Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sälja modifierad version utav Wordpress

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-17, 12:15 #11
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Nu missförstår du GPL. Källkoden måste vara tillgänglig för alla som har en kopia av det färdiga programmet. Det innebär att trådskaparens kunder måste få tillgång till källkoden. Kunderna kan sedan i sin tur, om de vill, göra ändringar sprida koden vidare som de vill.

Det finns inget i GPL som kräver att alla ska ha tillgång till källkoden.

Svaret på trådskaparens fråga är alltså: Ja! Du kan sälja programmet vidare så länge kunden utan extra kostnad kan få tillgång till källkoden. Alla ändringar du gör måste dessutom i sin tur släppas under samma GPL-licens, dvs din kund får modifiera, ändra, sprida och sälja även dina ändringar vidare. Du kan tillfoga nya villkor till programmet du släpper, så länge de inte hindrar kundens rättigheter att ändra och sprida programmet. GPL går före andra villkor.

Free Software Foundation, som har uppfunnit GPL-licensen, har en FAQ på denna adress:
http://www.gnu.org/licenses/old-lice...l-2.0-faq.html
och en genomgång av vad licensen innebär här (den här genomgången är dock för GPL 3, Wordpress är släppt under version 2 så det finns end del skillnader!):
http://www.gnu.org/licenses/quick-guide-gplv3.html

Värt att tänka på är att moduler och plugins också ska släppas under GPL. Detta diskutera till exempel i Drupals FAQ (som Wordpress länkar till):
http://drupal.org/licensing/faq/#q8

Kontrollera dock för säkerhets skull att så är fallet. Det kan finnas dem som försöker luras och licensierar sina moduler/teman under en annan licens. Vill du slippa bråk är det därför säkrast att hålla dig till kod som är under "rätt" licens istället för att behöva bråka om upphovsrätt i domstol.

Detta är en helt riktig tolkning. I nätverkssammanhang räknas inte en "besökare" som en "användare av programmet" i GPLs mening. Om man säljer det som en molntjänst behöver koden inte släppas till kunden. Det finns en särskild version av GPL - Affero GPL - där även användare av molntjänster räknas som "användare av programmet". Wordpress är släppt under vanliga GPL och inte Affero-versionen, så du har helt rätt.
Enklaste hade nog varit att skriva en modul/tillägg/tema och licensiera det under en annan licens.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-17, 12:20 #12
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2009
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Tack så otroligt mycket för alla svar!
Nu vet jag hur det ligger till och om jag har förstått det rätt så är det okej att sälja en modifierad version om kunden får fria rättigheter att sälja det vidare samt all rätt till källkoden som följer med?

Men då undrar jag: Det finns ingen möjlighet att teckna avtal mellan två parter? Dvs. om vi kommer överens om att de inte skall sälja det vidare, jag ger dem ett reducerat pris och alla blir nöjda: Bryter det mot GPL?

- Jag antar att det inte är tillåtet och förväntar mig inte att det är okej men det är ju alltid bra att fråga
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-17, 12:24 #13
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Enklaste hade nog varit att skriva en modul/tillägg/tema och licensiera det under en annan licens.
Det är inte tillåtet så länge temat eller modulen är beroende av Wordpress-funktioner (vilket de är, eftersom de anropar Wordpress för att exempelvis hämta inläggen).

Om Wordpress hade varit släppt under LGPL hade det varit tillåtet, men med vanliga GPL är det inte tillåtet. Detta besvaras också i Free Software Foundations FAQ:
http://www.gnu.org/licenses/old-lice...IfLibraryIsGPL
http://www.gnu.org/licenses/old-lice...ereAggregation
http://www.gnu.org/licenses/old-lice...prietarySystem
http://www.gnu.org/licenses/old-lice...#GPLAndPlugins

När din modul/tema/tillägg körs så inkluderar det Wordpress för att utföra sin funktion. Under GPL måste då modulen/temat/tillägget också vara under GPL. Om du inte vill släppa din modul/tema/tillägg under GPL så finns det två alternativ:
* Gör så att modulen/temat/tillägget kan utföra sin funktion utan att använda GPL-kod (dvs bygg om wordpres från grunden), eller,
* Släpp inte modulen/temat/tillägget överhuvudtaget.

Senast redigerad av emilv den 2010-10-18 klockan 06:28
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-17, 12:27 #14
emilvs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Menox Visa inlägg
Men då undrar jag: Det finns ingen möjlighet att teckna avtal mellan två parter? Dvs. om vi kommer överens om att de inte skall sälja det vidare, jag ger dem ett reducerat pris och alla blir nöjda: Bryter det mot GPL?
GPL går före andra avtal mellan dig och in kund, så det är inte tillåtet.

Anledningen till att GPL går före är att GPL kräver av dig som distributör att följa GPL, annars har inte du heller rätt att sprida programmet vidare.
Oläst 2010-10-17, 12:37 #15
abergmans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
abergmans avatar

Citat:
Tack så otroligt mycket för alla svar!
Nu vet jag hur det ligger till och om jag har förstått det rätt så är det okej att sälja en modifierad version om kunden får fria rättigheter att sälja det vidare samt all rätt till källkoden som följer med?

- Jag antar att det inte är tillåtet och förväntar mig inte att det är okej men det är ju alltid bra att fråga
Det är ju inte bara kunden som ska ha tillgång till källkoden, ALLA ska ha tillgång till den
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-17, 12:44 #16
emilvs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Det är ju inte bara kunden som ska ha tillgång till källkoden, ALLA ska ha tillgång till den
Bara de som har tillgång till programmet behöver få tillgång till källkoden:
http://www.wn.se/t1044321.html#post20373854
Oläst 2010-10-17, 12:54 #17
Xaero Xaero är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2010
Xaero Xaero är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Nu missförstår du GPL. Källkoden måste vara tillgänglig för alla som har en kopia av det färdiga programmet. Det innebär att trådskaparens kunder måste få tillgång till källkoden. Kunderna kan sedan i sin tur, om de vill, göra ändringar sprida koden vidare som de vill.

Det finns inget i GPL som kräver att alla ska ha tillgång till källkoden.

Svaret på trådskaparens fråga är alltså: Ja! Du kan sälja programmet vidare så länge kunden utan extra kostnad kan få tillgång till källkoden. Alla ändringar du gör måste dessutom i sin tur släppas under samma GPL-licens, dvs din kund får modifiera, ändra, sprida och sälja även dina ändringar vidare. Du kan tillfoga nya villkor till programmet du släpper, så länge de inte hindrar kundens rättigheter att ändra och sprida programmet. GPL går före andra villkor.

Free Software Foundation, som har uppfunnit GPL-licensen, har en FAQ på denna adress:
http://www.gnu.org/licenses/old-lice...l-2.0-faq.html
och en genomgång av vad licensen innebär här (den här genomgången är dock för GPL 3, Wordpress är släppt under version 2 så det finns end del skillnader!):
http://www.gnu.org/licenses/quick-guide-gplv3.html

Värt att tänka på är att moduler och plugins också ska släppas under GPL. Detta diskutera till exempel i Drupals FAQ (som Wordpress länkar till):
http://drupal.org/licensing/faq/#q8

Kontrollera dock för säkerhets skull att så är fallet. Det kan finnas dem som försöker luras och licensierar sina moduler/teman under en annan licens. Vill du slippa bråk är det därför säkrast att hålla dig till kod som är under "rätt" licens istället för att behöva bråka om upphovsrätt i domstol.

Detta är en helt riktig tolkning. I nätverkssammanhang räknas inte en "besökare" som en "användare av programmet" i GPLs mening. Om man säljer det som en molntjänst behöver koden inte släppas till kunden. Det finns en särskild version av GPL - Affero GPL - där även användare av molntjänster räknas som "användare av programmet". Wordpress är släppt under vanliga GPL och inte Affero-versionen, så du har helt rätt.
Fast nu var du lite ordpolis tycker jag. Det var givetvis så jag menade, jag länkade därför till licenstexten också.
Xaero är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-17, 13:04 #18
emilvs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Xaero Visa inlägg
Fast nu var du lite ordpolis tycker jag. Det var givetvis så jag menade, jag länkade därför till licenstexten också.
Det var inte som kritik mot dig! Skillnaden mellan alla och innehavaren av programmet är ett av de allra vanligaste missförstånden med GPL så jag tänkte att det var viktigt att förtydliga det.
Oläst 2010-10-17, 13:32 #19
Dakotas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar

Nu hänger jag inte riktigt med i svängarna.
Måste ALLA får tillgång till den modifierade versionen gratis eller ej?
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-17, 13:54 #20
emilvs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Nu hänger jag inte riktigt med i svängarna.
Måste ALLA får tillgång till den modifierade versionen gratis eller ej?
Din kund måste få tillgång till källkoden utan extra kostnad. Din kund får också tillåtelse att ändra, sprida, sälja, modifiera etc din kod under samma villkor (under samma GPL-licens). Din kund kan alltså, om hon vill, sälja vidare dina ändringar förutsatt att även hon ger sina kunder källkoden. Det kan du inte hindra henne från.

Du behöver inte ge alla (vem som helst) tillgång till källkoden, utan bara din kund.

Ett exempel är Linux-distributören Red Hat. Linux är ett GPL-program. Red Hat gör ändringar till Linux, paketerar och säljer detta. Red Hats kunder har rätt att få gratis tillgång till källkoden för Linux, de har rätt att sprida Red Hats version av Linux vidare etc. Detta har gjort att det finns en gratisversion av Red Hats Linux-distribution. Den gratisversionen heter CentOS och är alltså exakt samma program förutom att man byt ut namnet "Red Hat" till "CentOS".

De som ger bort CentOS har alltså köpt Red Hats Linux-distribution, fått tillgång till Red Hats källkod, gjort en search-and-replace på namnet "Red Hat" till "CentOS", kompilerat om alltsammans och ger bort det gratis.

Anledningarna till att företag som Red Hat ändå finns kvar är:
* Red Hat ger inte support på CentOS. Bara kunder med supportavtal får hjälp av Red Hat.
* Alla Red Hats kunder är inte intresserade av att sälja programmen vidare. Red Hat har program som kostar tiotusentals kronor, och den som köper ett sådant program vill kanske inte att ens konkurrenter ska få programmet gratis - därför sprider de inte programmet vidare.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017