FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hell yeah!
Men jag ser inga problem med att de tjänar pengar, hederligt gammalt hantverk där de kommer hem på kvällen och är slut i kroppen. Senast redigerad av THL den 2009-10-15 klockan 16:44 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
mtrlkostnaden ser rimlig ut efter de renoveringar vi varit tvungna att göra i min brf efter stamskada.
Kakel, fog, ev gipsplattor, våtrumsskydd m m jag kan tänka mig att de passar på att höja arbetskostnaden bara för att det är "billigt" med ROT-avdraget. Tror dock att kan kan hitta billigare, men du får nog lägga en del jobb på att hitta ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Be om referenser.
Be om två-tre telefonnummer till personer han nyligen har arbetat hos och ring dit och fråga hur arbetet fortlöpte. Utan referenser blir det ingen affär, så om du skulle få det för halva priset! Eller, ja, typ. Du fattar. Priset säger ju inte så mycket... Eller , inte hela sanningen i alla fall! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
Stopp lite, är det asbest i golv och/eller väggar? Om det är det, vilket är vanligt i 60/70-talshus så är summan rimlig.
EDIT: Fast det borde gå att göra på två veckor även med tanke på asbest, fuktspärrar och torktider. Senast redigerad av Westman den 2009-10-15 klockan 17:26 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Det är inget orimligt pris.
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
missar alla att han sa "utan kakel m.m"?
förhandla ner priset på arbetskostnaderna. att du har rotavdrag "SKA" inte spela in på priset. sen kan man ge o ta lite självklart. så dra ner på arbetskostnaderna före ROT. ROT utnyttjas bara av hantverkarna nu när de har mindre och göra. att det ska ta 4 veckor handlar mer om att han antagligen har lite att göra och vill säga "jag kommer jobba massor av timmar, därför är det mycket arbetskostnader". erbjud 70,000kr totalt, går han inte med på det så gå till 80. men jag tycker inte du ska gå över 90. hantverkare av kvalitet förtjänar bra betalt men inte att man som här egentligen utnyttjar skattepengar för att sko sig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Vad jag förstått så måste hantverkaren debitera kunden minus (-) rotavdraget. Kunden får alltså sin 'rabatt' direkt av hantverkaren (företagaren). Sen får hantverkaren begära utbetalning från Skatteverket med den del av arbetskostnaden som kunden inte har betalat, vilket medför extrajobb och kostnader. Vilket kan ta många månader när man har med staten att göra. Hur många enmansföretagare i dagens ekonomiska situation har råd att ligga ute med upp till 50 000 kr för varje ROT-jobb i flera månader? Att en småskalig VVS-are per automatik skulle få 20 % rabatt hos alla grossister och sen kunna lägga på 30 % på listpriset som nämdes ovan har inte mycket med verkligheten att göra. Möjligt att det kan vara så på en hel del produkter/material för större VVS-firmor, men verkligen inte för alla. Det kan jag gå i god för då jag har en i familjen som är egen företagare i VVS-branchen. Så att säga att de - att de passar på att höja arbetskostnaden bara för att det är "billigt" med ROT-avdraget. stämmer nog inte riktigt överens med verkligheten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
100000+ för 3-4 kvm = grymt överpris. nånstans mellan 40-70 och allt inkl. tex trösklar ,foder, brunnar medmer helt ok... att tänka på vid badrumsrenovering: byt brunn om den är äldre än 5 år. anlita inte polacker eller liknande för att göra fuktskyddet , då gäller ej försäkringen. plus att dom inte har samma kvalitets-kontroll eller samma fuktskydds -regler. dom är ej insatta i svensk kvalitet gällande fuktskyddet. däremot kan man anlita dom för att sätta själva kaklet. tröskel ska vara 15-20mm högre än golvet inne i badrummet. lite tips från verksam i branschen.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
Glöm inte bort att det beror väldigt mycket på vart i landet du bor. Stockholmsregionen har rejält mycket högre hantverkspriser än resten av landet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
20% hos vvsgrossisten får minst lilla firma bara de går in och säger hej.
Om inte så har de ett riktigt dåligt avtal. Även 30% är i underkant, snarare runt 40%. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|