Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hotlinking olagligt i Sverige? Är min idé olaglig?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-01-06, 20:55 #1
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av weirdbyte Visa inlägg
Om jag utvecklar ett program som laddar ned 10 bilder från nätet (som jag hittar via Google) baserat på ett varlfri ord (exempelvis 'katt') och sparar ned det på datorn.

Redan här är det olagligt genom att hämta hem andras verk/bilder.

Är det jag som utvecklaren som har gjort det olagliga eller användaren som faktiskt använder sig av programmet?
Om du som utvecklare använder dig av Googles index i din mjukvara som du sedan sprider utan deras tillåtelse så är det inte lagligt.

Om du som utvecklare har uppsåt att sprida andras verk som du inte har tillåtelse att sprida så är det inte lagligt.

Citat:
Om jag sätter upp en RSS-feed men skriver på min hemsida att det endast får användas av alla som har Thunderbird, och så kommer du med Google Reader. Har du gjort något olagligt nu?
Nej, det är lika olagligt som att tvätta på 60 grader istället för tvättrådets 40
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-07, 15:48 #2
weirdbyte weirdbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
weirdbyte weirdbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av weirdbyte
Om jag utvecklar ett program som laddar ned 10 bilder från nätet (som jag hittar via Google) baserat på ett varlfri ord (exempelvis 'katt') och sparar ned det på datorn.
Citat:
Ursprungligen postat av ric Visa inlägg
Om du som utvecklare använder dig av Googles index i din mjukvara som du sedan sprider utan deras tillåtelse så är det inte lagligt.
Utan vems tillåtelse? Vad exakt är det olagliga för utvecklaren?

Oavsett vad, är det fel också olagligt för användaren, eller hur? Det är ju han som laddar ned upphovsskyddad material till sin dator. Utvecklaren som har gjort programmet kan väl inte klandras. Annars är bittorent-klienter olagliga - eller har jag fel

Citat:
Ursprungligen postat av ric Visa inlägg
Nej, det är lika olagligt som att tvätta på 60 grader istället för tvättrådets 40
Kanske en dum fråga, men har jag som upphovsman rätt att bestämma om min information ska distribueras? Har jag då inte rätten att säga att endast Thunderbird-användare får hämta informationen i min RSS-feed?
weirdbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017