FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Du kan likna det med att göra en analys av användarbeteende när man märkt att 25% av ens besökare är tyskar. Är 75% av skärmytan då täckt med saker som tyskarna inte interagerar med så kan det finnas en väldigt stark anledning av optimera upplevelsen.
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
Ja, om du gör någon form av trafikanalys på din sajt så missar du de där miljarderna som inte besöker din sajt.
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Jag menar att om du testar och analyserar befintlig trafik så säger det ju inget om vad användarna saknar, inte hittar eller om de inte går in alls på siten via mobilen eftersom de inte tror / tycker att det ger en bra upplevelse. Hur delar du in användarna i dessa fack? Kikar du på upplösning? Enhet? Browser? OS? Var drar du gränsen för vilka som får hamna på den mobila siten? Jag tycker det är farligt att skapa den uppdelningen. Vi borde inte prata om en "mobil webb" och en "vanlig webb", det borde handla om en web. Punkt. Oavsett enhet eller kontext. Allt annat är farligt och kommer att låsa in oss i framtiden. Vill du ha en extremt välpolerad upplevelse för en specifik enhet - gör en app. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
1.) Resurser. Att skapa en hyfsat polerad mobil-sajt istället för en app kräver mindre spetskompetens, är lättare att underhålla och kräver mindre planering eftersom du säkert kan göra kontinuerligt förbättringsarbete som går ut direkt. 2.) Om du har väldigt mycket trafik från vissa typer av mobila enheter - kan du räkna med att de laddar ner din applikation bara du pushar för den eller kommer du alltid att ha en betydande andel som inte vill ladda ner den? I min mening så gäller ALLTID det senare. Du kommer aldrig få 99% nedladdnings-andel - oavsett hur bra din app är. Med betydande trafik till sajten från vissa typer av annorlunda enheter blir det då per automatik nödvändigt att skapa en bra polerad användarupplevelse för detta. Ska det göras bra och omfattande är oftast en mobil-sajt optimalt för både ROI och användarupplevelse. Att analysera existerande trafik är lättast men säger inte allt givetvis. Men prio #1 för förbättringsarbete av din sajt borde alltid vara att ta hand om de besökarna du har. Har du ingen betydande trafik måste du gissa dig fram eller göra andra typer av undersökningar. Men har du trafik har du en besökarbas där du kan göra riktiga och betydande analyser. I dessa tider har du också, med största sannolikhet, en betydande andel besökare från tablets och telefoner som du faktiskt kan analysera och få fram hårda beteende-data av. Även om de vänder efter första requesten så har du något att utgå ifrån och testa dig fram att förbättra. Du kan testa responsive ... du kan testa mobil-sajt ... du kan testa konvertering i app-downloads. Se till att fånga upp relevant interaktions-statistik så ser du exakt hur mycket det hjälper för att öka konverteringar, time spent eller återkommande besökare. Sedan kanske du kan börja förbättra upplevelsen för kylskåps-browsers som du inte ens kan analysera (överdrift, men jag hoppas poängen går fram). Om 5 år kanske du behöver optimera för TV-apparater också. Men i nuläget finns 3 typer av viktiga enheter för att täcka marknaden för de flesta sajter - mobil, tablet och dator. För anpassade sajter kan responsive fortfarande vara väldgt väldigt nyttigt. T ex för att säkra effektiv layout mellan olika upplösningar. Men när man får andra typer av input, väldigt annorlunda hårdvaru-kapacitet, annat användarbeteende osv osv att ta hänsyn till på samma gång - då blir responsive väldigt tidsödande och komplicerat med väldigt mycket javascript-hantering.
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Vad gör du när det kommer touch på stationära datorer t.ex.? Då kommer du ju ändå att behöva implementera det stödet på samma sätt som du gjort på mobilsiten. Om man alltid tänker content first och optimerar sidan för att ladda så snabbt som möjligt och använder sig av feature detection för ex. touchstöd spelar det inte någon roll vilken enhet besökaren kommer in på. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|