Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

PHP eller ASP.NET

Visa resultat för omröstning: PHP eller ASP.NET
PHP 92 73.02%
ASP.NET 36 28.57%
Annat, nämligen... 15 11.90%
Flervalsomröstning. Antal röster: 126. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-31, 20:49 #1
NeoTech NeoTech är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
NeoTech NeoTech är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
ConnyWesth: Du glömmer nu helt bort då att .NET 3.5 har introducerat typen "variabel" på för att förenkla för utvecklarna att bygga flexiblare applikationer och för att lösa upp den strikta deklareringen.

Kan hålla med om att .NET lämpar sig bättre i stora applikationer som kräver skalbarhet. Medans det är helt värdelöst och jobba med ur ett webdesign perspektiv och dess förmåga att implementera vedertagna standarder är en styggelse. Och är man inte stöpt i Microsoft formen från början så skapar det långsiktiga drift problem från början.

Att sedan att .NET skulle prestera bättre än PHP/Python/Ruby är bara ren o skär lögn rakt av, vilket vem som helst kan prova genom o sätta upp en Linux server på en PII-266 o en Windows 2008 server och belasta den med en 300 anrop i minuten o se vilken av serverna som stukar först o behöver rebootas.

Att microsoft utvecklingsverktyg på något sätt skulle vara bättre än vilken text editor som helst är också bara ett tecken på språkkunskap. Jag programmerar i både .NET/PHP/Ruby/C++/mASM och har aldrig haft behov av en IDE miljö...

Att säga mjuk typning är sämre än hård typning är felaktigt med i den bemärkelse av hur van man är vid att göra ordentliga tester och stressbelasta sina applikationer på ett korrekt sätt. .NET utvecklare i min erfarenhet är oftast slarvigare på att följa upp optimering och testa sina applikationer fullt ut innan roll-out. Bland annat för att dom litar för mycket på sina verktyg.

Medans OpenSource utvecklare oftast förlitar sig för mycket på att alla _andra_ ska hitta deras fel innan roll-out.

I slutändan vill jag väl bara säga att du är ett litet troll helt enkelt, och din sakliga "framläggning" består av förlegad kunskap som inte är riktigt 100% förankrad i en modern utvecklingsmiljö. Där gamla konventioner fortf. får ligga till grund utan en skälig anledning. Jag föreslår att du plockar upp en bok då och då och inte bara säger "Jag har jobbat som systemutvecklare sedan 1988".. Det enda det säger i mångas ögon är "Han borde ha slutat jobba med datorer för 10år sedan."
NeoTech är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-31, 23:15 #2
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av NeoTech Visa inlägg
ConnyWesth: Du glömmer nu helt bort då att .NET 3.5 har introducerat typen "variabel" på för att förenkla för utvecklarna att bygga flexiblare applikationer och för att lösa upp den strikta deklareringen."
var är fortfarande hårt typat och kompilatorn skriker direkt när du försöker fula med den. Tex följande kod kan du inte kompilera:
Kod:
            var apa = "hej"; //här fattar kompilatorn att du vill att apa är en string
            apa = 0; //här får du direkt kompileringsfel
Ni som förespråkar löst typat språk, kan ni lista några fördelar med att koda så? Själv har jag programmerat både och, men tycker jag producerar mycket snabbare med hårt typat, då jag kan "banka" intellisense istället för att kontrollera att jag stavat propertyn rätt osv.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-31, 23:49 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av NeoTech Visa inlägg
ConnyWesth: Du glömmer nu helt bort då att .NET 3.5 har introducerat typen "variabel" på för att förenkla för utvecklarna att bygga flexiblare applikationer och för att lösa upp den strikta deklareringen.

Kan hålla med om att .NET lämpar sig bättre i stora applikationer som kräver skalbarhet. Medans det är helt värdelöst och jobba med ur ett webdesign perspektiv och dess förmåga att implementera vedertagna standarder är en styggelse. Och är man inte stöpt i Microsoft formen från början så skapar det långsiktiga drift problem från början.

Att sedan att .NET skulle prestera bättre än PHP/Python/Ruby är bara ren o skär lögn rakt av, vilket vem som helst kan prova genom o sätta upp en Linux server på en PII-266 o en Windows 2008 server och belasta den med en 300 anrop i minuten o se vilken av serverna som stukar först o behöver rebootas.

Att microsoft utvecklingsverktyg på något sätt skulle vara bättre än vilken text editor som helst är också bara ett tecken på språkkunskap. Jag programmerar i både .NET/PHP/Ruby/C++/mASM och har aldrig haft behov av en IDE miljö...

Att säga mjuk typning är sämre än hård typning är felaktigt med i den bemärkelse av hur van man är vid att göra ordentliga tester och stressbelasta sina applikationer på ett korrekt sätt. .NET utvecklare i min erfarenhet är oftast slarvigare på att följa upp optimering och testa sina applikationer fullt ut innan roll-out. Bland annat för att dom litar för mycket på sina verktyg.

Medans OpenSource utvecklare oftast förlitar sig för mycket på att alla _andra_ ska hitta deras fel innan roll-out.

I slutändan vill jag väl bara säga att du är ett litet troll helt enkelt, och din sakliga "framläggning" består av förlegad kunskap som inte är riktigt 100% förankrad i en modern utvecklingsmiljö. Där gamla konventioner fortf. får ligga till grund utan en skälig anledning. Jag föreslår att du plockar upp en bok då och då och inte bara säger "Jag har jobbat som systemutvecklare sedan 1988".. Det enda det säger i mångas ögon är "Han borde ha slutat jobba med datorer för 10år sedan."
Oj, Oj, vad imponerad jag blir av din sakliga argumentationsteknik! (starkt ironiskt)...

Jag förstår fortfarande inte i vilket inlägg jag pushat på för utvecklingsverktyg från Microsoft?

Jag har fortfarande bara resonerat kring stark kontra svag typning och kompilerande kontra interpreterande programspråk/miljö.

Hur står det till med läsförståelsen?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017