FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
För det första är det inte du som kommer avgöra om det du anser vara rent mjöl är det eller inte. I dagens samhälle kan man göra väldigt mycket bara man har rätt information. Det innebär väldigt stora risker om det sparas för mycket information om vad alla medborgare gör. Vem vet vad informationen kommer att användas till? Så fort det är människor(eller datorer med internetanslutning för den delen) inblandade så får man räkna med att informationen kommer att komma ut någon gång, speciellt information som denna som faktiskt har ett stort värde för vissa. Kommer informationen i fel händer kan väldigt otrevliga saker hända. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det är aldrig värt att montera ner alla de demokratiska värdena bara för att få tag på brottslingar. Jag vill inte leva i ett land där jag övervakas utan att det finns någon brottsmisstanke. Det finns ju heller inga bevis på att övervakning skulle hjälpa till att lösa speciellt många brott. Det är ytterst få fall som godtycklig övervakning har resulterat i att brott löses upp. I affärer, banker och andra utsatta miljöer kan såklart få ha det för att öka säkerheten för det som jobbar där, men det är inte okej när det sker godtyckligt på allmänna platser i hela landet och varje gång du använder någon teknik för att kommunicera. Senast redigerad av pelmered den 2010-12-12 klockan 23:20 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Där har vi helt olika uppfattningar. Mig spelar det ingen som helst roll att jag övervakas. Fartkameror på vägarna är ju ett absolut måste eftersom människor inte sköter sig annars. Polisen har bara möjlighet att övervaka en mycket liten del av det mycket omfattande vägnätet i vårt glesbefolkade land och det är åtskilliga som regelmässigt kör för fort vilket kostar liv. För att kunna spåra brottslingar på nätet (bedrägerier, trafficking, trafikattacker, spridning av upphovsrättsskyddat material etc.) krävs det också utökade övervakningsmöjligheter, bättre lagstiftning och teknisk kompetens hos rättsväsendet och inte minst internationella samarbeten.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-12 klockan 23:12 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Jag anser att det är bra med fartkamerorna numera. Senast redigerad av DistansData den 2010-12-23 klockan 01:36 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|