FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du gör det för att fördriva tiden så är det en sak, även att du säkert inte ha så kraftigt behov av driftsäkerhet då kanske.
Annars kostar begagnade 1U servrar inget idag, går få för från 1k. Köpte in en DL360G3 för ca 1k från UK som jag gav till en bekant som driver ett IRC nät, den står just nu på 1Gbit port i ena leknätet. Visst den är inte så strömsnål men ändå. Men köra fiber känns överdrivet, då du även behöver ett fiber NIC och en switch med fiberport. Och du får ändå inte ut någon fördel i ditt fall. Ska du köra linux så tycker jag bäst om debian, vilket är mer rent som standard. Övriga dist tycker jag har förmycket skit som standard. Men i ditt fall finns inget rätt eller fel, i stort sätt alla kommer funka för ditt behov. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Jag har inte använt en vanlig konsumentrouter på flera år. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Tack för dina tips, har kollat mer på Debian nu och verkar ju busenkelt att installera PHP och mysql till den. Och fiberoptik har jag lagt ner nu ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du klarar dig säkert bra med de datorer du redan har. Möjligen komplettera med extra nätverkskort och extra disk(ar) om du vill köra RAID.
En LAMP-server med låg belastning kräver inte speciellt mycket av hårdvaran. Jag har en utvecklingsserver med P4 och 384 MB RAM. Den känns snabb och fungerar utmärkt. Jag kör dock inte X (grafiskt gränssnitt) på den, utan enbart textläge. Den drar bara 30 watt när belastningen är låg, vilket den är för det mesta. Apache är själva webbservermjukvaran och inte en linuxdist. Du kommer alltså att köra Apache oavsett vilken dist du väljer. (LAMP = Linux Apache Mysql PHP) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du skrev att du skulle hosta dina sidor på den? Antar isf att det endast är en utvecklingsserver och inte någon du tänkt använda utåt mot dina besökare (läste att du skulle ha den "privat").
Tänkte bara kolla då telia inte tillåter komersiell hosting på privatlina. Rätta mig om jag har fel ![]() Lycka till iaf, du får dra upp lite bilder här sen! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
tackar för alla svar!
![]() Citat:
![]() Citat:
För övrigt, så har jag satt ihop servern, och just nu i detta skede så installerar jag ubuntu 9.10 på den, då jag är mycket van vid denna dist. Sen har jag en annan anledning med, att när jag väl skulle tanka ner debian så tyckte jag deras hemsida var MYCKET otydlig, kunde inte läsa mig till vilken version jag skulle ta! och när jag väl testade och ladda ner "alpha" så stod det 15 timmars nerladdning för 4,4GB! och med tanke på att jag redan har ubuntu 9.10 på CD så tyckte jag 4,4GGB på DVD för debian är lite väl.. speciellt för mitt bruk av det. men jag kommer absolut testa debian lite längre fram. FTP? har läst lite om FileZilla FTP till ubuntu, något som är bra? värt att använda? eller andra förslag? tack! ![]() Japp bilder kommer jag att fixa fram när jag väl fått allt på plats ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
När du sedan ska testa Debian så ska du köra med deras minimala
netinstall CD:s. De ligger på ca 150 MB och innehåller endast det som krävs för installationen. När du valt dina paket så laddas dessa hem från en mirror nära dig. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|