Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Pagerank: Har det någon större betydelse?? eller bara ögongodis?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-08, 20:26 #1
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2008
Har WN som tidsfördriv

Standard Pagerank: Har det någon större betydelse?? eller bara ögongodis?

Hejsan!
Läste nyss Josh Spauldings nya blogginlägg där han verkligen skriver om att Pagerank inte är så mycket mer än ögongodis och att det inte höjer värdet på en hemsida...

Men eftersom jag läst tidigare om detta så har jag för mig att ju högre pagerank en sida har ju mer lyfts den i Google.

Hoppas jag inte har missuppfattat Josh's blogginlägg men kunde tyda det till så som jag skrev nyss.

Men vad är egentligen sanningen?? för själv kämpar jag för att höja min PR på respektive sajter.

OT: fick upp min ena sida från 0 till 4 ny senaste uppdateringen för några dagar sen

blogginlägget: http://www.ethicalim.com/technology/...-really-worth/
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-08, 21:08 #2
Sweelys avatar
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2010
Sweely Sweely är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Sweelys avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av youheardit Visa inlägg
Men eftersom jag läst tidigare om detta så har jag för mig att ju högre pagerank en sida har ju mer lyfts den i Google.
Detta är inte sant. En sidas placering i Google har ingenting med sidans pagerank att göra. Du kan ha PR 5, och ranka sämre än en sida med PR 3. PR och rankning hos Google har ingenting gemensamt.

Om du däremot blir länkad (dofollow-länk) av en hemsida med en hög PR så gynnar det dig.

Kämpa inte för att höja din PR. Jobba istället på att lägga till innehåll och optimera din hemsida. PR kommer naturligt. Jag har en gammal hemsida som fick PR 3 utan några inlänkar alls. La bara till innehåll och kanske pushade länken en gång. Mitt tips till dig är att inte fokusera på PR. PR ger dig inte mer sales eller besökare.

Senast redigerad av Sweely den 2010-04-08 klockan 21:12
Sweely är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-08, 21:21 #3
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Detta är inte sant. En sidas placering i Google har ingenting med sidans pagerank att göra. Du kan ha PR 5, och ranka sämre än en sida med PR 3. PR och rankning hos Google har ingenting gemensamt.

Om du däremot blir länkad (dofollow-länk) av en hemsida med en hög PR så gynnar det dig.

Kämpa inte för att höja din PR. Jobba istället på att lägga till innehåll och optimera din hemsida. PR kommer naturligt. Jag har en gammal hemsida som fick PR 3 utan några inlänkar alls. La bara till innehåll och kanske pushade länken en gång. Mitt tips till dig är att inte fokusera på PR. PR ger dig inte mer sales eller besökare.
Okej, har mer förståelse nu! Så PR höjer mest värdet ifall jag skulle sälja annonser/reklam?
då det ger bättre för köparen!

Har 3 inlänkar och PR4 så inlänkar är inget jag kämpar med...
Oläst 2010-04-08, 22:29 #4
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sweely Visa inlägg
Jag har en gammal hemsida som fick PR 3 utan några inlänkar alls. La bara till innehåll och kanske pushade länken en gång. Mitt tips till dig är att inte fokusera på PR. PR ger dig inte mer sales eller besökare.
Låter konstigt... Allt jag läst om pagerank handlar om inlänkar. Alltså ju fler inlänkar och ju högre PR de länkande sajterna har destå högre PR får man. Sedan är det en annan historia vad som gör att man placerar sig bra på specifika sökord.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-08, 22:41 #5
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

se själv... kollar man google är det bara en länk: http://www.google.se/search?hl=sv&so...=&oq=&gs_rfai=
Oläst 2010-04-09, 01:30 #6
kw_wasabis avatar

kw_wasabis avatar

Google visar inte alla länkar till en sajt. Jag har en domän/sajt med runt 20 inlänkar och Google visar att den inte har några alls.

Men är alla tre inlänkarna till din sajt från PR5-sidor så är det inte konstigt om den får PR4. Eller om du har en PR7-inkänk.

http://www.kenkai.com/google-pagerank-table.htm

Pagerank är ett mått på antalet inlänkar och länkkraften dessa ger. Om en sida med PR5 länkar till dig betyder det att den sidan har massor inlänkar som gör att länken till dig blir mycket starkare än en länk från en PR1-sida. Den sistnämnda har lägre Pagerank eftersom den har färre (eller svagare) länkar till sig, och därmed får mindre kraft att skicka vidare till dig.

Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-04-09 klockan 01:35
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-09, 02:18 #7
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
kw_wasabi verkar ha koll på läget.

PageRank var det som gjorde Google till något mer än alla andra sökmotorer som Yahoo och Altavista. Helt plötsligt började någon ta hänsyn till vem som länkar var och hur mycket värde det ska skicka vidare.

PageRank har alltid haft ett inflytande på hur en sida ska placera sig i sökmotorn, och kommer ha det länge till så vitt jag kan se. Det är ett tecken på att många länkar kommer din väg och det är självklart ett bra tecken vare sig de är relevanta eller inte.

Nej, jag säger inte att sökresultatet är sorterat efter PageRank. I så fall skulle bara Google basera sitt resultat på ett värde/algortim. Och vi vet alla att det finns så mycket mer de tar hänsyn till...
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-09, 08:29 #8
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

tack för era svar, jag visste redan om att PageRank höjs beroende på länkarna. men trodde det även höjde i SERPen. Men vart kan man kolla exakt vilka inlänkar man har? har letat efter en sådan tidigare.. dessutom vet jag inte om Alexan stämmer, eftersom under en period fick vi många bloggare att skriva om oss och även 2 forum som lade upp en länk på startsidan.

Men tack iaf! har jag lärt mig något nytt
Oläst 2010-04-09, 09:14 #9
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Jag har en sida som på några år ramlade från 7 till 3 i PR utan att det syns i SERP. Snarare har den förbättrat positionerna där även om PR minskat radikalt som sagt.

Jag har egentligen ingen aning, men kanske är det jag som länkar till någon/några "svartlistade" sidor och/eller så har helt enkelt sajter med hög PR slutat länka till sidan. Jag skall kika på det inom snar framtid.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-09, 09:50 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Man må säga vad man vill om PR men en sida med PR7 är i de allra flesta fall betydligt mer värd ett besök än en med PR3. SERP är dock som sagt var betydligt mer komplex än så.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017