Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Företagande, få ut *% av KR?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-06, 08:09 #11
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaUs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av rhuse Visa inlägg
Cypern är ju ett ganska trevligt land skattemässigt även om man registrerar bolaget där. 10% i bolagsskatt och ingen skatt på utdelning om jag inte minns fel.

Edit: Grundregeln är att vinst ska skattas där den intjänats. Sitter du med ett bolag på Isle of Man och jobbar från London kommer alltså UK göra anspråk på att få beskatta dina vinster.
Så om man är på resande fot och jobbar samtidigt besöker 20 läder, skall man betala skatt i alla?

Hur gör reportrar, de jobbar i utlandet hela tiden?
Måste inte de betala skatten i de landet de befinner sig i?
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 09:08 #12
MSI MSI är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
Hehe, jag har gått med funderingar att flytta till cypern, då kanske man ska regga bolag i Hong Kong. Planen var att ha kvar det svenska företaget, men det är kanske bara onödigt.
Kan nog vara "farligt", skatteverket har nog då ett mycket bra argument att du har en anknytning kvar till Sverige och vill då ha en del av kakan.

Eftersom man måste utvandra antar jag att man inte får ha kvar en enskild firma, hur det är med AB vet jag inte men jag antar att vem som helst får vara majoritets ägare i ett AB.
MSI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 09:14 #13
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Så om man är på resande fot och jobbar samtidigt besöker 20 läder, skall man betala skatt i alla?

Hur gör reportrar, de jobbar i utlandet hela tiden?
Måste inte de betala skatten i de landet de befinner sig i?
Det är ju tjänsteresa på uppdrag av ett svenskt bolag som utbetalas till en Svensk.
Tror även att om man jobbar utomlands i ett år eller ett par för ett svenskt bolag så kommer nog inte landet man tillfälligt jobbar i att kräva någon skatt.

Det hela hänger nog på som det nämnts tidigare, anknytningen.
MSI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 09:31 #14
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
När vi ändå är inne på temat. Har även funderingar på Malta (eftersom engelska är officiellt språk där). Ursprungliga planen är att behålla företaget i Sverige.

Vad jag förstår betalar man då skatt först i Sverige, och sedan på Malta, men tack vare dubbelbeskattningsavtal får man dra av den svenska skatten från den maltesiska?

Är sånt här krångligt? Mitt huvudsakliga mål är absolut inte att smita undan skatt, utan att bosätta mig någonstans med trevligare klimat.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 09:54 #15
BarateaUs avatar

BarateaUs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MSI Visa inlägg
Det är ju tjänsteresa på uppdrag av ett svenskt bolag som utbetalas till en Svensk.
Tror även att om man jobbar utomlands i ett år eller ett par för ett svenskt bolag så kommer nog inte landet man tillfälligt jobbar i att kräva någon skatt.

Det hela hänger nog på som det nämnts tidigare, anknytningen.
Så om ett "spanskt" bolag "anställer" en och man själv jobbar i Sverige för de spanska bolaget?
Dvs jag är på "tjänsteresa" i Sverige, fast jobbet är i Spanien, fast jag är skriven i Sverige?

Maltes
Oläst 2009-11-06, 10:35 #16
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Så om ett "spanskt" bolag "anställer" en och man själv jobbar i Sverige för de spanska bolaget?
Dvs jag är på "tjänsteresa" i Sverige, fast jobbet är i Spanien, fast jag är skriven i Sverige?
Är du skriven i Sverige tror jag att det är svårt att hävda att du är på tjänsteresa om du inte kan visa att du tillbringar största delen i Spanien...
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 12:15 #17
BarateaUs avatar

BarateaUs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems Visa inlägg
Är du skriven i Sverige tror jag att det är svårt att hävda att du är på tjänsteresa om du inte kan visa att du tillbringar största delen i Spanien...
Måste man hävda det då?
Som sagt allt är hypotetiskt, intressant hur det fungerar.

Måste man bevisa om de gör kontroll då eller när skulle de bli aktuellt, dvs man har ingen intention att fylla i några Svenska skatte/bolags papper i huvud taget.
Oläst 2009-11-06, 16:07 #18
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Inkomstskattelagen säger följande:

Citat:
Vilka som är obegränsat skattskyldiga
3 § Följande personer är obegränsat skattskyldiga:
1. Den som är bosatt i Sverige.
2. Den som stadigvarande vistas i Sverige.
3. Den som har väsentlig anknytning till Sverige och som tidigare har varit bosatt här.
Citat:
Undantag från skattskyldighet vid vistelse utomlands
9 § En obegränsat skattskyldig person som har anställning som innebär att han vistas utomlands i minst sex månader, är inte skattskyldig för inkomst av sådan anställning till den del inkomsten beskattas i verksamhetslandet (sexmånadersregeln). Detta gäller dock inte om det framkommer att inkomsten beskattats i verksamhetslandet i strid med landets lagstiftning eller gällande skatteavtal.
Om vistelsen utomlands under anställningen varar i minst ett år i samma land, är den skattskyldige inte skattskyldig för inkomsten även om denna inte beskattas i verksamhetslandet, om detta beror på lagstiftning eller administrativ praxis i det landet eller annat avtal än skatteavtal (ettårsregeln). Ettårsregeln gäller dock inte för anställningar hos staten, landsting, kommuner eller församlingar inom Svenska kyrkan annat än vid tjänsteexport. Ettårsregeln gäller inte heller för uppdrag som ledamot av Europaparlamentet. Lag (2009:583).
Källa

Kortfattat, om du är bosatt mer än 6 månader i ett annat land och inte har någon väsentlig anknytning till Sverige så ska du betala skatt i det landet.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 18:17 #19
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av rhuse Visa inlägg
Cypern är ju ett ganska trevligt land skattemässigt även om man registrerar bolaget där. 10% i bolagsskatt och ingen skatt på utdelning om jag inte minns fel.

Edit: Grundregeln är att vinst ska skattas där den intjänats. Sitter du med ett bolag på Isle of Man och jobbar från London kommer alltså UK göra anspråk på att få beskatta dina vinster.
Jo, ett gäng pokerspelare har bosatt sig på Cypern och Malta.
Oläst 2009-11-06, 19:32 #20
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
När vi ändå är inne på temat. Har även funderingar på Malta (eftersom engelska är officiellt språk där). Ursprungliga planen är att behålla företaget i Sverige.

Vad jag förstår betalar man då skatt först i Sverige, och sedan på Malta, men tack vare dubbelbeskattningsavtal får man dra av den svenska skatten från den maltesiska?

Är sånt här krångligt? Mitt huvudsakliga mål är absolut inte att smita undan skatt, utan att bosätta mig någonstans med trevligare klimat.

Regga ett bolag på Malta som köper ditt svenska bolag och sen betalar du enbart skatt i Malta.

Du slussar vidare alla intäkter till Malta eftersom du fakturerar det svenska bolaget från det maltesiska. Helst bör du även avgå som VD och ur styrelsen för det svenska bolaget för att släppa "kontakten" med Sverige. Anställ en kompis som du litar på elle rkanske "mamma" eller "moster" som VD och styrelseledamot.

Detta är dock lite osäkert då jag inte testat det själv, kolla med juristen först.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017