FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() Skämt åsidor, så bör man aldrig ge efter för hot som jurister framför. Men man bör heller aldrig avfärda dem, utan att först ha konsulterat sin egen advokat. Så ta hoten på allvar, även om du inte gör som han säger. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Ha, alla rar-filer i releasen, epic! Jag är ganska säker att du kommer överst på min lista över bästa kommentar under 2011 ![]() I övrigt, tragiskt med dessa häxjakter, spontant så känner jag att spotify blir mindre attraktivt om böterna motsvarar 1500kr :P Spotify kostar 1200kr, Spotify blir värt det om jag skulle bli tagen med att dela ut varje år mao ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Patrik, Du har väl ingen skyldighet att ta ner en sida för att en intresseorganisation ringer och kräver det? Det är väl endast polisen i Sverige som har någon rätt att ta ner hemsidor?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Problemet är gör man det inte så har staten grovt kriminella och korrumperade åklagare som beslutar att polisen ska storma in med 3 poliser på morgonen och anklaga en för medhjälp.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag kan ju tycka att det som rättsvårdande myndigheter ägnar sig åt då de jagar små fildelare som i princip allt döms till böter står utom all rimlig proportion... Det finns ju lagstiftning som förbjuder att man vidtar orimligt hårda åtgärder när åtgärderna inte står i rimlig proportion och behovet av dem inte är uppenbart...
Från Rättegångsbalken: "4 § Vid förundersökningen skola ej blott de omständigheter, som tala emot den misstänkte, utan även de som äro gynnsamma för honom beaktas och bevis, som är till hans förmån, tillvaratagas. Undersökningen bör så bedrivas, att ej någon onödigt utsättes för misstanke eller får vidkännas kostnad eller olägenhet. Förundersökningen skall bedrivas så skyndsamt omständigheterna medgiva. Finnes ej längre anledning till dess fullföljande, skall den nedläggas. 4 a § Förundersökning får vidare läggas ned 1. om fortsatt utredning skulle kräva kostnader som inte står i rimligt förhållande till sakens betydelse och det dessutom kan antas att brottet i händelse av lagföring inte skulle leda till någon svårare påföljd än böter, eller 2. om det kan antas att åtal för brottet inte skulle komma att ske till följd av bestämmelser om åtalsunderlåtelse i 20 kap. eller om särskild åtalsprövning samt något väsentligt allmänt eller enskilt intresse ej åsidosätts genom att förundersökningen läggs ned. Om förutsättningar för att lägga ned en förundersökning enligt första stycket föreligger redan innan en sådan har inletts, får det beslutas att förundersökning inte skall inledas. Beslut enligt denna paragraf meddelas av åklagare. Lag (1985:13)."
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
Tidigare har polisen skyllt på att Facebooks servrar inte finns i Sverige men snart finns en del i Luleå, vad ska de då skylla på? Väldigt Ot men ändå. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Självklart är det ofta svårt att leda saker i bevis, men stora (och små) företag som tillhandahåller tjänster borde ibland kanske försöka vara lite mer tillmötesgående vid klagomål rörande just näthat. Facebook är i detta fall ett skämt (och Google likaså). De har väldigt fina regler, men de skiter fullständigt i att se till att de efterlevs. De enda som verkar ha lyckats påverka Facebook är Österrike som fått igenom långtgående krav för att öka den personliga integriteten m.m.
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Utan tvekan finns det många rättsprocesser i vårt land som gått/går väldigt märkligt till. Folk frihetsberövas och hamnar i allsköns register såsom misstänkta trots att bevisen mot dem är ganska klena...
Ännu värre är att det döms folk oskyldiga i vårt land. Det dyker upp sådana fall med jämna mellanrum, men precis som Conth misstänker jag att det är så att det finns ett stort mörkertal. Värst av allt i vårt rättsväsende, tycker jag, är att man inte KAN inte överklaga beslut på ett vettigt sätt. T.ex. en dom i tingsrätten är i princip omöjlig att överklaga om den "bara" ger böter, vilket har kommit till enbart för att spara pengar. Det är en av de mer flagranta bristerna i mina ögon. Att detta tillåts fortgå är inte värdigt en fungerande rättsstat. Naturligtvis finns massor med exempel på usel rättstillämpning i andra länder, men det finns också gott om goda exempel, framför allt inom EU. Sverige utmärker sig verkligen inte som det "under" av rättsäkerhet som en del tycks tro...
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|