FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
"Du har alltid rätt att öppna förpackningen så att du kan undersöka varan."
Det här står ju i direkt strid med att "produkten skall vara i väsentligen oförändrat skick" när den returneras till handlaren. Är det ingen annan som ser detta? Om förpackningen är en del av produkten ja då har den inte returnerats i "väsentligen oförändrat skick" om förpackningen är förstörd. Bra skrivet Patrik, jag är med dig till 100%. Det är boskap man har att göra med... Kunder som beställer saker för 69:-, och kräver igen frakten på 90:- när dom ångrat köpet, endast i Sverige är detta möjligt. Distansavtalslagen och Konsumentköplagen är så j*vla otydliga och ogenomtänkta så att man undrar om det är en grupp tjejer i åk 6 som skrivit dem (på fyllan). Senast redigerad av dannel77 den 2013-04-28 klockan 16:03 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag har haft samma situation. Konsumentens rättigheter går före företagets rättigheter i konsumentskyddande lagar.
Om du har denna syn på dina kunder kanske du ska lära dig att prissätta för att kompensera för returer eller bara ändra attityd mot dina kunder. Om du säljer en vara för 69kr och har en frakt på 90kr så har du uppenbarligen räknat fel någonstans. Antingen har du ett värdelöst fraktavtal, för låga priser på produkten eller gjort en glädjekalkyl kring returgrader. Sen är lagen inte perfekt formulerad, men den fyller sitt syfte. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Räknat fel?? Vad yrar du om? Vill jag skicka en vara med tex. REK-brev till kund, vilket är nödvändigt för spårning av godset så kostar frakten ca 90:- Postens brevavtal går det inte att förhandla ner priserna på, så tillvida du inte skickar tusentals brev iu veckan, det är deras egna ord. Skickar jag det inte som REK så löper jag risken att det försvinner eller att kund ljuger och säger att dom inte tagit emot det.. vilket har hänt ett antal gånger. Lagen fyller definitivt inte sitt syfte, den orsakar tjafs mellan handlare och konsument då den är för otydlig och fullständigt ogenomtänkt. Man kan ju tycka att den kanske viktigaste lagen för e-handel i Sverige skulle kunna vara lite tydligare i utformningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Skickar du istället med varubrev så går det på c:a 20-25 kr inkl. moms. Detta gör att du a) kan sänka dina fraktpriser gentemot kund, och kanske till och med få lite marginal b) får mindre förlust när kund returnerar Räkna på andelen försändelser som "försvinner" och andelen returer så ska du se att du tjänar på att byta fraktsätt, allt annat skulle förvåna mig. Är det ett problem med förstörda förpackningar så tycker jag att du ska informera kunden om att denne har rätt att varsamt öppna och undersöka, men att skadad förpackning debiteras med x kr vid retur. Tveksamt om det håller vid prövning, men dit behöver du aldrig komma. En sådan "regel" får tillräckligt många att tänka sig för, och de få problemkunderna som trots allt returnerar trasiga förpackningar och kräver hela beloppet tillbaka kan man lugnt avskriva som kundförluster. 99% av de sin handlar online vill ändå, enligt min erfarenhet, göra rätt för sig. Den sista procenten strulpellar hanterar man så att tidsförlust och ekonomisk förlust minimerar. Sen kan jag upplysa dig om att Ztream (Dan) är en av Sveriges mer framgångsrika ehandlare och han har sysslat med ehandel ett bra tag, så du bör nog lyssna på vad han ger för råd. Smarta handlare anpassar sig och drar nytta av lagar och regler, de andra gnäller och klagar. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
Citat:
Senast redigerad av dannel77 den 2013-05-02 klockan 13:56 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
http://www.dan.se Retevo AB http://www.allabolag.se/5567398945/Retevo_AB Eller finns det fler? Senast redigerad av dannel77 den 2013-05-02 klockan 14:32 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det är ingen överdrift att säga att han är en av Sveriges mer framgångsrika ehandlare i alla fall. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|