Kom ihåg mig?

Blir sur för att jag drar in mail/domän pga. att hon dragit sig ur

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-27, 23:07 #31
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
På första sidan skrev han;
"Vi hade inget avtal, hon fick domän och mail som en gåva/ ett verktyg för att underlätta bloggandet hos oss. "
Min fråga var retorisk!

- Det är återigen en "affär" som har gjorts utan eftertanke eller skrivet atal, suck! Var min första tanke, är det ingen som lär sig av andras misstag?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-27, 23:10 #32

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Generellt så är det väl detta som skiljer en god företagsledare/ansvarig från de som aldrig lär komma speciellt längre än att vara anställd och endast sköta sina åtaganden gentemot sin arbetsgivare (eller kanske tom, bli avskedad).

Man kan som ansvarig aldrig be någon dra åt skogen, man måste agera på bästa möjliga sätt och inte skapa onödiga konflikter, och om man sedan förbättrar sina avtal med kommande medhjälpare så blir det ju aldrig akuellt att man ska hålla på sin "principsak" så att någon inte utnyttjar en igen.

Dvs avsluta på rätt sätt, var beredd att göra eftergifter och skapa inte fiender i onödan även om du har rätt, för det ju ofta ens eget fel då man inte har reglerat saker i avtal osv. och lär av misstagen och skapa bättre avtal och förutsättningar för att det inte ska bli konflikter och problem i framtiden.
Danielos! Idag är du min hjälte, kunde inte sagt det bättre själv. Finns risk att jag kommer citera dig i framtiden!
Oläst 2011-03-27, 23:13 #33
Axelssons avatar
Axelsson Axelsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Axelsson Axelsson är inte uppkopplad
Medlem
Axelssons avatar

Reg.datum: Sep 2004
Låt henne betala för domänen, typ en 500 kr, sen slutar hon tjura och du tjänar lite extra pengar.
Axelsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-27, 23:15 #34
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Danielos! Idag är du min hjälte, kunde inte sagt det bättre själv. Finns risk att jag kommer citera dig i framtiden!
ConnyWesth, jag måste verkligen buga och bocka, uppskattar det verkligen
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-27, 23:16 #35
jonthee jonthee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
jonthee jonthee är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2010
Citat:
jonthee, uppskattar din ursäkt, men det är ingen fara, det är naturligt att reagera som du gör, jag själv reagerar ofta på liknande sätt, men jag försöker ofta att inte låta mina reaktioner gå ut över mitt förstånd att göra det bästa. Det viktiga här är att Henrik Lindberg väljer att göra vad han tycker är bäst utifrån de tips och tankar vi har givit och sedan stå för detta.
Skönt att höra, ibland kan man reagera alltför mycket åt det negativa hållet,..
..och för påpeka en sak som motsäger mig själv och det jag skrivit; så har jag också väldigt många gånger lagt "all tid/fokuserat" på "användaren" så att säga, kolla bara mitt forum =)

Mvh
Jonathan

Senast redigerad av jonthee den 2011-03-27 klockan 23:21
jonthee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-27, 23:16 #36

Citat:
Så uppfattar inte jag det, jag uppfattar det som att hon FICK domänen som tack eller som betalning, då hon hade bloggat på ett sätt som gynnade tjänsten.

Generellt handlar det inte om principer, eftersom inget avtal fanns, utan det är uppenbart att ett missförstånd har skett där båda parter är ansvariga för det inträffade. Henrik Lindberg lär vinna mer på att sträcka sig så långt han kan i detta missförstånd.

I professionella sammanhang fungerar det dåligt med barnens sätt att lösa saker: Är du dum mot mig så är jag dum mot dig
Sen att vuxna lindar in detta beteende med "det är ju en principsak" är ju en annan sak.
He, he, Danielos, idag är du superstjärna!!! Mycket bra formulerat!

Jag vill tillägga (som inte motsäger det du skriver utan endast kompletterar) att TS bedriver en affärsverksamhet, inte en organisation som ska driva principer, eller få rätt i den juridiska frågan. Det kostar stora pengar att få rätt i principfrågor, glöm det, ta kostnaden, avsluta ärendet och gå vidare. Det är alldeles för lite pengar att tjafsa om.

Gör inte om misstaget utan se till att ha dokumenterade avtal där parterna verkligen är överens innan de godkänner avtalet, tar lite längre tid men det blir betydligt lindrigare konflikter (det kan ta bort många "implicita" villkor, dvs i princip förutfattade s.k. outtalade villkor från vardera parten).

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-03-27 klockan 23:20
Oläst 2011-03-27, 23:29 #37
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
He, he, Danielos, idag är du superstjärna!!! Mycket bra formulerat!
Jag vill tillägga (som inte motsäger det du skriver utan endast kompletterar) att TS bedriver en affärsverksamhet, inte en organisation som ska driva principer, eller få rätt i den juridiska frågan. Det kostar stora pengar att få rätt i principfrågor, glöm det, ta kostnaden, avsluta ärendet och gå vidare. Det är alldeles för lite pengar att tjafsa om.

Gör inte om misstaget utan se till att ha dokumenterade avtal där parterna verkligen är överens innan de godkänner avtalet, tar lite längre tid men det blir betydligt lindrigare konflikter (det kan ta bort många "implicita" villkor, dvs i princip förutfattade s.k. outtalade villkor från vardera parten).
Bugar ännu en gång och tycker att din komplettering blev pricken över i:et
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-28, 00:03 #38
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Angående mailen, så tycker jag det är rimligt att hon ska kunna vidarebefordra från sin bloggmail till någon annan mail. Det är absolut inga problem för en professionell mailleverantör att tillhandahålla några månaders forwarding för en kund.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-28, 09:58 #39
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
Danielos är verkligen spot-on i den här tråden, TS har verkligen ingenting att vinna på att jävlas eller ens försöka ta betalt av kunden. 99kr är ju fair, eftersom att det sannolikt är den kostnad som TS har haft i samband med domänen.

Sen vad man tänker om en kund och kundens agerande må vara en en ting, men hur man svarar och konverserar/agerar mot kunden måste alltid vara en helt annan. Man måste tänka långsiktigt och hur man själv kommer ur en dispyt.

Mailen däremot tycker jag inte du ska erbjuda några tjänster på (kostnader), låt hon ladda ner de mail hon har, och radera sen kontot, så får hon sätta upp nytt konto på domänen när hon har den under sin kontroll (om hon väljer att köpa den lös).
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-28, 10:19 #40
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Vi har ju dessutom de senaste åren sett upprepade fall av "name napping" från olika bloggtjänster och "managers", där några av de idag största bloggarna fått sina domännamn registrerade och ägda av tjänsten de anlitat och detta faktum har sedan använts emot bloggarna när de velat flytta. Många bloggar ÄR sitt namn, d.v.s. utan namnet blir det svårt för dem.

Vet åtminstone ett halvdussin fall senaste åren och vissa sitter fortfarande fast i dessa "avtal".

Med vetskap om detta är det än mer uppenbart att man i ett läge som detta bör släppa domännamnet till bloggaren och storsint önska "lycka till", hur surt det än kan kännas...

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017