Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Pagerank: Har det någon större betydelse?? eller bara ögongodis?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-09, 11:19 #11
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Man må säga vad man vill om PR men en sida med PR7 är i de allra flesta fall betydligt mer värd ett besök än en med PR3. SERP är dock som sagt var betydligt mer komplex än så.
Absolut, något har ju "gått dåligt" i processen. Inte minst för att 95% nog skulle anse att sajten är betydligt bättre på alla sätt numer numer.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-09, 13:07 #12
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Jag har en sida som på några år ramlade från 7 till 3 i PR utan att det syns i SERP. Snarare har den förbättrat positionerna där även om PR minskat radikalt som sagt.
Ett sådant ras utan någon effekt på trafik är ovanligt. Förmodligen har du länkar som kan uppfattas som att de säljs till tredje part etc. Du kan då få en manuell sänkning i TBPR. Ditt interna PR som Google räknar med är dock detsamma.

Detta händer för många sidor, och framför allt webbkataloger som blir stora på den internationella marknaden.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-09, 13:18 #13
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Låter konstigt... Allt jag läst om pagerank handlar om inlänkar. Alltså ju fler inlänkar och ju högre PR de länkande sajterna har destå högre PR får man. Sedan är det en annan historia vad som gör att man placerar sig bra på specifika sökord.
PR har mycket att göra med inlänkar, men jag har faktiskt ett livs levande bevis på att en sida kan få PR utan några inlänkar alls. Hade runt 20 undersidor fyllda med information (500 ord på varje undersida) och ja, tro det eller ej, men jag fick en PR på 3. När nästa uppdatering ägde rum så hade jag inte uppdaterat sajten, så den fick PR 1 eller 2. Idag har den ingen PR alls, men huvudsaken är att den fick sin PR utan några som helst inlänkar...
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-10, 08:26 #14
FredrikMHs avatar
Supermoderator

Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
PR har mycket att göra med inlänkar, men jag har faktiskt ett livs levande bevis på att en sida kan få PR utan några inlänkar alls. Hade runt 20 undersidor fyllda med information (500 ord på varje undersida) och ja, tro det eller ej, men jag fick en PR på 3. När nästa uppdatering ägde rum så hade jag inte uppdaterat sajten, så den fick PR 1 eller 2. Idag har den ingen PR alls, men huvudsaken är att den fick sin PR utan några som helst inlänkar...
Då behöver du läsa på om PageRank för det har bara med inlänkar att göra... och du får inte PR 3 utan inlänkar
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-10, 15:11 #15
Magnus500s avatar
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
Medlem
Magnus500s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av youheardit Visa inlägg
tack för era svar, jag visste redan om att PageRank höjs beroende på länkarna. men trodde det även höjde i SERPen.
Jag tror att det som de försöker säga är att PageRank är en av de parametrar som avgör vilken position du får. Det är en av många och det är dessutom ett litet gammalt mätvärde.

I Googles ungdom var PR mycket viktigt och man kunde klättra snabbt genom att köpa sig en PR6 länk. Idag är det inte så enkelt, relevans på länken bedöms t ex. En länk från en sida med hög PageRank kan alltså höja din PR utan att ge dig särskilt mycket bättre positioner för att den ses som irrelevant.

Men, att säga att PageRank bara är ögongodis är direkt felaktigt. Det är en grov uppskattning av inlänkarnas värde. Inlänkarna i sin tur är den enskilt viktigaste faktorn för positionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Jag har en sida som på några år ramlade från 7 till 3 i PR utan att det syns i SERP.
Ett så dramatiskt tapp i Pagerank är inte bara ovanligt utan också något som knappast händer naturligt, det låter som att du fått straff för till exempel länkförsäljning. Straffet innebär en minskning i synlig PR (det vi ser i toolbaren inte det värde Google använder) och ett minskat värde på dina utlänkar. Det blir inga förändringar i hur Google hanterar sitens positioner eftersom de räknar dessa på ett annat värde än det du ser.
Magnus500 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-10, 16:23 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus500 Visa inlägg
Inlänkarna i sin tur är den enskilt viktigaste faktorn för positionen.
Nja, min erfarenhet är att innehållet faktiskt är viktigare.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-10, 16:40 #17
Sweelys avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Håller med jonny ovan, innehållet på en hemsida är viktigare än inlänkarna.
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-10, 20:30 #18
Magnus500s avatar
Medlem

Medlem
Magnus500s avatar

Naturligtvis spelar innehållet också roll men att sitta och kontemplera om det är viktigare eller inte har ju inte så mycket att göra med diskussionen om huruvida PageRank gör till eller från, för jag antar att du inte menar att länkar inte har någon betydelse alls?
Magnus500 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-10, 21:25 #19
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2008
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus500 Visa inlägg
Jag tror att det som de försöker säga är att PageRank är en av de parametrar som avgör vilken position du får. Det är en av många och det är dessutom ett litet gammalt mätvärde.

I Googles ungdom var PR mycket viktigt och man kunde klättra snabbt genom att köpa sig en PR6 länk. Idag är det inte så enkelt, relevans på länken bedöms t ex. En länk från en sida med hög PageRank kan alltså höja din PR utan att ge dig särskilt mycket bättre positioner för att den ses som irrelevant.

Men, att säga att PageRank bara är ögongodis är direkt felaktigt. Det är en grov uppskattning av inlänkarnas värde. Inlänkarna i sin tur är den enskilt viktigaste faktorn för positionen.

Ett så dramatiskt tapp i Pagerank är inte bara ovanligt utan också något som knappast händer naturligt, det låter som att du fått straff för till exempel länkförsäljning. Straffet innebär en minskning i synlig PR (det vi ser i toolbaren inte det värde Google använder) och ett minskat värde på dina utlänkar. Det blir inga förändringar i hur Google hanterar sitens positioner eftersom de räknar dessa på ett annat värde än det du ser.
Bra information! tack!

Tack även ni andra, då är det bättre att kämpa på innehållet än inlänkarna?
Fast inlänkar kommer jag ändå jobba på fortfarande.

Tack!
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-11, 03:33 #20
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Håller med jonny ovan, innehållet på en hemsida är viktigare än inlänkarna.
För vem är det viktigare? Besökarna eller sökmotorerna? Jag skulle säga att innehållet är viktigare för besökarna, och inlänkarna för sökmotorerna.

Jag har två sajter med ganska lite innehåll (ungefär 7 sidor á 400 ord) som rankar mycket bra på de viktigaste sökorden mycket tack vare inlänkarna och deras länktext.

På dessa sajter märks det tydligt att det huvudsakligen är inlänkarna som gör jobbet, inte innehållet. Självklart måste innehållet ha relevans med länktexterna, t.ex genom att den länkade texten återfinns på sidan. Men utan inlänkar (och länktexterna) hade sajten absolut inte legat på förstasidan.

Pagerank har inte mycket med positionering att göra, där vinner man platser genom att ha länktexter som är relevanta för sökordet eller sökfrasen. Pagerank är helt enkelt en del av ekvationen, inte hela lösningen.

Magnus500 är en person som jag vet är mycket kompetent vad gäller sökmotoroptimering. Jag skulle rekommendera alla att lyssna på hans åsikter.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017