Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

SERP, blir inte klok

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-05-11, 22:55 #1
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Richie72 Visa inlägg
Har samma problem, studsar runt i de nedre regionerna på förstasidan trots att jag har en superoptimerad sida, bra inlänkar från kataloger osv. Förstaplatsen har tillhört samma sida i typ två år. Har haft ett seo-proffs som kollat på sidan och han säger att textalks lösning skapar ett duplicate content problem. (samma sida på butik21.com som på butik21.com/se). Det är anledningen, vet inte riktigt om det stämmer.

Har någon några förslag på åtgärder?
Personligen tror jag inte att duplicate content internt är ett jättestort problem, för att citera SuperAnton "så dum är inte ens Google att man straffas för duplicate content internt (som exempel)".

Du skriver "bra inlänkar från kataloger", om du frågar mig så finns det bara "ok länkar från kataloger". Bra länkar är något helt annat. Tror det är där ditt problem ligger
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-12, 01:46 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Oskar G Visa inlägg
Personligen tror jag inte att duplicate content internt är ett jättestort problem, för att citera SuperAnton "så dum är inte ens Google att man straffas för duplicate content internt (som exempel)".

Du skriver "bra inlänkar från kataloger", om du frågar mig så finns det bara "ok länkar från kataloger". Bra länkar är något helt annat. Tror det är där ditt problem ligger
Kan inte annat än att hålla med. Internt duplicate content finns överallt. Mest vanligt är det väl på standardinstallationen av Wordpress. Där finns samma innehåll på inläggssidan, arkivsidorna, kategorisidorna samt under en begränsad tid på förstasidan. Google verkar vilja komma till rätta med detta genom att göra rel="canonical" till någon form av standard, om det inte redan är det (dåligt påläst om just canonical).

Jag är (nästan) beredd att hävda att alla länkar från länkkataloger är skitlänkar. De är sällan så relevanta som de bör vara, de (o)samsas med många andra länkar, både på den enskilda sidan men även på sajten som helhet. Dessutom misstänker jag att Google känner till många av länkkatalogerna och automatiskt sänker kraften i dessa länkar.

Jag gör mycket hellre större byten med en och samma person. Någon som precis som jag sitter på ett gäng sajter. Då kan man få till många länkbyten på samma gång.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-05-12, 16:52 #3
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av olsserik Visa inlägg
Hej,
Jag fokuserar för närvarande på ett sökord för en av mina sajter.
Min sajt har efter lite SEO dykt upp på första sidan på Google.

Naturligtvis kollar jag konkurrenterna och har god koll på 1:an.
Nr 2 är dock en ren skitskida, pagerank 0, inga inlänkar hos google och riktigt få indexerade sidor. Sajten är ett skämt seo-mässigt.

Vad är det som gör att just denna sida ligger 2:a i serp och vad mer kan jag kolla upp ang detta?

Störande? Ja!
Det kan väl knppast vara dålig SEO-mässigt om den ligger 2:a...? det är väl snarare så att de SEO-reglerna är uselt definierade.
Det han menar är antagligen att sajten i fråga har en dålig onpage-optimering. Det är det enklaste att kolla upp genom att ta en titt på källkoden. Hittar man inga H, P, EM, STRONG och liknande taggar, utan istället en massa <font> och <br>, så kan man nog dra slutsatsen att de inte gjort någon ansträngning att optimera den.

Därmed inte sagt att sajten omöjligt kan ranka bra. Olsserik skriver att sajten har 0 inlänkar hos Google. Jag ser det som en omöjlighet för en sida att ranka så bra utan en enda inlänk, hur bra onpage-optimerad den än är.

Google visar inte alla länkar till en sajt när man t.ex. söker på "link:http://www.sajt.se". Testa att kolla i Yahoo Site Explorer också om det kommer upp några inlänkar.

Det finns en anledning till att Google väljer att placera denna sajt som nr. 2, det gäller bara att hitta den.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017