Citat:
Ursprungligen postat av Nerix
De var inte meningen att vara otrevligt. Är genuint intresserad av problematiken kring kontanthanteringn. Blir dock både ledsen och provocerad när jag träffar på personer med ett irrationellt tankesätt vilket var varför jag länkade till sidan istället för att ta diskussionen.
Gällande kontanthanteringen; det låter mer och mer som att problemet är förändringen i sig och inte kontanterna. Om vi bortser från att det bara är en tidsfråga innan de är påväg ur samhället och att anpassning är ett faktum; hur kan vi lösa de istället för att gå omvägar?
Första steget är att försöka förstå vad de grundar sig i. Är det en kunskapslucka eller finns det något praktiskt problem att lösa, te.x för liten text på X eller att Y har dålig mottagning där äldre bor? Är de kanske tilliten till de digitala betalmedel? Vad hindrar personen från att använda ett VISA-kort i butik och låta någon annan betala räkningarna (gissar på att det finns tjänster som gör de här för än)?
|
Allt handlar om användbarhet och interaktionsdesign. Kan en person ta med sig mynt kan hen ta med sig något som representerar ett monetärt värde som individen förfogar över. Det enkla faktum att PRO kan, och faktiskt ska, opponera sig är ett syntom för att det ännu inte finns förutsättningar för det kontantlösa samhället.
Jag är glad för att vi är på väg mot ett kontantlöst samhälle, använder numera ytterst sällan kontanter, men jag anser att vi har långt kvar eftersom avskaffandet av kontanter kräver att det fungerar för "alla" - och då verkligen alla - som idag hanterar kontanter.