FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Vilken skärmbredd optimerar du OFTAST dina sidor för? | |||
1024 |
![]() ![]() ![]() ![]() |
42 | 75.00% |
1280 |
3 | 5.36% |
800 |
2 | 3.57% |
1024 (plus reklam eller motsvarande) |
6 | 10.71% |
Olika (procentuell bredd etc) |
2 | 3.57% |
Annan? |
1 | 1.79% |
Antal röster: 56. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
faktum är att 960 är en bra yta.
En spalt med meny eller ingångar till annat, en innehållsspalt med bra spaltbredd för läsningensskull, och slutligen en ytterligare spalt ev för puffar och ev annonser. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
håller med allstars här.
960 kan dock ibland bli lite "trångt" om man vill ha en sidospalt, huvudinnehåll och sen annonser ute till höger, särskilt i webbshoppar där man inte vill tränga ihop sina produkter för mycket. Flytande layouter med en elastisk mittenspalt är ingen höjdare det heller, särskilt inte på en 22" widescreen. Det blir ibland plågsamt långa textrader |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Dröjer nog bara något år innan man kan köra på 1000-1100 px bredd. Kan inte komma på någon jag känner som sitter med 17" i dag (som väl är standard för 1024x768?".
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
Netbooks på 10-11" har ju "exploderat" i popularitet de senaste åren, så vi får nog se 1024xXXX ett bra tag framöver. Sedan sitter vi webbutvecklare ofta på stationära datorer med 21"-skärmar medan den vanliga användaren oftast sitter med sin laptop på 15-17". Jag känner knappt någon som har en stationär dator med stor skärm idag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Själv känner jag typ bara nissar som sitter på 19" widescreen och uppåt. 42" TV-skärmar är nästan ännu vanligare i min umgängeskrets (räknat till stationära datorer och i viss mån även bärbara).
15-17" laptop-skärm är ju nästan ovanligt stort. Även om man sitter på en 13" har man väl en upplösning på i alla fall 1280px bredd? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
Här har vi lite statistik från oktober 2009 och oktober 2010 från en av mina webbsidor. Notera att andelen med mycket låg upplösning har ökat kraftigt det senaste året. Den andra bilden med upplösningen 320x480 på 5,32 % är från oktober 2010.
Senast redigerad av Gustav den 2010-11-02 klockan 20:05 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tilläggas bör väl att folk som surfar på 320x480 i de allra flesta fall även har en dator hemma.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
+1 på den. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
Vanliga sajter är oftast gjorde i 960, men samtidigt ska de skalas om man kör dem på en telefon eller ipad.
Men i slutändan handlar det om kunden tycker det är värt att anpassa för flera upplösningar, och vilken målgrupp de har. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
Använd dynamisk skalning i html så blir det extremt sällan som den behöver scrolla. Sidan ser bra ut i ett ganska stort spann av skärmformat. Undvik att använda fasta bredder som många PR-byråer och Web-byråer bygger efter. Det ser så amatörmässigt ut så man baxnar.... Har man stor skärm så blir bilden ett litet frimärke och så får man scrolla mitt på skärmen i alla fall för att se allt.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|