Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Niqab i skolan?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-04, 08:51 #71
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

Citat:
Ursprungligen postat av ecstyle Visa inlägg
Nu tänkte jag inte på teckenspråkstolk utan mer handikappet att man inte har lärt sig svenska (ännu) och inte kan engelska och behöver tolk när man skall träffa myndigheter eller vid sjukhusbesök.
Det spelar nog ingen större roll om du är döv eller utlänning. Tolk bör du ha rätt
att boka. De ligger under landstingen.

Problemet är väl snarare när utlänningar får bosätta sig var de vill och då (givetvis)
väljer att bo med sina egna. De hamnar ute i ghettona och träffar inga utanför sin
egen folkgrupp. De fortsätter att prata sitt egna språk och lär sig aldrig svenska.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-04, 09:27 #72
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
träffar inga utanför sin egen folkgrupp.
De fortsätter att prata sitt egna språk och lär sig aldrig svenska.
EXAKT dessa ord (jag kapade en del..) säger flera av mina kollegor i den lokala föreningen (kommun politiker..)
De är ifrån iran och somalien och vill inte att deras "folk" (utlänningar) ska hamna i den fällan.

Angående niqab så är det en höna av en fjäder.

Och för mig så är niqab en symbol för kvinnoförtryck.
Kvinnorna vi har i detta land har kanske själva bestämt att ha på sig det.
Okej..
Men vem uppfann detta? inte var det kvinnorna.. de var TVUNGNA!
Nyckelordet där är tvång.

Men jag tycker inte man ska tvinga dessa kvinnor att klä av sig.
Man behöver dock informera dem om deras frihet på ett bra sätt.
Även om de redan "vet" så är det fortfarande så att många garanterat är rädda för replesalier från familjemedlemmar om de tar av sig.
Och en annan grupp kommer stanna hemma för de inte vill till skolan.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-04, 10:00 #73
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Det spelar nog ingen större roll om du är döv eller utlänning. Tolk bör du ha rätt
att boka. De ligger under landstingen.

Problemet är väl snarare när utlänningar får bosätta sig var de vill och då (givetvis)
väljer att bo med sina egna. De hamnar ute i ghettona och träffar inga utanför sin
egen folkgrupp. De fortsätter att prata sitt egna språk och lär sig aldrig svenska.
Självfallet ska människor få bosätta sig var de vill eller vill vi gå över till Sovjetunionens gamla bostadsplanering? Att de inte träffar människor utanför sin egen folkgrupp är ju också en extrem överdrift som det inte ligger mycket sanning i. En del av de yngre blandar vitt skilda språk hej vilt
Oläst 2010-12-04, 10:06 #74
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Norman Visa inlägg
Om jag träffar en person på möte, jobb eller dyl.
Då tycker jag det är väldigt otrevligt och ohyffsat om personen inte möter blick. Det kan ju finnas en förklaring till det... men för mig är det nog ett krav att få se personens ansikte om man stämt möte eller jobbar ihop " på riktigt ".

Men sitter personen och tittar bort, gömmer ansiktet i händerna, bakom kläder / huvudbonad eller på annat vis inte vill låta mig se ansiktet så börjar jag ta lite illa upp.
Vi har trots allt en kultur där vi låter andra en annan persons ansikte, ta i hand, möta blick.

Det är också viktigt att kunna se en persons ansiktsuttryck för att se sinnesstämning och intryck. Jag har dessutom hörselskada som gör att det viktigt att för mig kunna se läppar på person jag talar med.

Jag får alltså säga att oavsett religionsfrihet och andra anledningar så tar jag nog ändå illa upp om personen tycker sig ha en anledning till att jag inte är värd att se dennes ansikte. Vill dom dölja sitt hår eller bära mössa så är det helt okej, men gränsen går nog vid att dölja ansiktet.

Ledsen, men så länge som jag är uppväxt med dessa värderingar så kommer jag nog alltid tycka att man ska kunna se ansikte på person man talar med. Allt annat är ohyffsat i våran kultur. Är det fel i att tycka det? Jag har dessutom medicinsk anledning i att behöva se en persons ansikte.

Jag tycker inte att man bör ändra på vår kultur - för att kunna se ansikte på en annan person är trots allt väldigt bra!
I min värld är det ren och skär diskriminering och exakt den typen av oförstånd och tankegångar som ger upphov till främlingsfientligheten. Det handlar som du säger endast om psykologi och det intryck du själv får. Detta kan man ändra på så att man kan arbeta tillsammans med alla människor.
Oläst 2010-12-04, 10:36 #75

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Självfallet ska människor få bosätta sig var de vill eller vill vi gå över till Sovjetunionens gamla bostadsplanering? Att de inte träffar människor utanför sin egen folkgrupp är ju också en extrem överdrift som det inte ligger mycket sanning i. En del av de yngre blandar vitt skilda språk hej vilt
Det låter som du inte bor i ett ghetto och därför inte ser problemen med
dagens flyktings- och bostadspolitik.
Oläst 2010-12-04, 11:10 #76
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Rent generellt tycker jag att folk skall få bosätta sig precis vart dom vill och jag har full förståelse att man bosätter sig i närheten av personer från samma bakgrund. Frågan är skall man få ha gratis tolk (är det verkligen gratis?) för att man inte kan språket i det land man har valt att bosätta sig i. Om det nu är så att det är gratis, finns det då någon tidsbegränsning för hur länge man kan få det?
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-04, 11:25 #77

Citat:
Ursprungligen postat av ecstyle Visa inlägg
Rent generellt tycker jag att folk skall få bosätta sig precis vart dom vill och jag har full förståelse att man bosätter sig i närheten av personer från samma bakgrund. Frågan är skall man få ha gratis tolk (är det verkligen gratis?) för att man inte kan språket i det land man har valt att bosätta sig i. Om det nu är så att det är gratis, finns det då någon tidsbegränsning för hur länge man kan få det?
Googlade lite och det verkar som tolkar delats upp mellan handikapp och för dem
som bara inte kan språket.

För handikappade ligger det under Landstingen men det verkar som kommunerna
sköter tolkning för dem som inte är handikappade. Göteborgs kommun tar själv-
kostnadspris.

Det finns så många orter i Sverige som har överskott på både bostäder och arbets-
tillfällen. Varför måste då alla hamna just i trångbodda, nedgångna ghetton med
hög arbetslöshet? Vad jag förstått på politiker så är det meningen att invandringen
ska berika Sverige. Men hur ska Sverige någonsin kunna tjäna på invandringen om
ingen av dem får jobb och lär sig svenska?

Jag har en känsla av att en utlänning som bosätter sig i Eksjö har ungefär tusen gånger
större chans att få både jobb och svenska kontakter än en som hamnar här i ett av
storstädernas ghetton.
Oläst 2010-12-04, 12:57 #78
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Jag har en känsla av att en utlänning som bosätter sig i Eksjö har ungefär tusen gånger
större chans att få både jobb och svenska kontakter än en som hamnar här i ett av
storstädernas ghetton.
Det stämmer alldeles utmärkt med mina egna erfarenheter och vad man brukar kunna läsa i media.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-04, 12:59 #79
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ärligt talat så har jag faktiskt gjort det en tid och tycker de flesta i dessa områden är betydligt trevligare än de alltför många stela revirpinkande svenskar som bor i radhusområdena exempelvis. Att tvinga invandrare att bosätta sig på vissa ställen är precis lika orimligt som att tvinga svenskar att bosätta sig i de mest invandrartäta områdena. Ska man göra det ena bör man även göra det andra. Det finns givetvis problem i dessa områden men de bör framför allt lösas på individuell nivå och det är främst där som det finns stora brister i systemet.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-04 klockan 13:31
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-04, 13:28 #80
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Personligen gillar jag inte dessa tält eller pacman figurer. Men jag anser att man skall få klä sej som man vill. Det handlar kanske om 50 personer som bär Niqab i Sverige.

Inskräkningar i andras rättigheter att klä sej som man vill, är inte OK! Kvinnoförtryck? Kanske , kanske inte. Vem har bestämt att det är kvinnoförtryck? PK Maffian?

Citat:
Ursprungligen postat av robincox Visa inlägg
Jag är väldigt kluven i den här frågan, dels så tycker jag att var och en ska få klär sig som han/hon vill men samtidigt så är frågan, kan man vara säker på att det verkligen är hennes egna opåverkade val?

För mig så är Niqab en symbol för kvinnoförtryck.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017