Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Facebook på jobbet ?!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-20, 04:32 #31
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av inpbox Visa inlägg
Många här skriver att ni varnar för att man får sparken etc och det verkar vara otroligt strängt där ni jobbar, detta får mig lite att undra vad det är för miljöer ni jobbar i ?

Jag tog faktiskt upp det med chefen och fick godkännande svårare än så var det inte.

Är det så strängt där ute på andra arbetsplatser asså ?

Jag är arbetsgivare. På mitt företag så har vi inte spärrat Facebook, eftersom det inte finns någon på arbetsplatsen som missbrukar det.

Men som arbetsgivare så hade jag sett extremt allvarligt på en situation där någon anställd (eller inhyrd konsult) medvetet försöker forcera avspärrningar, lås, filter, eller säkerhetsrutiner på företaget. Hade vi spärrat Facebook och jag hade kommit på en anställd med att besöka sidan via sin mobiltelefon så hade jag förmodligen inte brytt mig. Men att försöka gå runt ett filter på en av företagets datorer är en helt annan sak. Förmodligen inte grund för uppsägning i det här fallet, men helt klart en allvarlig överträdelse.

Men om din chef säger att det är ok att besöka Facebook via en proxy så är det naturligtvis ok.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-20, 09:42 #32
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Kan man inte vara utan FB etc. i 8 - 9 timmar så bör man söka hjälp för ett ohälsosamt beroende.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-21, 13:54 #33
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Kan man inte vara utan FB etc. i 8 - 9 timmar så bör man söka hjälp för ett ohälsosamt beroende.
Jag tycker inte det faktiskt. Att man tillbringar mer tid på jobbet än hemma gör att Facebook är ett bra alternativ för att kunna ha något ökad social kontakt.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-21, 14:46 #34
7AAA7 7AAA7 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
7AAA7 7AAA7 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2010
Citat:
Amen!

Vad ska man med fejsboken till ens...
7AAA7 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-21, 14:50 #35
Base Base är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Base Base är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Tycker det verkar som fler och fler arbetsgivare moderniserar sin syn på sociala medier och i en del fall vet jag tom man uppmanat anställda att blogga och vara aktiv(självklart inte på ett sätt att det går ut över arbetet på något betydande sätt). Sen finns det ju såklart alltid människor som ej förstår var gränsen går.
Base är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-21, 18:42 #36
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kalasboll Visa inlägg
Jag tycker inte det faktiskt. Att man tillbringar mer tid på jobbet än hemma gör att Facebook är ett bra alternativ för att kunna ha något ökad social kontakt.
Driver du med mig? Ens privatliv får man allt sköta utanför arbetstiden och kan man som sagt inte vara utan FB i 8-9 timmar så är ett beroende och vård bör sökas.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-21, 20:57 #37
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Driver du med mig? Ens privatliv får man allt sköta utanför arbetstiden och kan man som sagt inte vara utan FB i 8-9 timmar så är ett beroende och vård bör sökas.
Jag vet inte vilken generation du tillhör och vet således inte om det är en generationsfråga eller inte. Jag förstår inte varför det skulle ses som ett beroende när det snarare hjälper människan att upprätta hålla sociala kontakter som är livsviktiga för att vi ska fungera. Jag menar inte att man ska sitta uppkopplad på FB hela arbetstiden men om folk väljer att ögna igenom sidan en minut varannan timme ser jag inga som helst problem med det.

Att du sen väljer att dra det till extremer är barnsligt.
Oläst 2010-11-21, 21:47 #38
misters avatar
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare
misters avatar

Reg.datum: Sep 2007
Personligen tycker jag att FB är en viktig del utav min vardag. Haha alltid kul att fördriva små pauserna med en kopp kaffe och FB
mister är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-21, 22:01 #39
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av kalasboll Visa inlägg
Jag vet inte vilken generation du tillhör och vet således inte om det är en generationsfråga eller inte. Jag förstår inte varför det skulle ses som ett beroende när det snarare hjälper människan att upprätta hålla sociala kontakter som är livsviktiga för att vi ska fungera. Jag menar inte att man ska sitta uppkopplad på FB hela arbetstiden men om folk väljer att ögna igenom sidan en minut varannan timme ser jag inga som helst problem med det.

Att du sen väljer att dra det till extremer är barnsligt.
Nu tenderar ju en del att utöka minuten alltmer och på 120 anställda blir bara det dessutom en heltidstjänst. Det är nog bättre för alla att de anställda reser sig upp en stund och pratar med varandra för att få lite riktig social kontakt istället för att de sitter klistrade vid datorn precis hela tiden.
Oläst 2010-11-21, 22:15 #40
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nu tenderar ju en del att utöka minuten alltmer och på 120 anställda blir bara det dessutom en heltidstjänst. Det är nog bättre för alla att de anställda reser sig upp en stund och pratar med varandra för att få lite riktig social kontakt istället för att de sitter klistrade vid datorn precis hela tiden.
Och på ett kontor med 1000 anställda blir det flera heltidstjänster. Men på ett kontor med allt från 3-20 anställda talar vi inte samma tid. Har man dessutom ett jobb som kräver att man sitter vid datorn samtliga åtta timmar på jobbet anser jag det vara ännu mer förlåtande med fyra minuters FB-koll/dag.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017