Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


FS-Data är nere igen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-29, 13:12 #1
elgholm elgholm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 32
elgholm elgholm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 32
VARFÖR VÄLJA FSDATA?

- Garanterad högsta möjliga upptid på samtliga tjänster.

Upplevd fakta: Har varit nere 3 gånger det senaste halvåret. (I snitt 4-5 timmar per gång).
Deras kunder märker att de är nere innan de själva märker det.
Det är alltid en av deras leverantörers fel ("strömleverantör", "brandväggsleverantör", "internetleverantör").
Om delar av deras nät eller servrar de hostar inte fungerar vid kontorstidens slut görs inga försök att få upp dem förräns nästa arbetsdag (som börjar vid 9.30 ungefär).

- Sveriges bästa support hjälper dig nästan alla dygnets timmar.

Upplevd fakta: De har ett webbaserat supportverktyg som man hänvisas till. Där får man snällt posta sina funderingar och sedan återkommer någon på FSDATA när de har möjlighet. Om man ringer så vet de aldrig någonting. Aldrig.

- Ny serverhall med senaste teknologin och redundans på alla tjänster.

Upplevd fakta: De har inte någon redundans, vare sig på strömmen (som gick ner p.g.a "jordfel" sist), deras brandvägg (som inte kunde stå emot DDOS-attacken sist) eller deras nät (som nu är nere). De kan inte "peka om" eller "byta leverantör" ifall något händer; för de har inte samma tjänst köpt av någon annan leverantör. Om man har redundans ska man också testa den; då hade man märkt att det var jordfel, man hade märkt att brandväggen inte konfigureras för DOS-attacken och man hade märkt att man inte har samma IP-adresser på sin andra internetleverantör.
elgholm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 13:19 #2
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 94
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 94
Jag kan ju lika gärna ha webshopen på servern här på kontoret.
Vi har en ADSL 8/3 från B2 och ingen (!) UPS på servern. Den har betydligt mindre nertid är vårt webhotell på FS-Data (mätt med Pingdom). Nä, det får nog bli en flytt.
GregerA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 13:23 #3
elgholm elgholm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 32
elgholm elgholm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av GregerA Visa inlägg
Jag kan ju lika gärna ha webshopen på servern här på kontoret.
Vi har en ADSL 8/3 från B2 och ingen (!) UPS på servern. Den har betydligt mindre nertid är vårt webhotell på FS-Data (mätt med Pingdom). Nä, det får nog bli en flytt.
Hör av dig om vi ska göra något gemensamt. Vi kommer ha 3 st 2U burkar framöver. Funderar på halvskåp hos Banhof... Man skulle kunna gå ihop.. Då är man dessutom fler så är man ju lite "jobbigare" när man ringer och klagar...
elgholm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 13:24 #4
eleven eleven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 81
eleven eleven är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 81
Citat:
Ursprungligen postat av elgholm Visa inlägg
VARFÖR VÄLJA FSDATA?

- Garanterad högsta möjliga upptid på samtliga tjänster.

Upplevd fakta: Har varit nere 3 gånger det senaste halvåret. (I snitt 4-5 timmar per gång).
Deras kunder märker att de är nere innan de själva märker det.
Det är alltid en av deras leverantörers fel ("strömleverantör", "brandväggsleverantör", "internetleverantör").
Om delar av deras nät eller servrar de hostar inte fungerar vid kontorstidens slut görs inga försök att få upp dem förräns nästa arbetsdag (som börjar vid 9.30 ungefär).

- Sveriges bästa support hjälper dig nästan alla dygnets timmar.

Upplevd fakta: De har ett webbaserat supportverktyg som man hänvisas till. Där får man snällt posta sina funderingar och sedan återkommer någon på FSDATA när de har möjlighet. Om man ringer så vet de aldrig någonting. Aldrig.

- Ny serverhall med senaste teknologin och redundans på alla tjänster.

Upplevd fakta: De har inte någon redundans, vare sig på strömmen (som gick ner p.g.a "jordfel" sist), deras brandvägg (som inte kunde stå emot DDOS-attacken sist) eller deras nät (som nu är nere). De kan inte "peka om" eller "byta leverantör" ifall något händer; för de har inte samma tjänst köpt av någon annan leverantör. Om man har redundans ska man också testa den; då hade man märkt att det var jordfel, man hade märkt att brandväggen inte konfigureras för DOS-attacken och man hade märkt att man inte har samma IP-adresser på sin andra internetleverantör.
Kan bara hålla med om allt du skriver.
eleven är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 13:27 #5
elgholm elgholm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 32
elgholm elgholm är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av eleven Visa inlägg
Kan bara hålla med om allt du skriver.
Ha.. Ja.. Tyvärr hjälper ju inte det just nu.. =)

Kan inte någon ta sig ut på vägarna och kolla hur långt cyklisten har kommit? Alternativt hämta honom på McDonalds och köra ut honom till ställverket och hjälpa honom att trycka på on/off strömbrytaren två gånger. OBS! Två (2) gånger! Annars stänger han av routern helt. De gjorde det på vår server efter mitt inlägg hos IDG sist.. Ja.. Vilka tomtar.
elgholm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-29, 13:30 #6
KingsCrown KingsCrown är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 51
KingsCrown KingsCrown är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Beror ju på att tvång, är ju rätt tvingande via LAS. Alla fall att dom måste ta lunch efter visst antal timmar. Ska dom komma förbi det får dom ha personal som även börjar senare.
Tro mig, jag var ironisk. Föreslog inte att någon ska "komma förbi" LAS, och tror inte att Telenor, som är en av Sveriges största arbetsgivare, skulle vara intresserad av det heller.

Citat:
Ursprungligen postat av elgholm Visa inlägg
- Ny serverhall med senaste teknologin och redundans på alla tjänster.

Upplevd fakta: De har inte någon redundans, vare sig på strömmen (som gick ner p.g.a "jordfel" sist), deras brandvägg (som inte kunde stå emot DDOS-attacken sist) eller deras nät (som nu är nere). De kan inte "peka om" eller "byta leverantör" ifall något händer; för de har inte samma tjänst köpt av någon annan leverantör. Om man har redundans ska man också testa den; då hade man märkt att det var jordfel, man hade märkt att brandväggen inte konfigureras för DOS-attacken och man hade märkt att man inte har samma IP-adresser på sin andra internetleverantör.
Men förklara för en lekman vad redundans egentligen betyder? Att de ska kunna peka om trafiken vid ett avbrott, så att det fungerar ändå? Eller? Nu klarar de ju uppenbarligen inte av det, och de skriver ju själv på sin driftstatus-sida att det är med trafiken problemet ligger. Det innebär ju då att vi betalar för en tjänst som inte levereras. Har man inte rätt att gå till reklamationsnämnden då, eller kräva ersättning?
KingsCrown är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017