FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag och min sambo har ganska mycket diskutioner med varandra på vårt nystartade forum.
Jag ser inget fel med det... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Som i alla andra situationer här i livet så är det syftet som bestämmer om det du gör är fult eller ok. Fejkar du inlägg eller besökarstatistik för att kunna sälja sidan till ett överpris, eller för att lura annonsörer så är det att betrakta som oetiskt och förmodligen direkt olagligt. Men fejkar du inlägg för att få igång en diskussion på forumet så skulle de flesta förmodligen anse att du håller dig inom ramen för vad som kan anses var tillåtet. Ingen som du lurar kommer att lida skada. Internationellt så finns det en stor marknad där du kan köpa foruminlägg. Det är oftast företag i låglöneländer som erbjuder tjänster där deras anställda sitter och skriver inlägg på ditt forum för att öka aktiviteten. Här i Sverige är det mindre vanligt och de flesta nyblivna forumägare får därför göra det jobbet själva. Ingen skriver på ett tomt forum. Och ingen som har skrivit något stannar kvar på ett forum där aktiviteten är låg. Undantaget spammare och robotar naturligtvis. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag får intrycket av att tjänster som Playahead som drivs av stora företag med mycket kapital har en tendens att växa ihjäl sig. I takt med att medlemsantalet och annonsintäkterna ökar, så ökar även företagets kostnader i och med att organisationen växer. Tillslut så krävs det en massa folk bara för att hålla ordning på organisationen. När tiderna sedan blir sämre och medlemmarna sviker så tvingas man dra slutsatsen att projektet inte längre är lönsamt. Inom alla andra verksamhetsområden så hade man släppt ur lite luft ur ballongen långsamt och krympt verksamheten för att anpassa sig till den sviktande efterfrågan. Inom tex tillverkningsindustrin så amputerar man både armar och ben om nöden så kräver. Men kapitalstarka företag på Internet verkar av någon anledning misslyckas med det. Istället för att pysa ut en massa luft ur ballongen så spricker alltihop i en enda stor smäll och sen finns ingenting kvar. Istället för att skära ner så pumpar man in mer pengar med bibehållen organisationsstruktur tills det inte längre är hållbart och revisorn tvingas meddela att nu är det kört.
Min analys kanske är helt felaktig just i det här fallet. Jag vet inte hur MTG har hanterat Playahead. Men inte bara företag på internet drabbas av kriser. Ändå så verkar företag på Internet vara extra känsliga och överlever sällan eller aldrig en kris. Jag tycker alltid att det är tråkigt när en webbsida går i graven och kan inte släppa känslan av att det inte borde behöva hända så ofta som det gör. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Banned
|
Jag har reflekterat över en sak. Varför går dom flesta community under som typ playahead.se, snuttis.se m.fl när rena sex-kontaktsajter glider fram riktigt bra?
Både Klubb6, Bodycontact, IX m.fl flyter på bra har jag hört och användare kommer det titt som tätt. Samma sak är forum, fast det klassas inte som ett community, men ändå. Det finns Flashback och där pratar man om allt, varför väljer människor att starta forum då? Samma som t ex reseforum.se, varför finns travelpix.nu? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Din andra fråga är väl ganska konstig och meningslös dock? ![]() ![]()
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Anledningen till att Snuttis har gått under var mer eller mindre att Snuttis såldes till ett företag (Studentis Group) som hade helt andra planer för Snuttis än vad grundaren hade. Det första Studentis gjorde var mer eller mindre att sparka bort alla gamla trogna "medhjälpare". Vi som hade högre rättigheter fick helt plötsligt inga alls och kunde inte ge användarna den support dom hade. Folk hos Studentis slutade titt som tätt, och svarade inte på supportfrågorna. Från att ha haft som policy att alla skulle få någon form av hjälp inom 24h till att inte få någon hjälp alls gick väldigt fort. (Plus att ingen information gick ut till användarna.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
fan va ja avskyr sajter som ljuger om sitt medlemsantal...eller dom ljuger väl inte. Men antalet aktiva är ju ibland mindre än 5%
från Lunarstorm: "Kom in i värmen! Klart du ska bli medlem i Sveriges största community – LunarStorm! Logga in och häng med 1,2 miljoner sköna människor. " En annan sajt som är rätt död skiver så här: "Spelombudsmannen.com firar 9-årsjubileum i februari med över 13.900 medlemmar!" -max 100 av dessa konton är aktiva... (http://www.spelombudsmannen.com/) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|