FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är svårt att visa upp sin logotyp i en vanlig textlänk. Men en banner är grafisk och ökar igenkänningen av ditt varumärke och din logotyp på ett helt annat sätt än vad tex en liten textlänk gör. Du kan alltså tänkas få ut någonting av din annons, även om ingen klickar på den.
Dock kräver den typen av varumärkesbyggande spridning och repetition in i det oändliga. Så för en liten e-butik blir värdet av att en besökare ser annonsen, men utan att klicka, marginell. Personligen så tycker jag att textlänkar är bättre än banners. Surfaren sorterar bort banners omedvetet, eftersom hjärnan direkt uppfattar det som reklam. Samma hjärna har dock svårare att skilja en textannons ifrån en informativ länk och registrerar den således. Att surfaren ser din annons är naturligtvis en förutsättning för att denna ska klicka på den. Edit: Ser nu att jag i princip missade att besvara den ursprungliga frågan - vad utgör en bra banner. Svaret måste vara att det är en banner som surfaren ser. Dvs en banner som inte ser ut att vara reklam. En banner bör även vara relevant och aktuell. Med andra ord så tror jag det är viktigare vart och när du visar din banner, än hur den egentligen ser ut. Min erfarenhet är att banners som innehåller bilder på produkter fungerar bäst. Men att banners med budskap i text fungerar uruselt. Vem spenderar fem sekunder på att läsa roterande text i en banner? Senast redigerad av Gustav den 2010-06-03 klockan 22:33 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|