Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av olsserik
Hej,
Jag fokuserar för närvarande på ett sökord för en av mina sajter.
Min sajt har efter lite SEO dykt upp på första sidan på Google.
Naturligtvis kollar jag konkurrenterna och har god koll på 1:an.
Nr 2 är dock en ren skitskida, pagerank 0, inga inlänkar hos google och riktigt få indexerade sidor. Sajten är ett skämt seo-mässigt.
Vad är det som gör att just denna sida ligger 2:a i serp och vad mer kan jag kolla upp ang detta?
Störande? Ja!
|
Det kan väl knppast vara dålig SEO-mässigt om den ligger 2:a...? det är väl snarare så att de SEO-reglerna är uselt definierade.
|
Det han menar är antagligen att sajten i fråga har en dålig onpage-optimering. Det är det enklaste att kolla upp genom att ta en titt på källkoden. Hittar man inga H, P, EM, STRONG och liknande taggar, utan istället en massa <font> och <br>, så kan man nog dra slutsatsen att de inte gjort någon ansträngning att optimera den.
Därmed inte sagt att sajten omöjligt kan ranka bra. Olsserik skriver att sajten har 0 inlänkar hos Google. Jag ser det som en omöjlighet för en sida att ranka så bra utan en enda inlänk, hur bra onpage-optimerad den än är.
Google visar inte alla länkar till en sajt när man t.ex. söker på "link:http://www.sajt.se". Testa att kolla i Yahoo Site Explorer också om det kommer upp några inlänkar.
Det finns en anledning till att Google väljer att placera denna sajt som nr. 2, det gäller bara att hitta den.