FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Jag håller just nu på att starta min första nätbutik, väldigt roligt och spännande process. Jag använder mig utav Prestashop och såg precis att det finns en funktion som exempelvis kan mejla ut ett erbjudande till kunder som har lagt varor i sin kundvagn men sen inte avslutat sitt köp. Man kan exempelvis ge kunden en rabattkupong på ett visst antal procent om de avslutar sitt köp inom ett visst antal dagar. Det här är inget jag behöver ta beslut om just idag, jag måste ju få kunder först =) Men hur ser ni på den funktionen? Sverige har alltid varit känsligt för "övervakarsamhället" och det finns nog människor där ute som skulle uppleva en sådan funktion som obehaglig. Personligen har jag stött på den funktionen en gång och jag minns inte vilken butik det var nu, det var ingen svensk åtminstone. Jag var aldrig intresserad av att handla därifrån så det blev inget köp, däremot hade det nog blivit det om jag hade varit relativt intresserad av produkten. Att butiken vet vad jag lagt i min kundkorg är inget som stör mig, men alla är olika. Hur ser ni på saken? Tacksam för svar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Lite siffror: http://www.dan.se/du-forlorar-ordrar...-varukorg.html
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Helt underbar funktion, hade beställt mycket mer om man fick en påminnelse typ vid lönetider. Personligen hade mina impulsköp vart många fler. Tur för plånboken att det inte är bransch standard (ännu).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur får man reda på besökarens e-post? Eller tänker ni på ställen som kräver inloggningar å sånt?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för länkarna och feedback!
Det viktiga är väl att man uttrycker sig på rätt sätt i mejlen så att kunderna inte känner att de är "övervakade" osv. Knalli: Första steget när man går till kassan i Prestashop är att ange sin e-post för att gå vidare, det medför att man redan då har kundens mejl. Det medför självklart att kunden går till kassan, och det är just de kunderna man vill åt, de som tänkte handla men sedan avbröt köpet på vägen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
En gnidens bekännelse
Tidigare var jag kund på ett ställe som hade detta och jag satt det i system. Första gången fick jag telefon när jag höll på att handla och var sedan utloggad (jävla system som loggar ut kunder snabbt) och innan jag fick tummarna loss att göra en ny beställning så fick jag ett trevligt mejl om rabatt om jag köpte kundvagnen. När jag skulle handla andra gången så testade jag och mycket riktigt 2 dagar senare kom rabatterbjudandet. Så jag fortsatte ... Om jag testat det på andra ställen? Jo, när jag inte behövt prylarna direkt men inte varit med om det på andra ställen. Som kund är jag kluven, på samma sätt som alla erbjudnade till nya kunder vad gäller tidning, tele etc, eftersom jag av naturen är lat och skulle vilja ha samma leverantör hela tiden utan att behöva känna mig lurad av att aldrig få rabatt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Klagörande När jag skrev att jag var kluven berodde det på att jag naturligtvis uppskattar rabatter men ... Mitt inlägg var främt ägnat att visa att kunder kan komma att "utnyttja" det och jag skulle inte bli förvånad om det snabbt finns som "tips" ute på nätet. Något man också kan se som markandsföringspengar om man vill se det positivt. Senast redigerad av Ciffan den 2009-09-14 klockan 06:36 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Personligen kan jag tänka mig att skicka ut sådana mejl kanske en gång i veckan, inte sätta det i system direkt efter en kund lämnat sidan. Däremot kan man även se det som annonseringspengar som nämndes i en post här ovan, om det nu blir så att kunder tipsar andra kunder om rabatten. Sätter man den till exempelvis 10 procent så kanske det inte är hela världen. Självklart är det dock olika beroende på vilken bransch man är i och hurdana marginaler man har på sina produkter. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|