Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Är web-scraping lagligt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-06, 00:55 #11
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Se till att få SKRIFTLIGT tillstånd att använda topplistorna på din webbplats i första hand.

I andra hand kan du väl förhandla om att de får en viss procentsats av de intäkter du får om du får vidaresälja topplistorna?

Se till att du får skriftligt avtal bara, det är det som är det viktiga så de inte kan ta tillbakls sitt tillstånd hur som helst.

Sätt dig in i verksamhetsområdet ordenligt så att du vet hur andra brukar göra och avtalen ser ut innan du börjar förhandla.

http://en.wikipedia.org/wiki/Swedish...ry_Association

http://www.hitlistan.se/
http://www.grammotex.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Sverigetopplistan
Jag hämtar inga topplistor från dem, utan deras spellistor, alltså låtar som spelas just nu. Ska läsa på lite inom ämnet.

Jag vet inte riktigt vad sådan här data brukar kosta, om man skulle betala för den. Men en realistisk summa på kanske 10k i månaden har jag inte råd att betala. Jag förstår att radiobolagen inte vill slänga ut som data från höger och till vänster, speciellt inte om dom inte själva tjänar pengar på de.

Så att få en skriftlig OK från alla radiobolag kan jag bara drömma om. När det väl kommer till kritan så vill alla ha betalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Scraping är sällan fel eller förbjudet, det som kan bli problem är att man publicerar den info man skrapar.
Vad räknas som data från radiokanalerna siter i mitt fall?
För idag så hämtar jag data från te.x NRJ, jämför informationen med Spotify och lägger i sin tur upp informationen från Spotify. Spotify har ett eget licensavtal för detta, som säger att jag får göra vad jag vill. (ungefär )

Så frågan är, publicerar jag radiokanalernas data, eller Spotifys?
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-04-06, 03:54 #12
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Skulle det göra någon skillnad om man gjorde det manuellt? Anställde 10 pers som lyssnade på varsin radiosation och manuellt skrev in låttitel m.m. på en sajt. Jag vet att det är ett fruktansvärt kostsamt exempel, men det är själva automatiseringen jag vill komma till. Jag har för mig att jag läst eller hört något om det tidigare.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-04-06, 07:03 #13
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Medlem

Varför tar du dig inte tid att läsa på katalogskyddet??

Tror du får ett ganska bra svar. Det som uppkommer är då frågor som om spellistan kan anses uppfylla vissa krav vilket du kommer behöva en jurist för att diskutera.

Skillnaden mellan att lyssna av "luften" och skapa en spellista är att du gör en sammanställning vilken kan åtnjuta upphovsrättsligt skydd. Låttitlarna i sig är troligtvis att anse som fakta. Nu är det istället så att radiobolagen gör sammanställningen vilken kan erhålla upphovsrättsligt skydd. Frågan i ditt fall är ifall man kan anse att en sådan relativt simpel sammanställning av fakta kan erhålla skydd.
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-04-06, 07:28 #14
toxicstone toxicstone är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2010
toxicstone toxicstone är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Wackerberg Visa inlägg
Varför tar du dig inte tid att läsa på katalogskyddet??

Tror du får ett ganska bra svar. Det som uppkommer är då frågor som om spellistan kan anses uppfylla vissa krav vilket du kommer behöva en jurist för att diskutera.

Skillnaden mellan att lyssna av "luften" och skapa en spellista är att du gör en sammanställning vilken kan åtnjuta upphovsrättsligt skydd. Låttitlarna i sig är troligtvis att anse som fakta. Nu är det istället så att radiobolagen gör sammanställningen vilken kan erhålla upphovsrättsligt skydd. Frågan i ditt fall är ifall man kan anse att en sådan relativt simpel sammanställning av fakta kan erhålla skydd.
Tror han blir mer förvirrad av ditt prat Wackerberg

Det Wackerberg försöker säga är att du ska googla, finns säkerligen någon som kan svara på dina frågor på något forum för jurister osv.

Glöm bara inte för guds skull om du börjar tjäna pengar t ex 1000kr/mån, hör då av dig till alla som du plockar ifrån och skriv ett massmail angående uppdelning av te x 23 externa så räknar du 24 personer med dig själv.
Troligtvis kommer 23 iallafall att säga det är lungt ta du pengarna, se bara till att inte råka skriva 1 eller 2 nollor för mycket
toxicstone är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-04-06, 11:43 #15
Medlem

Medlem

Citat:
[...]Skillnaden mellan att lyssna av "luften" och skapa en spellista är att du gör en sammanställning vilken kan åtnjuta upphovsrättsligt skydd. [...]
Skillnaden mellan vadå och vadå?
Det är ju exakt det de andra företaget gör, dom läser av luften och gör en sammanställning av informationen. Jag läser av internet och gör en sammanställning. Vi gör med andra ord exakt samma sak med vår data, enda skillnaden är att mediet skickat m.h.a två olika tekniker.
Gammal 2010-04-06, 14:14 #16
Medlem

Medlem

Jag uppfattade det som om du tog låtlistan från radioföretaget. D.v.s. att låtlistan presenteras av radioföretaget och att du scrappar den med jämna mellanrum.

För det är väl inte så att du sitter och lyssnar på varje låt och tar reda på namnet? (Alt. har ett program som sitter och lyssnar på varje låt och avgör vad det är för låt)

Om du tar ett låtnamn i taget tror jag inte du ska oroa dig. Vad de spelar är fakta och kan inte skyddas av upphovsrätten. Om man nu inte påstar att sammanställningen av låtar som sig, till en kompilation, är ett verk.
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-04-06, 15:07 #17
Medlem

Medlem

Citat:
Jag uppfattade det som om du tog låtlistan från radioföretaget. D.v.s. att låtlistan presenteras av radioföretaget och att du scrappar den med jämna mellanrum.

För det är väl inte så att du sitter och lyssnar på varje låt och tar reda på namnet? (Alt. har ett program som sitter och lyssnar på varje låt och avgör vad det är för låt)

Om du tar ett låtnamn i taget tror jag inte du ska oroa dig. Vad de spelar är fakta och kan inte skyddas av upphovsrätten. Om man nu inte påstar att sammanställningen av låtar som sig, till en kompilation, är ett verk.
Jag har automatiserade skript som en gång i minuten läser av alla siter.
Jag läser med andra ord inte i någon komplett lista, utan läser bara in nuvarande låt.
Gammal 2010-04-06, 15:16 #18
Medlem

Medlem

Ringde precis juristjouren på 0771 333 444 och frågade hur det hela låg till.

Enligt damen jag pratade med så får jag läsa av datan från radiokanalerna, men jag får inte publicera den, vilket jag inte gör. Jag jämför endast upphittad data med Spotify, det är allt. Vilket enligt dom är helt okej.

Någon som kan bekräfta detta?
Gammal 2010-04-06, 20:26 #19
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av linusoleander Visa inlägg
Ringde precis juristjouren på 0771 333 444 och frågade hur det hela låg till.

Enligt damen jag pratade med så får jag läsa av datan från radiokanalerna, men jag får inte publicera den, vilket jag inte gör. Jag jämför endast upphittad data med Spotify, det är allt. Vilket enligt dom är helt okej.

Någon som kan bekräfta detta?
Vad är det för data du får från radiokanalerna och vad är skillnaden på det du senare publicerar?
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Gammal 2010-04-06, 20:49 #20
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ric Visa inlägg
Vad är det för data du får från radiokanalerna och vad är skillnaden på det du senare publicerar?
Datan jag hämtar från radiokanalerna är aktuell låt.
Te.x "Lady Gaga - Bad Romance"
Denna information jämför jag sedan med Spotify, som jag i sin tur visar på siten. Jag använder alltså bara strängen från radiokanalerna för att jämföra data med Spotify.

http://ws.spotify.com/search/1/track...ga+bad+romance
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017