Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Jag har stor respekt för din kunskap Conny, men har du någon källa på att det är så? Jag är nämligen av en annan åsikt, du är *alltid*, oavsett omständigheter, personligt ansvarig för skatteskulder om du sitter i styrelsen. Gäller så fåmansbolag.
|
Egna erfarenheter, jag hade ett bolag som gick i putten nyligen och jag hade en lång dialog med skattmasen där han helt enkelt rekommenderade mig att själv begära bolaget i KK själv så skulle de lägga ned sitt krav på genomslag av personligt ansvar. Så enkelt var det med det!
Skatteskulden var iofs inte mer än ca drygt 200 000 SEK så han tyckte det inte var värt besväret att trilskas, det brukar röra sig om betydligt större belopp när ett bolag stupar. Handläggaren sa att om de var tvungna att begära KK så skulle de inte vara lika snälla utan löpa linan ut, så jag la på en rem och lämna in den egna ansökan direkt, sen fick jag bekräfgtelse från dem inom 2 veckor. Skatteskulden gällde personalskatter till största delen men det var en liten skvätt moms oxo.
Jag är erfaren därför att jag har gjort de flesta misstag man kan göra men jag lär mig hellre av andras misstag, det blir billigare så...