FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, jag har inte så bra koll och är inte så insatt i ämnet och skrev i en annan tråd om det som jag får ursäkta för =)
På http://internetworld.idg.se/2.1006/1.347823 så har IDG en tävling om sverige 100 "bästa" sajter. Jag undrar vad andra webmasters/utvecklare tycker väger tyngst när en sajt ska bedömmas vara "bra", och hur ni tror IDG har motiverat sina val. Man ser flera absolut bedrövliga sajter där som t.ex SEB.se, aftonbladet, svt(divar i tabeller i andra divar i andra tabeller för icke-tabulär data någon?). Det verkar som att de går på antalet besökare + omsättning * hur stort företaget bakom är = bra. Jag är nyfiken på vad ni andra tycker är en signatur för en "bra" sajt på internet 2010. Personligen tycker jag att sajter som använder ny teknik som samtidigt har en grym fallback på äldre browsers är riktigt grymma. Unik design(läs: ej bloggformat) som samtidigt är användarvänlig och som Ingrid 52 kan använda på direkten är extremt svårt att uppnå och är ett mycket starkt tecken på en bra sajt. Tyck till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tror de räknar in fler faktorer, t.ex. hur mycket företaget annonserar och huruvida företaget släpper nyheter till IDG först eller ej. IDGs "tävling" är verkligen en skam för branschen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nu tror jag du tänker lite väl enkelspårigt. IDG riktar sig inte specifikt till webbutvecklare utan har en betydligt bredare målgrupp. Jag som besökare bryr mig t.ex. inte det minsta om hur koden ser ut och heller inte om det är en massa kosmetiska detaljer. Jag är ute efter att utföra något genom en smidig, snabb och väl fungerande tjänst eller att söka information. Swedbank och SVT tycker jag är alldeles utmärkta på det viset. Det har ingenting alls med vare sig koden eller utseendet att göra. Hur många som använder en sajt och hur mycket pengar den genererar är givetvis också två viktiga mått på hur "bra" en sajt är. Sedan innebär det självfallet inte att du eller jag håller med. Att göra en lista som alla håller med om är naturligtvis en omöjlighet. IDG har väl också blivit alltmer ytliga för vart år som gått.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-11-09 klockan 20:11 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nordnet finns med men inte Avanza - hur kommer det sig? Det vore intressant att se motivationen till det beslutet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
att ni ens frågar och funderar..
den som betalar mest kommer med. Vanlig scam och detta är inget undantag. och tartareandesire.. Hur koden ser ut skiter många i.. Men det folk bryr sig om är som du säger att tjänsten funkar smidigt.. Men bara för du har nyaste browser och just den version+program som gör att just den siten flyter fint betyder inte att "alla" får samma upplevelse. Därav spelar koden roll indirekt. Bra gjord site funkar bra för alla olika besökare med olika OS, Browser, versioner, program, datorer, osv osv osv.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Mervinst, jag tror inte din konspirationsteori stämmer
![]() Visst spelar koden en indirekt roll. Sen är det ju också viktigare för exempelvis en bank eller myndighet att kunna nå samtliga än för en försäljare av märkeskläder. Förlorar de senare ett fåtal potentiella kunder som knappt vet hur man installerar en webbläsare så är det nog inte hela världen.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tittar man på listan så är det rätt många som ALDRIG har annonserat på IDG Och ALDRIG kommer göra det heller..
Verkar vara dåligt om bubblare, vilket är synd. Att ta sig in på listan är omöjligt. Små företagare verkar också omöjligtvis kunna komma in - en bra sajt måste tydligen vara kopplat till stort företag. Vi på WN kanske skulle dra igång en alternativ lista? Många här som har åsikter om webb, skulle kunna bli en rätt rolig grej. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
En sajt ska i grund och botten förädla information till det syftet som den information behövs - det är hur den gör det och hur den förmedlar den nu i år 2010 som jag tycker är viktigt - inte vilken typ av information den är... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Låter som en bra idé studiox, jag är på!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Och vinnaren blev: halens.se
Halens sajt tycker att senaste versionen av Opera (10.63) är för gammal. Eller är det pga att jag inte tillåter Cookies som jag inte kommer längre än till ett felmeddelande? Felsidan man möts av säger både och. Bästa sajten 2010 - eller hur! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|