Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Myndighet betalade 950 000 – för domännamn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-07, 20:19 #1
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Player Visa inlägg
Som en liten "bieffekt" av miljoninvesteringen har de ju redan fått en massa uppmärksamhet kring den nya sidan... Bara att lägga en mille mindre på marknadsföring så är det en plus minus noll historia :-)
Mja, jag har svårt att tro att den uppmärksamhet som aktuell myndighet fått iom detta är något de själva ser som önskvärt i dagsläget - domänen/(domänerna) har ännu inte bytt innehavare och tittar man på AB´s läsarundersökning så finns det över 22 000 röster som anser att Myndigheten handlat fel (ca 87% av de som svarat). http://wwwc.aftonbladet.se/vss/speci...,43177,00.html så jag vet inte riktigt om denna uppmärksamhet kan mätas som goodwill för myndigheten ifråga.
Något jag utvecklat lite i en bloggpost tidigare idag..

Parantes: Vidare så är det som jag förstått inte någon "ny sida" som kan få uppmärksamhet, utan en ny adress till en etablerad sida. Men det är mycket förvånande att denna affär inte skett med ett NDA (non disclosure agreement) dvs under sekretess.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-07, 22:36 #2
Player Player är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
Player Player är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Mja, jag har svårt att tro att den uppmärksamhet som aktuell myndighet fått iom detta är något de själva ser som önskvärt i dagsläget - domänen/(domänerna) har ännu inte bytt innehavare och tittar man på AB´s läsarundersökning så finns det över 22 000 röster som anser att Myndigheten handlat fel (ca 87% av de som svarat). http://wwwc.aftonbladet.se/vss/speci...,43177,00.html så jag vet inte riktigt om denna uppmärksamhet kan mätas som goodwill för myndigheten ifråga.

Parantes: Vidare så är det som jag förstått inte någon "ny sida" som kan få uppmärksamhet, utan en ny adress till en etablerad sida. Men det är mycket förvånande att denna affär inte skett med ett NDA (non disclosure agreement) dvs under sekretess.
Sant. All reklam kanske inte alltid är bra reklam...
--
Måste medge att jag lyfte på ögonbrynen både en och två gånger när jag läste om registreringen av msbcenter.se på din blogg. Stämmer detta tycker jag det hela är vääääldigt konstigt agerat från myndighetens sida redan från första början.

".. för msbcenter.se ÄR registrerad, men inte av MSB Center, utan av “Myndigheten för samhällsskydd och beredskap” 2008-03-19"
http://www.internetsweden.net/950-00...sa-forvanande/

Senast redigerad av Player den 2009-11-07 klockan 22:44
Player är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-08, 21:35 #3
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:

Oavsett om det är bra reklam eller inte så har de ju åtminstone nått ut till en väldans massa människor med budskapet om att de kommer byta domännamn. Att de inte heller längre behöver krångla med felskickade email eller arga kontakter från människor vars mail aldrig vidarebefodrats är ju som sagt en del av nyttan med det nya namnet.

Kommer jag behöva ta kontakt med myndigheten vet jag iaf att det är MSB.SE som gäller och inte någon lång 5-bokstavig domän. Ska man komma fram till den möjliga 5-bokstavsdomänen så måste man också veta exakta ordföljden i myndighetsnamnet; vilket jag misstänker att mer än hälften av alla som faktiskt läst artikeln på Aftonbladet redan glömt.

Jag tror inte att personerna på myndigheten "har lekt upp pengarna" utan förmodligen har gjort ganska noga avvägningar utifrån utgifter som uppkommit under året. Det är ju inte direkt så att de köpte domänen rakt av så fort myndigheten startades. Vidare kan jag tänka mig att 1 miljon annars försvinner snabbt i omkostnader i sammanhanget.
Oläst 2009-11-11, 06:16 #4
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Skulle gissa att 950kSEK ar en spott i havet av deras totala budget. Tycker sjalv att det utan tvekan var ratt beslut att kopa domanen, fast jag betalar for det via skattepengar. Synd bara att de inte ville kopa mbs.se istallet....
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-11, 11:11 #5
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Flitig postare

Klart alla domänfarmare firar när myndigheter köper domännamn för en rekordsumma och "bevisar" att "bra domännamn" är värda pengar. De kan inte få bättre reklam för de "produkter" de säljer.

Se det såhär, om du köper en vara för 500-1000 gånger det faktiska marknadsvärdet, har du då gjort en bra eller dålig affär? Hade det gällt en fastighet skulle alla förstått hur sinnessjukt köpet var, men domännamn har magiska priser.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-12, 13:12 #6
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Klart alla domänfarmare firar när myndigheter köper domännamn för en rekordsumma och "bevisar" att "bra domännamn" är värda pengar. De kan inte få bättre reklam för de "produkter" de säljer.

Se det såhär, om du köper en vara för 500-1000 gånger det faktiska marknadsvärdet, har du då gjort en bra eller dålig affär? Hade det gällt en fastighet skulle alla förstått hur sinnessjukt köpet var, men domännamn har magiska priser.
Du anser dig alltså vara rätt person att avgöra vad ett 3-teckens domännamn som [msb.se] är värt? ..ett par tusen kronor!? Förstår jag dig verkligen rätt?

Fråga 1 är då:
värt för dig, mig, bolaget som haft det i ca 15 år eller myndigheten som omsätter runt 1 miljard 2009 och som alltså har ett stort behov av adressen ifråga?

Fråga 2:
Gäller din värdering av 3-teckens domännamn även för:
amf.se, amv.se, iaf.se, esf.se, bfn.se, esv.se, bkn.se, sfv.se, spv.se, scb.se, ap1.se, ap2.se, ap3.se, ap4.se, ap7.se, mil.se, fmv.se, fhs.se, fra.se, foi.se, kbv.se, arn.se, sjv.se slv.se, slu.se, bra.se, dom.se, val.se, rmv.se, lsh.se, nrm.se, raa.se, tpb.se, ski.se, ssi.se, kkv.se, pts.se, vti.se, sgu.se, jvs.se, lfn.se, sbu.se, fhi.se, epn.se, irf.se, hsv.se, csn.se, han.se, irf.se, kva.se, cfl.se, vhs.se, onh.se, oks.se, ekn.se, isp.se och isa.se ?

Fråga 3:
Ska en innehavare själv få bestämma och avgöra till vilket pris han/hon är villig att sälja sitt inarbetade domännamn eller är det din värdering som ska gälla, för att undvika kritik?

Fråga 4:
Eftersom du alltså gör bedömningen att 3-teckens domännamn är värda ett par tusen spänn styck - kan du då förklara hur du tänkte när du bjöd 10 kronor för hwf.se ?
http://www.wn.se/showpost.php?p=20329469&postcount=101

Oavsett om man förstår/accepterar värden i domännamn, så är det ALLTID så att priser bestäms mellan köpare och säljare - inte av "proffsiga värderare"!

Det enda jag skulle önska är att statliga verksamhetsdomäner följde en viss strategi. Som det är nu så blandas 2-teckens akronymdomäner med 53-teckens fullt utskrivna verksamhetsnamnsdomäner, subdomäner, bindestrecksdomäner, blandade TLDer (.se, .nu och .eu) osv.

Det är idag för sent att skapa en strukturpolicy för statliga och "mellanstatliga" verksamheter att hålla sig till, men det hade nog varit önskvärt idag. I brist på det så kommer domännamn sannolikt bli mer kostsamma i framtiden.
Oläst 2009-11-12, 14:46 #7
Flitig postare

Flitig postare

Nej, jag anser att de som är bäst på det, är de domänproffs på wn som tjänar sitt levebröd på att köpa och sälja domäner. Ingen av dem skulle betala i närheten av 950kkr för en treställig .se, alltså är det priset långt över marknadsvärdet. Klart marknadsvärdet varierar beroende på vilken domän det är, hfq.se är värt högst 5kr medans sex.se säkert är värt hundra tusen plus.

Poängen är att marknadsvärdet beror inte på vem kunden är. Bara för att jag är vrålhungrig betyder inte det att det inte är en jävligt puckad idé att köpa en Big Mac för 4000 kr.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-12, 22:37 #8
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Nej, jag anser att de som är bäst på det, är de domänproffs på wn som tjänar sitt levebröd på att köpa och sälja domäner. Ingen av dem skulle betala i närheten av 950kkr för en treställig .se, alltså är det priset långt över marknadsvärdet. Klart marknadsvärdet varierar beroende på vilken domän det är, hfq.se är värt högst 5kr medans sex.se säkert är värt hundra tusen plus.

Poängen är att marknadsvärdet beror inte på vem kunden är. Bara för att jag är vrålhungrig betyder inte det att det inte är en jävligt puckad idé att köpa en Big Mac för 4000 kr.
Det är en jättestor skillnad på vad man i USA kallad "end user prices" och "domainer prices". Om jag är en domainer så vill jag inte spendera 3 miljoner dollar på candy.com eftersom att sannolikheten att jag säljer den vidare för det priset eller mer är relativt liten. Om jag däremot är en godistillverkare så kan jag absolut tänka mig att köpa den för 3 miljoner dollar om jag tror att köpet leder till ökade intäkter för mig på sikt. http://www.ricksblog.com/my_weblog/2...om-closes.html

Om jag ska köpa en lägenhet så är jag beredd att betala mer för en lägenhet som uppfyller mina egna personliga kriterier. Samtidigt är dina kriterier antagligen annorlunda och du kan alltså tänka dig betala mer för en helt annan lägenhet som inte är lika intressant för mig. Och om det dessutom innebär stora kostnader för den nuvarande lägenhetsinnehavaren att flytta så kommer självklart också det att påverka priset.

Så visst, en domänhandlare kanske är bra på att värdera en domän när det gäller domaining priser, men när vi börjar prata om slutanvändarpriser så är köparen den enda som kan svara på vad en domän är värd, för just honom.

Senast redigerad av eng3l den 2009-11-12 klockan 22:40
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-16, 23:57 #9
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
Maxjohan Maxjohan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Eftersom du alltså gör bedömningen att 3-teckens domännamn är värda ett par tusen spänn styck - kan du då förklara hur du tänkte när du
Det är enkelt att förstå hur han då tänkte. Han vill göra en bra affär, inom affärer.

Eller hur? Rätta mig om jag har fel.

Citat:
Fråga 2:
ap2.se, ap3.se, ap4.se, ap7.se,
Dessa domäner är värda korvöre.

Hade dem varit .COM så
skulle det pungas ut med $1k-2 per domännamn.

Det är skillnad på företagsamhet å myndighet.

950.000:-

För en vanlig knegare är det mycket pengar.

Den 4-bokstäver som nämnts i tråden.

Varför just denna?

Det är att betala uppåt över marknadsvärdet.

Det är som att jag säljer vanliga ICA 800g
falukorvar för 1000;-/st -(ord.pris 40:-)

Jag måste ha då en förbannad tur till att
få en falukorv såld inom den prisklassen.

Men säkert, vi kan alltid peka
på individer i
en affärsuppgörelse.

Skyll dig själv din fuling..etc.

Ni som håller med om att det är en god affär, ni måste
ha en synvinkel som jag har svårt till att begripa.

Troligtvis så känner ni till att ni
bör Beskydda domänaffärer, av egen
vinningskraft.

Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Det är en jättestor skillnad på vad man i USA kallad "end user prices" och "domainer prices". Om jag är en domainer så vill jag inte spendera 3 miljoner dollar på candy.com eftersom att sannolikheten att jag säljer den vidare för det priset eller mer är relativt liten.[/url]
Sådan torr retorik. Att dra upp Candy.com, när det här
handlar om en statlig myndighet få vet av.

Det är att jämföra äpplen med tomater.

Msb.se vs. Candy.com

Vilken blir bäst till att utvinna äppelpaj??????

Senast redigerad av Maxjohan den 2009-11-17 klockan 00:45
Maxjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-17, 01:31 #10
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Fråga 2: ap2.se, ap3.se, ap4.se, ap7.se,

Dessa domäner är värda korvöre.
Ja det är kul när "proffsen" hittar hit, men jag är tämligen övertygad om att 2:a, 3:e, 4:e och 7:e AP-fonden inte har samma uppfattning om värdet i dessa domännamn

-Samtliga 3-teckensdomäner jag räknade upp ÄR statliga eller halvstatliga verksamheters domäner i bruk...
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017