FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Jag tror faktiskt att det finns någon paragraf i konsumentlagen som säger att du får inte bli påtvingad en produkt du inte behöver. Exemeplvis bör/ska inte en digital-tv operatör påtvinga dig en box för att få täckna ett abonnemang. Jag har tidigare haft konto med domäner hos både Binero och Loopia, men inte har de tvingat mig att vara webbhotellskund. De har tvingat mig att vara kund i den bemärkelsen att jag måste ha ett konto. Men det är allt... Kanske har ändrats nu, orkar inte läsa några avtal... Senast redigerad av FredrikMH den 2009-09-18 klockan 01:18 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
![]() Tekniskt sett så behöver jag faktiskt inte det heller...det finns ingen anledning till varför jag MÅSTE genomföra överlåtelsen hos Surftown...vilken registrar som helst kan gör det bytet, men frågan är...vilket webbhotell låter dig göra ett sådant byte om du inte är kund hos dom? Om vi sedan tänker på hur domäner registreras så är jag ganska säker på att oavsett vart du beställer en domän så måste du bli kund eller registrera dig inna köpet genomförs...eller hur? Varför måste man det tro? Kan det vara för att man ska ha någon liten koll på vem som äger en domän? Om jag nu äger en domän och så kontaktar jag mitt webhotell som olikt Surftown, Binero, Loopia med flera inte begär att den som man överlåter domänen till ska bli kund och begär att domänen ska överlåtas till Olle X...Personen är fiktiv och jag hävdar att han bor i usbekistan och så ger jag lite information som jag hittat på nätet om usbekistan och betalar med mitt eget kreditkort. Nu flyttar jag domänen till valfritt webbhotell och slänger upp phishingsidor och annat spännande så att webbhotellet får arga brev. Kontot släcks ner och jag flyttar helt enkelt domänen till ett nytt webbhotell...för eller senare kommer någon att vilja ha information om vem som äger domänen och eftersom Olle X inte finns....vart går man då? ...Ajdå. Vem åker på en liten snyting från .se måntro...Olle X? Självfallet kan man fejka också om man kräver att parterna registrerar sig, men webbhotellet har lite mer att stå på när man iallafall har namn, adress, betalningsinformation osv. Citat:
Jag ska ärligt rkänna att jag inte alls är insatt i hur domännamn fungerar hos varken Loopia/Binero eller Surftown, så jag kan vara helt ute och cykla här...som vanligt ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
Citat:
Och vad Mortekai försökte säga var, att man kanske inte ska hoppa på första bästa tråd som lyfter kritik mot ett företag man inte tycker om och kalla dem eller deras kunder för skällsord (oavsett om det är relevant till ämnet eller inte), utan snarare försöka arbeta ihop och påverka branschen i stort. Surftown har tyvärr inte en jättelång tradition av att lyssna på sina kunder och göra de nödvändiga förändringar som krävs av dem, men den finns där och vi är helt inställda på att fortsätta med den. Senast redigerad av jgabor den 2009-09-18 klockan 10:12 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Bara för Surftown har gjort det tekniskt omöjligt att inte kunna överlåta domäner till icke webbhotells-kunder så blir det rätt?
Kan de erbjuda transfer/ägarbyte i ett gemensamt paket då? Min jämförelse må halta, men se det istället som ett överlåtelse av mobil-abonnemang, inte tvingas du att köpa en mobiltelefon då? Oavsett är du kund, men hur tycker du mobiltelefonen ska argumenteras? Den är ju påtvingad, liksom webbhotellet här. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Vad jag menar är... Hade Bineros, Loopias och .SE Direkts DNS-tjänster inte varit kostnadsfria så hade du tvingats köpa den av dem, och då stött på exakt samma situation som när du vill överlåta en domän via Surftown. Enda skillnaden är att du köper en DNS-tjänst, och inte ett webbhotell. Förfarandet och villkoren är (nästintill) identiska. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ingenting är gratis, speciellt inte för ett företag. Om du seriöst tror att Binero och Loopia inte har några som helst förväntningar på att i slutändan tjäna några pengar på sina gratis DNS-tjänster, så tror du fel. (Du vet väl om att både Loopia och Binero förlorar pengar på i stort sett varenda domän de registrerar åt sina kunder? Det kallas marknadsföring.)
Citat:
Citat:
Citat:
Avtalsvillkoren är identiska i det här avseendet för alla tre registrars (Binero, Loopia, Surftown) - alla tre kräver att du är kund hos dem. Att två av dem låter dig bli kund kostnadsfritt har ju ingen påverkan på avtalsvillkoren. De hade ju teoretiskt sätt kunnat ange i sina avtalsvillkor att du automatiskt blir kund 10 år framåt, och att de förbehåller sig rätten att börja ta betalt för tjänsten inom 5 år med 40 dagars varsel, såvida du inte säger upp ditt konto inom 1 år. Ja, det är ett skräckscenario, och jag kan inte på något som helst vis tänka mig att varken Binero eller Loopia hade gjort något sådant (de är betydligt bättre än så), men jag försöker bara få fram en poäng - priset har ingen som helst påverkan på villkoren. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det kvittar hur mycket ni argumenterar så tycker vi konsumenter (förutom Mortekai som driver sitt egna webbhotell) att det skandalöst att tvingas betala för något vi inte behöver eller vill ha.
Om nu Surftown vill köra det så här så får de göra det, thats their loss. Det finns som sagt andra alternativ att välja när det kommer till domäner. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Visst att principen är samma, men i verkligheten är det ju inte så. Inget som hindrar en av avsluta sitt gratis konto efteråt.
Och tycker det är stor skildnad att tvinga någon fylla i sina uppgifter eller TVINGA någon köpa något helt annat som dom inte behöver. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|