Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
1. Du köper ingenting för 0kr, det får du gratis...
|
Ingenting är gratis, speciellt inte för ett företag. Om du seriöst tror att Binero och Loopia inte har några som helst förväntningar på att i slutändan tjäna några pengar på sina gratis DNS-tjänster, så tror du fel. (Du vet väl om att både Loopia och Binero förlorar pengar på i stort sett varenda domän de registrerar åt sina kunder? Det kallas marknadsföring.)
Citat:
2. Det enda du egentligen säger att om Loopia och Binero skulle ta betalt, så är deras tjänst "lika dålig" som eran. Men nu gör de inte det och jag har inte sett något utlåtande som tyder på att de skulle börja ta betalt heller.
|
Det enda du egentligen säger är att du inte
tror att Binero eller Loopia kommer börja ta betalt för sina tjänster. Jag håller med, det finns inga tecken på att de skulle börja göra det, men din
gissning är lika god som min.
Citat:
3. Om jag nu tvingats köpa en DNS-tjänst så hade det i alla fall varit mer rimligt än att köpa ett webbhotell.
|
Varför det? Med våra webbhotell har du lika mycket kontroll över din DNS och dina domäner, som du har med deras rena DNS-tjänster - samtidigt som du då faktiskt får ett webbhotell hos oss. Och jag har svårt att tro att ett eventuellt pris på deras DNS-tjänst skulle ligga mycket lägre än priserna på våra webbhotell.
Citat:
4. Det är priset som är problemet, och att du eventuellt påtvingas en produkt du inte behöver. Jag förstår inte varför du försöker likställa villkoren mellan eran och andras tjänster. Schimpansen "delar 99,4% av sina gener med den moderna människan". Man skulle kunna säga att Schimpansen nästintill är identisk med männsikan. Jag tycker det säger allt om era villkor...[/LIST]
|
Ordet "nästintill" slängde jag mest in för att jag ville undvika en eventuell protesterande paragrafryttare, men det fick tyvärr motsatt effekt...
Avtalsvillkoren är
identiska i det här avseendet för alla tre registrars (Binero, Loopia, Surftown) - alla tre
kräver att du är kund hos dem. Att två av dem låter dig bli kund kostnadsfritt har ju ingen påverkan på avtalsvillkoren. De hade ju teoretiskt sätt kunnat ange i sina avtalsvillkor att du automatiskt blir kund 10 år framåt, och att de förbehåller sig rätten att börja ta betalt för tjänsten inom 5 år med 40 dagars varsel, såvida du inte säger upp ditt konto inom 1 år. Ja, det är ett skräckscenario, och jag kan inte på något som helst vis tänka mig att varken Binero eller Loopia hade gjort något sådant (de är betydligt bättre än så), men jag försöker bara få fram en poäng - priset har ingen som helst påverkan på villkoren.