FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det finns ju massa bra böcker i ämnet, en sökning på "projekt" hos en e-bokhandel ger en massvis med träffar. Jag har läst "Arbeta i projekt" av Sven Eklund och den tar upp det mesta på ett bra sätt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ang. kravspecar är det "enkelt". Beskriv ur ett användarperspektiv och avsluta varje krav med ett "därför att". Exempel: Systemet skall klara av 100 samtidiga användare och ingen användare skall behöva vänta mer än två sekunder på svar från servern därför att användarna inte skall uppleva systemet som segt Det är ett bättre krav än "inga databasfrågor får ta mer än 50ms". Sedan om du kör agile så är ju en kravspec en kanske inte en kravspec utan en samling user stories... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tackar Elofsson och eg0master.
Det känns som att jag måste läsa ett par böcker innan jag kan säga något om ämnet. Så jag börjar med "Arbeta i projekt" och sedan Agile sedan får vi se vad som händer näst. Jag har ett stort webb projekt som jag vill starta men vill att allting ska vara rätt och professionellt gjort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
En sak som är värd att tänka på som projektledare när man skriver en specifikation är den så kallade åtagandetriangeln. Tid, funktion och kostnad. Låser man alla dessa mot kund innan start har man inget att "norpa" av ifall något inte skulle hålla. Uppstår tidsbrist kan man inte minska på funktionaliteten eller kostnaden eftersom dessa är låsta i specen. Uppstår problem med budgeten kan man inte minska på tidsåtgång eller funktionalitet eftersom de är låsta, osv. Att lämna ett av dessa tre åtaganden öppna lämnar utrymme för justeringar under projektets gång och en liten försäkring för de som jobbar med projektet ifall att något skulle fela.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Du rekommenderar dock fortfarande "Arbeta i projekt" och inga fler bra böcker? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Den boken är den enda jag läst i ämnet så det finns helt säkert andra som är bra. Rekommenderar i alla fall denna. Citat:
![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|