grisen i säcken. Nu är det en kund som klagar för varorna inte passar henne och hon är väldigt upprörd. Hon ville reklamera men har ju inget bättre skäl än att dom inte gillar det. Jag har inget öppet köp och bytesrätten har gått ut.
Hon sa att hon skulle återkomma när hon satt in sig i konsumentlagen, men jag ser inget skäl till att hon skulle ha rätt i den här frågan?
Hur skulle ni göra?

forngren 2010-12-25 18:33

Ett ord, goodwill.

Hur mycket skulle en retur kosta dig jämförelse med en nöjd (mindre bitter?) kund?

Zodic 2010-12-25 20:07

Citat:

Ursprungligen postat av forngren (Inlägg 20385025)
Ett ord, goodwill.

Hur mycket skulle en retur kosta dig jämförelse med en nöjd (mindre bitter?) kund?

Absolut, tanken har ju slagit mig! Problemet är bara att om hon får nya varor utan egentlig anledning kommer hon säkert bli glad och skriva om det på internet, och jag vet att flera andra kunder läser det som hon skriver o då kommer säkerligen någon annan vilja få andra varor. Hur ska jag hantera det då?
Dessutom är det inga konstiga varor hon fått, så vet inte riktigt vad hon ska få istället då hon verkar klaga på det mesta...

forngren 2010-12-25 20:36

Citat:

Ursprungligen postat av Zodic (Inlägg 20385034)
Absolut, tanken har ju slagit mig! Problemet är bara att om hon får nya varor utan egentlig anledning kommer hon säkert bli glad och skriva om det på internet, och jag vet att flera andra kunder läser det som hon skriver o då kommer säkerligen någon annan vilja få andra varor. Hur ska jag hantera det då?

Det vore ju otroligt bra, då har du helt plötsligt värvat en ambassadör som förutom att marknadsföra ditt företag även berättar om den fantastiska kundservicen.

Sweely 2010-12-25 21:08

Citat:

Ursprungligen postat av forngren (Inlägg 20385039)
Det vore ju otroligt bra, då har du helt plötsligt värvat en ambassadör som förutom att marknadsföra ditt företag även berättar om den fantastiska kundservicen.

Bra skrivet. Det är sånt här jag gillar.

Zodic 2010-12-25 21:58

Citat:

Ursprungligen postat av forngren (Inlägg 20385039)
Det vore ju otroligt bra, då har du helt plötsligt värvat en ambassadör som förutom att marknadsföra ditt företag även berättar om den fantastiska kundservicen.

Och hur ska jag göra om 10 andra kunder vill byta varor? Det är ju det som är problematiken. Hela grejen med grisen i säcken är ju att inte veta vad man får, hur ska jag förklara att första kunden fått nya varor om jag inte erbjuder alla samma sak?

Dennis Holm 2010-12-25 22:38

Citat:

Ursprungligen postat av Zodic (Inlägg 20385047)
Och hur ska jag göra om 10 andra kunder vill byta varor? Det är ju det som är problematiken. Hela grejen med grisen i säcken är ju att inte veta vad man får, hur ska jag förklara att första kunden fått nya varor om jag inte erbjuder alla samma sak?

Du menar ett paket med en "slumpad" vara.
Det är som ett lotteri och det ska du va ärlig med att man inte vet (och det verkar du vara).
Så då får kunder faktiskt acceptera att de köpt slumpen.

Men om kunden vill betala för frakt så går det ju att lösa.

Zodic 2010-12-26 00:04

Citat:

Ursprungligen postat av Dennis Holm (Inlägg 20385051)
Du menar ett paket med en "slumpad" vara.
Det är som ett lotteri och det ska du va ärlig med att man inte vet (och det verkar du vara).
Så då får kunder faktiskt acceptera att de köpt slumpen.

Men om kunden vill betala för frakt så går det ju att lösa.

Ja precis, en kalender med 24 paket med olika saker, det har stått förslag på vad det kan innehålla bara. Men att kunden tycker vissa saker är barnsliga eller inte kan ha mobilsmycke på sin mobil ser jag inte öht som mitt problem... Däremot sa jag till henne att om något är sönder ersätter vi självklart det.
Får se vad hon kommer med mer..

glennj 2010-12-26 03:17

Hon får ju självklart reklamera, men det betyder ju inte att du behöver skicka andra saker tillbaka till henne, det kommer bara, precis som du skriver, skapa fler problem.

Låt henne reklamera enl. ångerrätten. (Den kommer du inte undan) Ta tillbaka produkterna och ge henne pengarna tillbaka, och fokusera på dina nöjda kunder.

emilv 2010-12-26 09:35

Låt henne inte byta något då. Låt henne skicka tillbaka alltihop och få pengarna minus frakt tillbaka under förutsättning att alla varorna är oanvända. Jag skulle i alla fall inte förvänta mig som kund att kunna byta en enstaka pryl eller så. Inte heller är det för mycket begärt att hon betalar frakten både till sig (så som den står på hennes kvitto) och tillbaka till dig. Då får hon tänka till lite innan hon utnyttjar "erbjudandet" eftersom det inte blir helt gratis.

Egentligen ska ju även själva kalendern vara oanvänd för att den lagstadgade ångerrätten ska gälla, men det här kan ju som sagt bli goodwill för dig.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson