Kom ihåg mig?

Uppklippt förpackning?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-28, 15:59 #1
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2006
Flitig postare

"Du har alltid rätt att öppna förpackningen så att du kan undersöka varan."

Det här står ju i direkt strid med att "produkten skall vara i väsentligen oförändrat skick" när den returneras till handlaren. Är det ingen annan som ser detta? Om förpackningen är en del av produkten ja då har den inte returnerats i "väsentligen oförändrat skick" om förpackningen är förstörd.

Bra skrivet Patrik, jag är med dig till 100%. Det är boskap man har att göra med... Kunder som beställer saker för 69:-, och kräver igen frakten på 90:- när dom ångrat köpet, endast i Sverige är detta möjligt. Distansavtalslagen och Konsumentköplagen är så j*vla otydliga och ogenomtänkta så att man undrar om det är en grupp tjejer i åk 6 som skrivit dem (på fyllan).

Senast redigerad av dannel77 den 2013-04-28 klockan 16:03
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-28, 16:05 #2
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Dimme Dimme är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av dannel77 Visa inlägg

Det här står ju i direkt strid med att "produkten skall vara i väsentligen oförändrat skick" när den returneras till handlaren. Är det ingen annan som ser detta? Om förpackningen är en del av produkten ja då har den inte returnerats i "väsentligen oförändrat skick" om förpackningen är förstörd.

Bra skrivet Patrik, jag är med dig till 100%. Det är boskap man har att göra med... Kunder som beställer saker för 69:-, och kräver igen frakten på 90:- när dom ångrat köpet, endast i Sverige är detta möjligt. Distansavtalslagen och Konsumentköplagen är så j*vla otydliga och ogenomtänkta så att man undrar om det är en grupp tjejer i åk 6 som skrivit dem (på fyllan).
Tydligen så är inte förpackningen en del av produkten. Bara för att dannel77 tycker att det är det så behöver det inte vara i lagens ögon.
Dimme är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-28, 16:14 #3
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag har haft samma situation. Konsumentens rättigheter går före företagets rättigheter i konsumentskyddande lagar.

Om du har denna syn på dina kunder kanske du ska lära dig att prissätta för att kompensera för returer eller bara ändra attityd mot dina kunder.

Om du säljer en vara för 69kr och har en frakt på 90kr så har du uppenbarligen räknat fel någonstans. Antingen har du ett värdelöst fraktavtal, för låga priser på produkten eller gjort en glädjekalkyl kring returgrader.

Sen är lagen inte perfekt formulerad, men den fyller sitt syfte.

Citat:

ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-28, 19:33 #4
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Tydligen så är inte förpackningen en del av produkten. Bara för att dannel77 tycker att det är det så behöver det inte vara i lagens ögon.
Är du bara korkad eller retas du? "Tydligen så är inte.." Du drar långtgående slutsatser ur något som inte beskrivs i detalj i lagtexten, texten är motstridig! Då förpackningen självklart är en del av produkten (detta bevisas ut av att ingen kund skulle handla en produkt utan förpackning om samma produkt säljs med förpackning) kunden själv som returnerar varan anser såldes att förpackningen utgör en del av varan! Likaså så skulle aldrig samma kund som returnerar varan själv köpa en vara utan förpackning!
Oläst 2013-04-28, 19:46 #5
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Jag har haft samma situation. Konsumentens rättigheter går före företagets rättigheter i konsumentskyddande lagar. Om du har denna syn på dina kunder kanske du ska lära dig att prissätta för att kompensera för returer eller bara ändra attityd mot dina kunder. Om du säljer en vara för 69kr och har en frakt på 90kr så har du uppenbarligen räknat fel någonstans. Antingen har du ett värdelöst fraktavtal, för låga priser på produkten eller gjort en glädjekalkyl kring returgrader. Sen är lagen inte perfekt formulerad, men den fyller sitt syfte.
"Om jag har denna syn på mina kunder"? Ja, ibland har jag onekligen det! Men dom flesta utnyttjar ju inte systemet bara för sakens skull. Lära mig prissätta, jojo, hur länge har du själv jobbat med e-handel?

Räknat fel?? Vad yrar du om? Vill jag skicka en vara med tex. REK-brev till kund, vilket är nödvändigt för spårning av godset så kostar frakten ca 90:- Postens brevavtal går det inte att förhandla ner priserna på, så tillvida du inte skickar tusentals brev iu veckan, det är deras egna ord. Skickar jag det inte som REK så löper jag risken att det försvinner eller att kund ljuger och säger att dom inte tagit emot det.. vilket har hänt ett antal gånger.

Lagen fyller definitivt inte sitt syfte, den orsakar tjafs mellan handlare och konsument då den är för otydlig och fullständigt ogenomtänkt. Man kan ju tycka att den kanske viktigaste lagen för e-handel i Sverige skulle kunna vara lite tydligare i utformningen.
Oläst 2013-04-28, 19:54 #6
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Returgraden blir ju bara ytterligare en variabel att räkna med i affären, i vissa fall har man sjukt höga siffror men kan göra lönsamma affärer ändå. Det är viktigt såklart att man räknar på det dock. Alla gör inte det tyvärr.
Det där fungerar för riktigt stora företag som kan få bra fraktavtal och som kanske har en särsklid avdelning som hanterar returer, etc. Men det fungerar sämre för mindre företag, dom får avsevärt högre kostnader..
Oläst 2013-04-29, 00:53 #7
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
"Om jag har denna syn på mina kunder"? Ja, ibland har jag onekligen det! Men dom flesta utnyttjar ju inte systemet bara för sakens skull. Lära mig prissätta, jojo, hur länge har du själv jobbat med e-handel?
Om du skickar en vara med försäljningspris 69 kr med rek. som kostar dig 90 kr så kanske du ska fundera över alternativ.

Skickar du istället med varubrev så går det på c:a 20-25 kr inkl. moms. Detta gör att du

a) kan sänka dina fraktpriser gentemot kund, och kanske till och med få lite marginal
b) får mindre förlust när kund returnerar

Räkna på andelen försändelser som "försvinner" och andelen returer så ska du se att du tjänar på att byta fraktsätt, allt annat skulle förvåna mig.

Är det ett problem med förstörda förpackningar så tycker jag att du ska informera kunden om att denne har rätt att varsamt öppna och undersöka, men att skadad förpackning debiteras med x kr vid retur. Tveksamt om det håller vid prövning, men dit behöver du aldrig komma. En sådan "regel" får tillräckligt många att tänka sig för, och de få problemkunderna som trots allt returnerar trasiga förpackningar och kräver hela beloppet tillbaka kan man lugnt avskriva som kundförluster.

99% av de sin handlar online vill ändå, enligt min erfarenhet, göra rätt för sig. Den sista procenten strulpellar hanterar man så att tidsförlust och ekonomisk förlust minimerar.

Sen kan jag upplysa dig om att Ztream (Dan) är en av Sveriges mer framgångsrika ehandlare och han har sysslat med ehandel ett bra tag, så du bör nog lyssna på vad han ger för råd.

Smarta handlare anpassar sig och drar nytta av lagar och regler, de andra gnäller och klagar.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-02, 13:48 #8
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Om du skickar en vara med försäljningspris 69 kr med rek. som kostar dig 90 kr så kanske du ska fundera över alternativ.
Detta är ETT exempel, det är inte så varje leverans ser ut, men ofta är det saker för några hundra kronor som skall levereras.

Citat:
Är det ett problem med förstörda förpackningar så tycker jag att du ska informera kunden om att denne har rätt att varsamt öppna och undersöka, men att skadad förpackning debiteras med x kr vid retur. Tveksamt om det håller vid prövning, men dit behöver du aldrig komma.
Detta har vi gjort i köpvillkoren, spelar ingen roll.

Citat:
[Sen kan jag upplysa dig om att Ztream (Dan) är en av Sveriges mer framgångsrika ehandlare och han har sysslat med ehandel ett bra tag, så du bör nog lyssna på vad han ger för råd. Smarta handlare anpassar sig och drar nytta av lagar och regler, de andra gnäller och klagar.
Vem har sagt att jag inte anpassar mig efter rådande regler och lagar? Men det behöver ju inte betyda att jag håller käft och tycker det är bra eller hur?

Senast redigerad av dannel77 den 2013-05-02 klockan 13:56
Oläst 2013-05-02, 14:30 #9
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Sen kan jag upplysa dig om att Ztream (Dan) är en av Sveriges mer framgångsrika ehandlare och han har sysslat med ehandel ett bra tag, så du bör nog lyssna på vad han ger för råd.
Är det detta bolag han driver?

http://www.dan.se
Retevo AB

http://www.allabolag.se/5567398945/Retevo_AB

Eller finns det fler?

Senast redigerad av dannel77 den 2013-05-02 klockan 14:32
Oläst 2013-05-02, 15:06 #10
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Är det detta bolag han driver?

http://www.dan.se
Retevo AB

http://www.allabolag.se/5567398945/Retevo_AB

Eller finns det fler?
Ja, bland annat Roligaprylar.se och fyndiq.se, men det kan säkert vara fler. Sedan driver han Sveriges störa community för e-handlare ehandel.se. Han har även vunnit entreprenörskapspriser m.m.

Det är ingen överdrift att säga att han är en av Sveriges mer framgångsrika ehandlare i alla fall.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017