FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Skulle dock vara trevligt med ett spårbart alternativ till 2 kg skrymmande brev i samma prisklass. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ett annat alternativ är att flytta utomlands. Det är billigare att skicka från Tyskland till Sverige än det är att skicka inom Sverige. :| Tyvärr ökar leveranstiden lite.
Edit: Det är inte alltid så. Ibland är det faktiskt billigare inom Sverige. Senast redigerad av BjörnJ den 2010-01-06 klockan 13:01 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det tråkiga i Sverige är att små e-handlare har det svårt att få bra fraktkontrakt hos framförallt posten som håller uppe priserna mot framförallt slutkonsumenten med näbbar och klor.
I Tyskland har man utan nåt som helst avtal möjlighet att skicka t.ex. ett paket med rekommenderat kod (som går att spåra på posten.se såfort det kommer in i Sverige) för upp till 500g för 5,05 euro till hela Europa (inklusive t.ex. Norge). Det har gjort att många (framförallt nischade) e-handlare med internationell verksamhet finns här. Ett 5kgs paket skickar vi till Sverige med avtal (som sen delas ut av svenska posten via deras ombud lol) för 90kr. Nog för att det går att få bra mycket bättre avtal än det med posten inom Sverige men ändå. Men jag tror det går fort på fraktmarknaden nu med lägre priser som följd och högre konkurrens, stor förändring bara på sista året skulle jag säga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Är det något särskilt som hänt det sista året? Har DHL eller Schenker blivit bättre, eller har Posten sänkt några priser? Efter fem år av besvikelser, så följer jag inte utvecklingen lika noga längre.
Senast redigerad av Gustav den 2010-01-06 klockan 20:17 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
Finns det några forumanvändare som faktiskt använder sig av MyPack till Danmark och Finland och har några erfarenheter att dela med sig av? Vi funderar själva på att börja sälja till de här länderna och är därför nyfikna på om det här är ett bra och fungerande alternativ.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Öh... ja, det fungerar bra, man har dock ingen chans att se vart utlämningsstället är i förväg men ingen har heller klagat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det kan ju vara trevligt att erbjuda kunder som bor långt ute i ingenstans att kolla om de har ett utlämningsställe och välja vanligt paket om det inte finns. Nu ska jag åka till företagscenter och hämta ett paket fast jag är hemma hela dagarna... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Eftersom Posten SE + DK numera är samma bolag så är det de danska postkontoren som är utlämningsställe för MyPack. Kolla på post.dk så kanske du hittar utlämningsställen i något lämpligt format.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Nykomling
|
Mypack såg intressant ut, vi har undvikit att skicka utanför Sverige förut på grund utav fraktkostnaderna.
En sak för alla att tänka på då man skickar till Norge är att informera kunder att tull tillkommer då man skickar från sverige, är inte alla som vet det där vilket kan leda till att de vägrar betala för sig och paketet går tillbaka. Vi har varit med om detta. ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|