FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Spajk: Vet inte riktigt vad för svar du vill ha på din fråga? Gäller det innehåll och funktion eller design? Gäller det det senare så hittar du MASSOR rörande formulärdesign om du googlar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-05-11 klockan 17:16 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Här har du några schyssta inspirationsexempel:
http://www.smashingmagazine.com/2008...reative-ideas/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag hatar personligen formulär därför att det skapar oreda i mitt arbete. Det som inte finns i min mailklient har jag svårt att hålla reda. Jag vill "bokföra" och dokumentera all korrespondens. Det sker automatiskt i min mailklient, men varje gång jag stöter på ett kontaktformulär så måste jag spara ett word-dokument med information om vad jag skrivit och när. Dessutom hatar jag att inte ha något "bevis" på att jag skickat ett mail. Jag upplever kontaktformulär som ett stort svart hål där man matar in text. Får man inget svar så vet man inte om något har blivit galet rent tekniskt, eller om kundtjänsten man skrivit till fungerar dåligt. Min erfarenhet av kundtjänst via kontaktformulär är också mycket dålig. Mina kunder skriver ofta fel e-postadress. Det är inte felskrivningar, utan de har helt enkelt inte koll på vad de har för mailadress. Ett vanligt exempel är att ett understreck råkar bli en punkt, eller tvärtom. Eller att de egentligen har efternamn.FÖ[email protected], men skriver FÖ[email protected]. Den enda lösningen som jag har hittat på det problemet är att helt enkelt inte ge kunden möjlighet att göra fel. Men den möjligheten finns alltid i ett kontaktformulär. En tredje punkt är alla spambotar som cirkulerar på webben och som postar automatiska inlägg. Det går så klart att lösa med en vanlig captcha, men captchor i sig är ett problem enligt mig (det får bli en diskussion i en annan tråd). Vissa webbsidor som jag driver har inga problem med spambotar. Andra webbsidor har haft stora problem. Så det varierar. Kontaktformulär drar även till sig oseriösa meddelanden. Jag har aldrig fått ett vanligt mail som bara innehåller något larvigt könsord. Men på webbsidor där jag har kontaktformulär så dyker det upp titt som tätt. Det är INTE ett problem om man har några tusen besökare i månaden. Men det blir ett problem när man har hundratusentals besökare i månaden. Även om bara 1 % är pubertala fjortisar som vill skoja, så blir det jobbigt om man har sidor med mycket trafik. Av någon anledning så verkar snorungar mer motiverade att missbruka ett kontaktformulär, än att maila strunt via sin webbmail eller en mailklient. Jag måste dock erkänna att detta kanske inte är ett så stort problem rent ekonomiskt eller tidsmässigt. Men för mina nerver och mitt humör så är det ett problem. Precis som med vanligt spam. Jag skulle kunna skriva femton sidor om hur mycket jag hatar kontaktformulär. De flesta problemen går att undvika och att åtgärda. Problemet är bara att de flesta företagen inte gör det. Jag suckar tungt varje gång jag ska kontakta ett företag och bara hittar ett sunkigt kontaktformulär. Det enda som är värre är enligt mig webbaserade ticket-system som kräver inloggning. Många webbhotell har en förkärlek för sådana. Så jag säger inte att kontaktformulär är den sämsta lösningen. Bara att den är dålig. Finns det någonting som är BRA med ett kontaktformulär undrar jag? Det enda jag kan komma på är att det blir lite enklare för användaren/kunden som inte måste starta sin mailklient eller logga in på sin webbmail. Finns det några andra fördelar? Jag jobbar dagligen med att förbättra användarvänligheten på webben (vilket jag antar att många här på WN också gör). För mig så är det viktigaste att det ska vara omöjligt/svårt för kunden att göra fel. Näst viktigast är att det ska gå snabbt och fort. Med ett kontaktformulär så vänder man på den principen - vilket enligt mig blir helt galet. Det här blev ett omotiverat långt inlägg. Det får förklaras med att jag är rabiat hatisk emot kontaktformulär ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Korrekt information direkt ger snabbare hantering. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Du känner så för att du inte kommit i kontakt med något bra formulär. Det jag använder mig av fungerar klockrent. Skrev det själv för länge sen. Inge spam går igenom och allt hamnar direkt till min epost. (använder inte ens captcha) Enkelt att återanvända på alla sidor jag har, även i wordpress. Senast redigerad av j0han den 2010-05-12 klockan 00:20 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||||
|
|||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
![]() Precis som du säger så är inte heller detta något problem. Det du beskriver kan man istället vända på till någonting som tvärtom är positivt för de flesta webbplatser. Jag, och många med mig, drar sig för att skicka ett meddelande om det bara finns en e-postadress såvida jag inte verkligen behöver kontakta webbplatsen. Detta innebär att du missar mycket av den kommunikation som du verkligen kan dra nytta av nämligen konstruktiv kritik, förslag på förbättringar och nya funktioner på din sajt, rättelser av textfel eller andra saker som ser konstiga ut osv osv. Sådant struntar de flesta i om det saknas ett snabbt och smidigt kontaktformulär. Om du nödvändigtvis känner att du måste få bort könsordsmailen (tror det är relativt ovanligt och förmodligen relaterat till din verksamhet; jag har aldrig upplevt det som ett problem ens på vältrafikerade sajter) så går det alltid att filtrera bort dessa relativt enkelt. Gör man rätt (och har nerverna innanför huden ![]() Jag har i princip aldrig träffat på ett företag som upplever kontaktformulär som ett stort problem, snarare tvärtom. Jag själv skickar ALDRIG ett meddelande jag inte behöver skicka om det inte finns ett sådant och internetanvändarna spenderar generellt sett extremt lite tid på en sida idag jämfört med för tio år sedan. Detta beteende måste man ta hänsyn till. Stänger man en dörr så hugger man av sig det ena benet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|