FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är det någon som kan tipsa om en bra metod att ta fram och jobba med ett webbprojekt. Olika projekt metoder/system för projektledare är också välkommet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ett projekt, oavsett om det är ett webbprojekt eller inte, har några viktiga grundstenar tycker jag. Sen om man följer dessa i projekten beror lite på hur stora projekten är och om man är själv eller om flera personer är involverade. Viktiga delar som jag sällan brukar kunna vara utan är att kund (eller jag själv) tar fram en kravspecifikation över vad som ska göras och hur resultatet ska vara i slutändan. Utifrån denna kravspecifikation kan man sedan sätta upp en tidsplan och bryta ut delmål. Sedan tycker jag också att det under projektets gång är viktigt att ha någon form av referensgrupp som kan lämna feedback och kontrollera så att allt fortlöper i rätt riktning. Är man flera personer i projektet är det ett måste med en specifikation över vem som gör vad. Att också hitta en bra metod för löpande möten och hur frågor ska hanteras inom projektgruppen känns också viktigt innan man kör igång. Det finns hur mycket som helst egentligen. Jag vet inte riktigt vad du är ute efter men för just webbprojekt kan jag tipsa om Google Groups som kommunikationskanal mellan projektmedlemmarna - http://groups.google.com
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Håller med Elofsson om att det är viktigt att sätta upp vissa grundstenar för genomförandet ex.
1.Efter flera möten med kunden, ta fram en kravspecifikation samt en funktionslista så att teknikerna/programmerarna har något att gå efter och naturligtvis ett kontrakt om vad ni förväntas leverera, det är väldigt viktigt att upprätta dessa dokument även om det kan ta lite tid. 2. Se till att hålla frekventa avstämninsmöten med kunden samt internt. Övrigt: Se till att aktivera kunden samt att de bistår med input till ALLA inblandade, av erfarenhet så skall tekniker prata med tekniker etc. Sedan så tycker jag som gammal tidplanerare att man skall lägga upp en ram för hela projektet i ett verktyg ex. MS Project eller Primavera, det är mycket lättare att kunna följa upp projektet och se kritiska linjer samt att det är bra att ha som grund för kommande projekt. Utöver detta så är det viktigt att man är pedagogisk och att även lära Agda 60 år att hantera systemet, hemsidan eller vad nu projektet kan avse, tekniker tenderar av egen erfarenhet vara nöjda med att systemet, hemsidan fungerar och tar för givet att alla kan hantera detta eftersom de själva kan. Tycker att MS är ett bra exempel på detta, nästa alla kan hantera Windows oavsett förkunskaper. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Bra svarat gabbar.
Då blir följdfrågan, hur skriver man en bra kravspecifikation? Jag menar en kravspecifikation kan egentligen se hur som helst men det borde endå finnas ett par riktlinjer så som bakgrund, slutmål, tidplanering, budget mm. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Agile brukar funka bra på mindre webbprojekt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Fundera på att jobba agilt istället. I det projekt jag jobbar i jobbar vi enligt Scrum och det fungerar även i större projekt på stora företag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om man pratar om ett projekt med en tydlig kund som kanske inte är alltför teknisk brukar det vara en god idé att ha både en funktionsspec och en tekniskspec. Båda beskriver vad som ska göras i projektet med med olika målgrupper. En funktionsspec beskriver hur slutprodukten ska se ut, hur man jobbar i systemet osv. och ska inte kräva någon teknisk kunskap att förstå. Beskriv gärna helheten så man får en bra uppfattning om hur man faktiskt jobbar i den färdiga produkten. Har man bara en alltför teknisk spec finns det risk att alla inblandade från kundens sida inte förstår och risken för missförstånd ökar.
Det finns en del inarbetade och testade arbetsmetoder som innehåller olika steg, krav på dokument osv. som du kanske skulle titta på. Man kan titta över några exempel och plocka ut godbitarna för att hitta sitt eget sätt att arbeta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|