FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Skatteverket tillämpar omvänd bevisföring, det vill säga att man betraktas som bosatt i sverige tills man kan bevisa motsatsen. Så upplägget bör vara vattentätt. Ska man sälja sitt bolag efter att man flyttat ut för att tillämpa mildare reavinstskattregler i det landet man flyttat till gäller väldigt lång karens, flera år.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Yepp, Björn Borg (för att ta ett exempel) fick ju hosta upp flygbiljetter som visade när han kom och lämnade Sverige. Ska du ha bolag utomlands är det alltså bäst att faktiskt bo i landet och tänka på att t.ex. en sommarstuga i Sverige räknas som fast anknytning i de flesta fall.
Några fler bra förslag på länder? Malta och Cypern har ju redan nämnts som trevliga länder med låg beskattning och bra infrastruktur men det måste ju finnas fler. Edit: Landet får gärna vara billigt också. ![]() Senast redigerad av rhuse den 2009-11-07 klockan 01:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Du har Andorra i Europa med 0% inkomstskatt. Det finns en del skatteparadis, något som skulle locka mig mest är Bahamas, men det är ganska dyrt att bo/leva där.
Senast redigerad av FredrikMH den 2009-11-07 klockan 03:32 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Andorra är ju knappast billigt tyvärr. Ganska trevlig alpmiljö annars. Efter en snabb googling kom jag fram till att följande länder inte har någon inkomstskatt:
Andorra Bahamas Bahrain Brunei Kuwait Maldives Monaco Nauru Oman Qatar United Arab Emirates Vanuatu Tyvärr kvalar inget av de länderna in under både trevligt och billigt i min bok och är därför inte några länder jag skulle överväga att bosätta mig i just nu. Vill man däremot "vara på resande fot" så finns det ju fler möjligheter. Om man utnyttjar Connys upplägg för nollbeskattning så borde det i stort sätt räcka med en postbox på Cypern, resten av tiden kan man spendera i något annat land. De flesta europeiska länder låter dig t.ex. spendera 6 månader där innan du måste börja skatta i det landet och USA har 122 dagar. Då kan man i de flesta fall äga bostäder i landet. Det kan ju vara ett alternativ om man är sugen på den livsstilen. Senast redigerad av rhuse den 2009-11-07 klockan 04:25 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|