FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() Hur gör reportrar, de jobbar i utlandet hela tiden? Måste inte de betala skatten i de landet de befinner sig i? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Eftersom man måste utvandra antar jag att man inte får ha kvar en enskild firma, hur det är med AB vet jag inte men jag antar att vem som helst får vara majoritets ägare i ett AB. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Tror även att om man jobbar utomlands i ett år eller ett par för ett svenskt bolag så kommer nog inte landet man tillfälligt jobbar i att kräva någon skatt. Det hela hänger nog på som det nämnts tidigare, anknytningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
När vi ändå är inne på temat. Har även funderingar på Malta (eftersom engelska är officiellt språk där). Ursprungliga planen är att behålla företaget i Sverige.
Vad jag förstår betalar man då skatt först i Sverige, och sedan på Malta, men tack vare dubbelbeskattningsavtal får man dra av den svenska skatten från den maltesiska? Är sånt här krångligt? Mitt huvudsakliga mål är absolut inte att smita undan skatt, utan att bosätta mig någonstans med trevligare klimat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
|
Citat:
Dvs jag är på "tjänsteresa" i Sverige, fast jobbet är i Spanien, fast jag är skriven i Sverige? Maltes ![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är du skriven i Sverige tror jag att det är svårt att hävda att du är på tjänsteresa om du inte kan visa att du tillbringar största delen i Spanien...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
|
Citat:
Som sagt allt är hypotetiskt, intressant hur det fungerar. Måste man bevisa om de gör kontroll då eller när skulle de bli aktuellt, dvs man har ingen intention att fylla i några Svenska skatte/bolags papper i huvud taget. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Inkomstskattelagen säger följande:
Citat:
Citat:
Kortfattat, om du är bosatt mer än 6 månader i ett annat land och inte har någon väsentlig anknytning till Sverige så ska du betala skatt i det landet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
|
Citat:
Regga ett bolag på Malta som köper ditt svenska bolag och sen betalar du enbart skatt i Malta. Du slussar vidare alla intäkter till Malta eftersom du fakturerar det svenska bolaget från det maltesiska. Helst bör du även avgå som VD och ur styrelsen för det svenska bolaget för att släppa "kontakten" med Sverige. Anställ en kompis som du litar på elle rkanske "mamma" eller "moster" som VD och styrelseledamot. Detta är dock lite osäkert då jag inte testat det själv, kolla med juristen först. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|