Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Surftown borde skämmas!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-18, 01:16 #21
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mortekai Visa inlägg
Jonathan har fört fram varför Surftown har dom villkor som man har och påpekat att det är inte några ovanliga villkor, så i den här tråden vore det kanske mer intressant att diskutera vidare hurvida Surftown borde skämmas eller inte. Med tanke på vad som framkommit så är det kanske så att det inte är Surftown som bör skämmas utan hela branschen?
Vad spelar det egentligen för roll? Det är usla villkor sett till att du måste vara kund av en annan produkt för att få ta del av en annan produkt, dels är det också orimligt dyrt. Eller du tycker det är rimligt att man måste vara webbhotellskund för att få ta över ägandeskapet av domännamn? Nej kritiken är helt korrekt...

Jag tror faktiskt att det finns någon paragraf i konsumentlagen som säger att du får inte bli påtvingad en produkt du inte behöver. Exemeplvis bör/ska inte en digital-tv operatör påtvinga dig en box för att få täckna ett abonnemang.

Jag har tidigare haft konto med domäner hos både Binero och Loopia, men inte har de tvingat mig att vara webbhotellskund. De har tvingat mig att vara kund i den bemärkelsen att jag måste ha ett konto. Men det är allt... Kanske har ändrats nu, orkar inte läsa några avtal...

Senast redigerad av FredrikMH den 2009-09-18 klockan 01:18
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 01:49 #22
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Citat:
Vad spelar det egentligen för roll?
Tja...det är vad tråden handlar om?

Citat:
Jag tror faktiskt att det finns någon paragraf i konsumentlagen som säger att du får inte bli påtvingad en produkt du inte behöver. Exemeplvis bör/ska inte en digital-tv operatör påtvinga dig en box för att få täckna ett abonnemang
Så...du kan överlåta ditt digitalabonnemang till någon som inte är kund hos samma digitaltv operatör? Jämförelsen haltar lite, men jag förstår hur du menar Om jag som inte är kund hos Surftown vill köpa din domän och du är kund hos Surftown så ska jag inte behöva bli kund hos Surftown för att det ska gå att genomföra...förstod jag dig korrekt?

Tekniskt sett så behöver jag faktiskt inte det heller...det finns ingen anledning till varför jag MÅSTE genomföra överlåtelsen hos Surftown...vilken registrar som helst kan gör det bytet, men frågan är...vilket webbhotell låter dig göra ett sådant byte om du inte är kund hos dom?

Om vi sedan tänker på hur domäner registreras så är jag ganska säker på att oavsett vart du beställer en domän så måste du bli kund eller registrera dig inna köpet genomförs...eller hur? Varför måste man det tro? Kan det vara för att man ska ha någon liten koll på vem som äger en domän?

Om jag nu äger en domän och så kontaktar jag mitt webhotell som olikt Surftown, Binero, Loopia med flera inte begär att den som man överlåter domänen till ska bli kund och begär att domänen ska överlåtas till Olle X...Personen är fiktiv och jag hävdar att han bor i usbekistan och så ger jag lite information som jag hittat på nätet om usbekistan och betalar med mitt eget kreditkort.

Nu flyttar jag domänen till valfritt webbhotell och slänger upp phishingsidor och annat spännande så att webbhotellet får arga brev. Kontot släcks ner och jag flyttar helt enkelt domänen till ett nytt webbhotell...för eller senare kommer någon att vilja ha information om vem som äger domänen och eftersom Olle X inte finns....vart går man då? ...Ajdå. Vem åker på en liten snyting från .se måntro...Olle X?

Självfallet kan man fejka också om man kräver att parterna registrerar sig, men webbhotellet har lite mer att stå på när man iallafall har namn, adress, betalningsinformation osv.

Citat:
Jag har tidigare haft konto med domäner hos både Binero och Loopia, men inte har de tvingat mig att vara webbhotellskund. De har tvingat mig att vara kund i den bemärkelsen att jag måste ha ett konto. Men det är allt... Kanske har ändrats nu, orkar inte läsa några avtal...
Sist jag kollade så stämmer det, för jag har domäner hos båda men inget webbhotell. Eftersom iallafall Loopia har en DNS tjänst (visst har väl Binero det också?) så fungerar det att bara beställa domäner, men hur skulle det fungera hos Surftown som inte har det? Min gissning är att deras system helt enkelt inte kan hantera att bara beställa domännamn (kan du verifiera Jonathan?) och att överlåtelser görs manuellt instället för i ett system som hos Loopia och Binero?

Jag ska ärligt rkänna att jag inte alls är insatt i hur domännamn fungerar hos varken Loopia/Binero eller Surftown, så jag kan vara helt ute och cykla här...som vanligt
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 10:06 #23
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Suck. Då var vi där igen. Så fort man inte tycker någonting är bra så är man en barnrumpa. Ditt inlägg är väl minst lika barnsligt i så fall, Mortekai?
Som Mortekai skrev, så var det antagligen inte specifikt ditt inlägg han syftade på, utan snarare dem som påstår att vi är skojarföretag eller lurendrejare, utan att framföra varför och (antagligen) baserar det på något som inte har med trådens ämne att göra överhuvudtaget.

Citat:
Ursprungligen postat av chilis Visa inlägg
Oj. Du har precis begått fel nr 1,2,3,4,5,6,7,8,9... när det gäller hur man hanterar en kritikerstorm.
Jag har haft min beskärda del av "kritikerstormar", och ofta har faktiskt både kund och Surftown blivit nöjda i slutändan. Men du får mer än gärna förklara vad fel nr. 1-9 är, och hur jag skulle hanterat det bättre. Jag tar mer än gärna emot konstruktiv kritik.

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH Visa inlägg
Vad spelar det egentligen för roll? Det är usla villkor sett till att du måste vara kund av en annan produkt för att få ta del av en annan produkt, dels är det också orimligt dyrt. Eller du tycker det är rimligt att man måste vara webbhotellskund för att få ta över ägandeskapet av domännamn? Nej kritiken är helt korrekt...

Jag har tidigare haft konto med domäner hos både Binero och Loopia, men inte har de tvingat mig att vara webbhotellskund. De har tvingat mig att vara kund i den bemärkelsen att jag måste ha ett konto.
Nej, de försökte inte tvinga dig till att bli webbhotellskund, dock tvingade de dig till att bli DNS-kund. Anledningen till att du inte bryr dig, är såklart att denna tjänst är kostnadsfri. Men hur du än ser på det, så är du deras kund och en del av deras kundregister. Vi har ju ingen ren DNS-tjänst (som ovan nämnt), och kräver därför istället att man är webbhotellskund. Vad är egentligen skillnad, rent villkorsmässigt?

Och vad Mortekai försökte säga var, att man kanske inte ska hoppa på första bästa tråd som lyfter kritik mot ett företag man inte tycker om och kalla dem eller deras kunder för skällsord (oavsett om det är relevant till ämnet eller inte), utan snarare försöka arbeta ihop och påverka branschen i stort.

Surftown har tyvärr inte en jättelång tradition av att lyssna på sina kunder och göra de nödvändiga förändringar som krävs av dem, men den finns där och vi är helt inställda på att fortsätta med den.

Senast redigerad av jgabor den 2009-09-18 klockan 10:12
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-18, 10:51 #24
FredrikMHs avatar
Supermoderator

Supermoderator
FredrikMHs avatar

Bara för Surftown har gjort det tekniskt omöjligt att inte kunna överlåta domäner till icke webbhotells-kunder så blir det rätt?

Kan de erbjuda transfer/ägarbyte i ett gemensamt paket då?

Min jämförelse må halta, men se det istället som ett överlåtelse av mobil-abonnemang, inte tvingas du att köpa en mobiltelefon då? Oavsett är du kund, men hur tycker du mobiltelefonen ska argumenteras? Den är ju påtvingad, liksom webbhotellet här.
Oläst 2009-09-18, 11:25 #25
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Bara för Surftown har gjort det tekniskt omöjligt att inte kunna överlåta domäner till icke webbhotells-kunder så blir det rätt?
Men när du överlåter en domän via Binero, Loopia eller .SE Direkt så "köper" du ju faktiskt deras tjänst, dock för 0kr. Du blir ju faktiskt kund hos dem, och skulle de i teorin sätta ett pris på sin DNS-tjänst i framtiden så blir du tvungen att betala för tjänsten eller avsluta ditt konto, men då kommer du ju inte kunna göra kostnadsfria domänöverlåtelser via dem.

Vad jag menar är... Hade Bineros, Loopias och .SE Direkts DNS-tjänster inte varit kostnadsfria så hade du tvingats köpa den av dem, och då stött på exakt samma situation som när du vill överlåta en domän via Surftown. Enda skillnaden är att du köper en DNS-tjänst, och inte ett webbhotell. Förfarandet och villkoren är (nästintill) identiska.
Oläst 2009-09-18, 19:05 #26
FredrikMHs avatar
Supermoderator

Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jgabor Visa inlägg
Men när du överlåter en domän via Binero, Loopia eller .SE Direkt så "köper" du ju faktiskt deras tjänst, dock för 0kr. Du blir ju faktiskt kund hos dem, och skulle de i teorin sätta ett pris på sin DNS-tjänst i framtiden så blir du tvungen att betala för tjänsten eller avsluta ditt konto, men då kommer du ju inte kunna göra kostnadsfria domänöverlåtelser via dem.

Vad jag menar är... Hade Bineros, Loopias och .SE Direkts DNS-tjänster inte varit kostnadsfria så hade du tvingats köpa den av dem, och då stött på exakt samma situation som när du vill överlåta en domän via Surftown. Enda skillnaden är att du köper en DNS-tjänst, och inte ett webbhotell. Förfarandet och villkoren är (nästintill) identiska.
  1. Du köper ingenting för 0kr, det får du gratis...
  2. Det enda du egentligen säger att om Loopia och Binero skulle ta betalt, så är deras tjänst "lika dålig" som eran. Men nu gör de inte det och jag har inte sett något utlåtande som tyder på att de skulle börja ta betalt heller.
  3. Om jag nu tvingats köpa en DNS-tjänst så hade det i alla fall varit mer rimligt än att köpa ett webbhotell.
  4. Det är priset som är problemet, och att du eventuellt påtvingas en produkt du inte behöver. Jag förstår inte varför du försöker likställa villkoren mellan eran och andras tjänster. Schimpansen "delar 99,4% av sina gener med den moderna människan". Man skulle kunna säga att Schimpansen nästintill är identisk med männsikan. Jag tycker det säger allt om era villkor...
Oläst 2009-09-18, 19:46 #27
Mortekais avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Mortekais avatar

1. Du blir kund och du får ta del av en tjänst som Loopia eller Binero erbjuder, även om det är utan kostnad. Skulle Loopia eller Binero inte ha en DNS tjänst skulle du inte ha den möjligheten och då är det, för mig iallafall, troligt att eftersom du måste ha ett konto så skulle dom följa i samma spår som Surftown. Låter det logiskt?
  2. Nej, det är en förklaring till varför Surftown har det system som dom har. I brist på DNS tjänst så finns inga andra tjänster att bli kund för än just Webbbhotell. Så länge Loopia och Binero tjänar på att låta deras DNS tjänst vara utan kostnad är det inte troligt att dom skulle ändra på det, det är helt riktigt.
  3. Och om det saknas en DNS tjänst, vilken typ av tjänst skulle då vara rimligt? Skulle det vara mer rimligt om Surftown erbjöd en domäntjänst som för en månads/årskostnad tillät överlåtelser mellan andra kunder som också har domäntjänst eller webbhotell hos Surftown? Alltså bara en registrering för att just kunna göra överlåtelser utan att behöva skaffa webbhotell också?
  4. Priset ja...tid är pengar och utan dns tjänst så är frågan kanske hur Surftown hanterar en överlåtelse och hur pass mycket arbete det är inblandat? Någon ska ju utföra arbetet och denna någon ska ha lön, arbetsgivaravgifter ska betalas osv...sen finns alltid möjligheten att Surftown medvetet satt ett högt pris för att dom inte vill hålla på med överlåtelser av olika skäl...
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-19, 02:49 #28
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
1. Du köper ingenting för 0kr, det får du gratis...
Ingenting är gratis, speciellt inte för ett företag. Om du seriöst tror att Binero och Loopia inte har några som helst förväntningar på att i slutändan tjäna några pengar på sina gratis DNS-tjänster, så tror du fel. (Du vet väl om att både Loopia och Binero förlorar pengar på i stort sett varenda domän de registrerar åt sina kunder? Det kallas marknadsföring.)
Citat:
2. Det enda du egentligen säger att om Loopia och Binero skulle ta betalt, så är deras tjänst "lika dålig" som eran. Men nu gör de inte det och jag har inte sett något utlåtande som tyder på att de skulle börja ta betalt heller.
Det enda du egentligen säger är att du inte tror att Binero eller Loopia kommer börja ta betalt för sina tjänster. Jag håller med, det finns inga tecken på att de skulle börja göra det, men din gissning är lika god som min.
Citat:
3. Om jag nu tvingats köpa en DNS-tjänst så hade det i alla fall varit mer rimligt än att köpa ett webbhotell.
Varför det? Med våra webbhotell har du lika mycket kontroll över din DNS och dina domäner, som du har med deras rena DNS-tjänster - samtidigt som du då faktiskt får ett webbhotell hos oss. Och jag har svårt att tro att ett eventuellt pris på deras DNS-tjänst skulle ligga mycket lägre än priserna på våra webbhotell.

Citat:
4. Det är priset som är problemet, och att du eventuellt påtvingas en produkt du inte behöver. Jag förstår inte varför du försöker likställa villkoren mellan eran och andras tjänster. Schimpansen "delar 99,4% av sina gener med den moderna människan". Man skulle kunna säga att Schimpansen nästintill är identisk med männsikan. Jag tycker det säger allt om era villkor...[/LIST]
Ordet "nästintill" slängde jag mest in för att jag ville undvika en eventuell protesterande paragrafryttare, men det fick tyvärr motsatt effekt...

Avtalsvillkoren är identiska i det här avseendet för alla tre registrars (Binero, Loopia, Surftown) - alla tre kräver att du är kund hos dem. Att två av dem låter dig bli kund kostnadsfritt har ju ingen påverkan på avtalsvillkoren. De hade ju teoretiskt sätt kunnat ange i sina avtalsvillkor att du automatiskt blir kund 10 år framåt, och att de förbehåller sig rätten att börja ta betalt för tjänsten inom 5 år med 40 dagars varsel, såvida du inte säger upp ditt konto inom 1 år. Ja, det är ett skräckscenario, och jag kan inte på något som helst vis tänka mig att varken Binero eller Loopia hade gjort något sådant (de är betydligt bättre än så), men jag försöker bara få fram en poäng - priset har ingen som helst påverkan på villkoren.
Oläst 2009-09-19, 13:47 #29
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar

Reg.datum: Aug 2004
Det kvittar hur mycket ni argumenterar så tycker vi konsumenter (förutom Mortekai som driver sitt egna webbhotell) att det skandalöst att tvingas betala för något vi inte behöver eller vill ha.

Om nu Surftown vill köra det så här så får de göra det, thats their loss. Det finns som sagt andra alternativ att välja när det kommer till domäner.
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-19, 15:44 #30
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Visst att principen är samma, men i verkligheten är det ju inte så. Inget som hindrar en av avsluta sitt gratis konto efteråt.

Och tycker det är stor skildnad att tvinga någon fylla i sina uppgifter eller TVINGA någon köpa något helt annat som dom inte behöver.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
ägarbyte, surftown

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017