Citat:
Ursprungligen postat av simals
Det var inte ens 20 år sedan som Vänsterpartiet slutade beteckna sig som kommunister (och man gjorde det dessutom av rent strategiska skäl iom. kommunismens fall i öst), det var bara ett par år sedan som Lars Ohly kallade sig för kommunist, Ung Vänsters debattforum heter Kommunity, samma ungdomsförbund driver ett café under namnet Café Marx och både Vänsterpartiet och Ung Vänster har förbindelser till diverse terroristorganisation (bla. PFLP och FARC-EP).
Sverigedemokraterna däremot har aldrig varit eller haft kopplingar till några nazister.
Jag skulle nog dock inte gå så långt som att kalla dagens Vänsterpartiet för kommunister, men influenserna finns helt klart där fortfarande...
|
Det är möjligt att ingen i SD:s ledning haft kopplingar till nazister men däremot vet jag av egen erfarenhet att det finns ett hyfsat stort antal med tendenser åt det hållet bland deras anhängare och bland äldre sympatisörer är majoriteten rasister skulle jag vilja påstå men de är väl lyckligtvis ett utdöende släkte som formats av ett samhälle som såg helt olikt ut dagens. Man blir som man umgås. Så som Jimmie Åkesson & Co beter sig så hör de väl också mer hemma på dagis än i riksdagen. Jag skulle aldrig få för mig att rösta på vare sig Vänsterpartiet eller Sverigedemokraterna men jag är 110% säker på att de senare är betydligt farligare för samhället och dess utveckling.
Se bara på vad som hänt i t.ex. Belgien och Frankrike nyligen. Fortsätter den utvecklingen i Europa är jag tämligen övertygad om att EU inte kommer att överleva och det är verkligen ett steg i fel riktning.