WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Jobba och driva ett projekt...olika metoder/system (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25121)

Milad 2007-11-18 02:07

Är det någon som kan tipsa om en bra metod att ta fram och jobba med ett webbprojekt. Olika projekt metoder/system för projektledare är också välkommet.

elofsson 2007-11-18 04:30

Ett projekt, oavsett om det är ett webbprojekt eller inte, har några viktiga grundstenar tycker jag. Sen om man följer dessa i projekten beror lite på hur stora projekten är och om man är själv eller om flera personer är involverade. Viktiga delar som jag sällan brukar kunna vara utan är att kund (eller jag själv) tar fram en kravspecifikation över vad som ska göras och hur resultatet ska vara i slutändan. Utifrån denna kravspecifikation kan man sedan sätta upp en tidsplan och bryta ut delmål. Sedan tycker jag också att det under projektets gång är viktigt att ha någon form av referensgrupp som kan lämna feedback och kontrollera så att allt fortlöper i rätt riktning. Är man flera personer i projektet är det ett måste med en specifikation över vem som gör vad. Att också hitta en bra metod för löpande möten och hur frågor ska hanteras inom projektgruppen känns också viktigt innan man kör igång. Det finns hur mycket som helst egentligen. Jag vet inte riktigt vad du är ute efter men för just webbprojekt kan jag tipsa om Google Groups som kommunikationskanal mellan projektmedlemmarna - http://groups.google.com

Vatos Locos 2007-11-18 10:05

Håller med Elofsson om att det är viktigt att sätta upp vissa grundstenar för genomförandet ex.

1.Efter flera möten med kunden, ta fram en kravspecifikation samt en funktionslista så att teknikerna/programmerarna har något att gå efter och naturligtvis ett kontrakt om vad ni förväntas leverera, det är väldigt viktigt att upprätta dessa dokument även om det kan ta lite tid.
2. Se till att hålla frekventa avstämninsmöten med kunden samt internt.

Övrigt: Se till att aktivera kunden samt att de bistår med input till ALLA inblandade, av erfarenhet så skall tekniker prata med tekniker etc.
Sedan så tycker jag som gammal tidplanerare att man skall lägga upp en ram för hela projektet i ett verktyg ex. MS Project eller Primavera, det är mycket lättare att kunna följa upp projektet och se kritiska linjer samt att det är bra att ha som grund för kommande projekt.

Utöver detta så är det viktigt att man är pedagogisk och att även lära Agda 60 år att hantera systemet, hemsidan eller vad nu projektet kan avse, tekniker tenderar av egen erfarenhet vara nöjda med att systemet, hemsidan fungerar och tar för givet att alla kan hantera detta eftersom de själva kan.
Tycker att MS är ett bra exempel på detta, nästa alla kan hantera Windows oavsett förkunskaper.

Milad 2007-11-18 10:24

Bra svarat gabbar.

Då blir följdfrågan, hur skriver man en bra kravspecifikation? Jag menar en kravspecifikation kan egentligen se hur som helst men det borde endå finnas ett par riktlinjer så som bakgrund, slutmål, tidplanering, budget mm.

nosnaj 2007-11-18 10:46

Agile brukar funka bra på mindre webbprojekt.

Susanne 2007-11-18 11:32

Fundera på att jobba agilt istället. I det projekt jag jobbar i jobbar vi enligt Scrum och det fungerar även i större projekt på stora företag.

Milad 2007-11-18 11:45

Citat:

Originally posted by Susanne@Nov 18 2007, 12:32
Fundera på att jobba agilt istället. I det projekt jag jobbar i jobbar vi enligt Scrum och det fungerar även i större projekt på stora företag.

Ok, Scrum är http://pps.vmi.se/public/c5scrum/scrum.html :)

elofsson 2007-11-18 15:36

Citat:

Originally posted by Milad@Nov 18 2007, 11:24
Bra svarat gabbar.
Då blir följdfrågan, hur skriver man en bra kravspecifikation? Jag menar en kravspecifikation kan egentligen se hur som helst men det borde endå finnas ett par riktlinjer så som bakgrund, slutmål, tidplanering, budget mm.

Givetvis kan man baka in alla de punkter du nämner i en (1) kravspecifikation men jag själv brukar föredra separata dokument för de olika delarna. Kravspecifikationen ska således enbart vara inriktad på de funktioner som ska finnas, hur själva slutprodukten ska vara utformad rent tekniskt. Om vi nu fortfarande är inne på ett webbprojekt alltså. Sedan låter man tid, budget och övriga delar/planer vara separata dokument även om de är kravbaserade. Det jag vill säga är alltså att det kan vara klokt att låta kravspecifikationen enbart vara tekniskt inriktad. Alla som jobbar efter kravspecifikationen behöver till exempel inte vara involverade i budgeten och det kan därför vara bra att spearera delarna åt.

Daniel.st 2007-11-18 17:00

Om man pratar om ett projekt med en tydlig kund som kanske inte är alltför teknisk brukar det vara en god idé att ha både en funktionsspec och en tekniskspec. Båda beskriver vad som ska göras i projektet med med olika målgrupper. En funktionsspec beskriver hur slutprodukten ska se ut, hur man jobbar i systemet osv. och ska inte kräva någon teknisk kunskap att förstå. Beskriv gärna helheten så man får en bra uppfattning om hur man faktiskt jobbar i den färdiga produkten. Har man bara en alltför teknisk spec finns det risk att alla inblandade från kundens sida inte förstår och risken för missförstånd ökar.

Det finns en del inarbetade och testade arbetsmetoder som innehåller olika steg, krav på dokument osv. som du kanske skulle titta på. Man kan titta över några exempel och plocka ut godbitarna för att hitta sitt eget sätt att arbeta.

Milad 2007-11-18 17:45

Citat:

Originally posted by Daniel.st@Nov 18 2007, 18:00
Om man pratar om ett projekt med en tydlig kund som kanske inte är alltför teknisk brukar det vara en god idé att ha både en funktionsspec och en tekniskspec. Båda beskriver vad som ska göras i projektet med med olika målgrupper. En funktionsspec beskriver hur slutprodukten ska se ut, hur man jobbar i systemet osv. och ska inte kräva någon teknisk kunskap att förstå. Beskriv gärna helheten så man får en bra uppfattning om hur man faktiskt jobbar i den färdiga produkten. Har man bara en alltför teknisk spec finns det risk att alla inblandade från kundens sida inte förstår och risken för missförstånd ökar.
Det finns en del inarbetade och testade arbetsmetoder som innehåller olika steg, krav på dokument osv. som du kanske skulle titta på. Man kan titta över några exempel och plocka ut godbitarna för att hitta sitt eget sätt att arbeta.

Daniel har du sådana exempel? Några namn på metoder du kan nämna? Någon dokument att dela med dig? :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson