FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag vet inte riktigt vad sådan här data brukar kosta, om man skulle betala för den. Men en realistisk summa på kanske 10k i månaden har jag inte råd att betala. Jag förstår att radiobolagen inte vill slänga ut som data från höger och till vänster, speciellt inte om dom inte själva tjänar pengar på de. Så att få en skriftlig OK från alla radiobolag kan jag bara drömma om. När det väl kommer till kritan så vill alla ha betalt. Citat:
För idag så hämtar jag data från te.x NRJ, jämför informationen med Spotify och lägger i sin tur upp informationen från Spotify. Spotify har ett eget licensavtal för detta, som säger att jag får göra vad jag vill. (ungefär ![]() Så frågan är, publicerar jag radiokanalernas data, eller Spotifys? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Skulle det göra någon skillnad om man gjorde det manuellt? Anställde 10 pers som lyssnade på varsin radiosation och manuellt skrev in låttitel m.m. på en sajt. Jag vet att det är ett fruktansvärt kostsamt exempel, men det är själva automatiseringen jag vill komma till. Jag har för mig att jag läst eller hört något om det tidigare.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför tar du dig inte tid att läsa på katalogskyddet??
Tror du får ett ganska bra svar. Det som uppkommer är då frågor som om spellistan kan anses uppfylla vissa krav vilket du kommer behöva en jurist för att diskutera. Skillnaden mellan att lyssna av "luften" och skapa en spellista är att du gör en sammanställning vilken kan åtnjuta upphovsrättsligt skydd. Låttitlarna i sig är troligtvis att anse som fakta. Nu är det istället så att radiobolagen gör sammanställningen vilken kan erhålla upphovsrättsligt skydd. Frågan i ditt fall är ifall man kan anse att en sådan relativt simpel sammanställning av fakta kan erhålla skydd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() Det Wackerberg försöker säga är att du ska googla, finns säkerligen någon som kan svara på dina frågor på något forum för jurister osv. Glöm bara inte för guds skull om du börjar tjäna pengar t ex 1000kr/mån, hör då av dig till alla som du plockar ifrån och skriv ett massmail angående uppdelning av te x 23 externa så räknar du 24 personer med dig själv. Troligtvis kommer 23 iallafall att säga det är lungt ta du pengarna, se bara till att inte råka skriva 1 eller 2 nollor för mycket ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det är ju exakt det de andra företaget gör, dom läser av luften och gör en sammanställning av informationen. Jag läser av internet och gör en sammanställning. Vi gör med andra ord exakt samma sak med vår data, enda skillnaden är att mediet skickat m.h.a två olika tekniker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag uppfattade det som om du tog låtlistan från radioföretaget. D.v.s. att låtlistan presenteras av radioföretaget och att du scrappar den med jämna mellanrum.
För det är väl inte så att du sitter och lyssnar på varje låt och tar reda på namnet? (Alt. har ett program som sitter och lyssnar på varje låt och avgör vad det är för låt) Om du tar ett låtnamn i taget tror jag inte du ska oroa dig. Vad de spelar är fakta och kan inte skyddas av upphovsrätten. Om man nu inte påstar att sammanställningen av låtar som sig, till en kompilation, är ett verk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag läser med andra ord inte i någon komplett lista, utan läser bara in nuvarande låt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Ringde precis juristjouren på 0771 333 444 och frågade hur det hela låg till.
Enligt damen jag pratade med så får jag läsa av datan från radiokanalerna, men jag får inte publicera den, vilket jag inte gör. Jag jämför endast upphittad data med Spotify, det är allt. Vilket enligt dom är helt okej. Någon som kan bekräfta detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Te.x "Lady Gaga - Bad Romance" Denna information jämför jag sedan med Spotify, som jag i sin tur visar på siten. Jag använder alltså bara strängen från radiokanalerna för att jämföra data med Spotify. http://ws.spotify.com/search/1/track...ga+bad+romance |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|