FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
mtrlkostnaden ser rimlig ut efter de renoveringar vi varit tvungna att göra i min brf efter stamskada.
Kakel, fog, ev gipsplattor, våtrumsskydd m m jag kan tänka mig att de passar på att höja arbetskostnaden bara för att det är "billigt" med ROT-avdraget. Tror dock att kan kan hitta billigare, men du får nog lägga en del jobb på att hitta ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Vad jag förstått så måste hantverkaren debitera kunden minus (-) rotavdraget. Kunden får alltså sin 'rabatt' direkt av hantverkaren (företagaren). Sen får hantverkaren begära utbetalning från Skatteverket med den del av arbetskostnaden som kunden inte har betalat, vilket medför extrajobb och kostnader. Vilket kan ta många månader när man har med staten att göra. Hur många enmansföretagare i dagens ekonomiska situation har råd att ligga ute med upp till 50 000 kr för varje ROT-jobb i flera månader? Att en småskalig VVS-are per automatik skulle få 20 % rabatt hos alla grossister och sen kunna lägga på 30 % på listpriset som nämdes ovan har inte mycket med verkligheten att göra. Möjligt att det kan vara så på en hel del produkter/material för större VVS-firmor, men verkligen inte för alla. Det kan jag gå i god för då jag har en i familjen som är egen företagare i VVS-branchen. Så att säga att de - att de passar på att höja arbetskostnaden bara för att det är "billigt" med ROT-avdraget. stämmer nog inte riktigt överens med verkligheten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Månader? Skatteerket betalar ut det inom 2 veckor efter att man skickat in påskrivna papper. Det går faktiskt riktigt snabbt enligt all de jag har pratat med. Tyvärr motiverar det inte en prishöjning från hantverkarens sida ...
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|