Kom ihåg mig?

Responsive webdesign

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-01, 15:42 #1
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
För all del - responsive web design är bra för alla sidor för enheter som inte utgör en större del av besökarna, är för många för att överblicka eller där man inte kan göra något antagande eller undersökning av användarbeteendet. Men när man faktiskt analyserat eller läst på om faktiskt användande och sett det som en viktig kanal för sajten - då är det för det mesta ett desto mer komplicerat och tidsödande projekt att skapa en optimal upplevelse med responsive.
Hur vet man vid en analys att användarna bara vill göra de snabbaste och enklaste sakerna via t.ex. en smartphone? Det kan ju lika gärna vara en konsekvens av att det är en sämre upplevelse att besöka siter med mobiler.
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-01, 15:46 #2
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Syke Visa inlägg
Hur vet man vid en analys att användarna bara vill göra de snabbaste och enklaste sakerna via t.ex. en smartphone? Det kan ju lika gärna vara en konsekvens av att det är en sämre upplevelse att besöka siter med mobiler.
Precis på samma sätt som du kan göra liknande analyser av vanliga sajter. Man tittar på vad besökarna klickar på, man gör ab-tester för att se förändringar i beteende osv. Vänder mobil-besökarna i dörren kan det finnas anledning att fundera på vad man skapat för elände för dom. Interagerar de med helt andra delar av webbsajten som inte är lättare att komma åt är det svårt att dra en annan slutsats än att de har ett annat behov?

Du kan likna det med att göra en analys av användarbeteende när man märkt att 25% av ens besökare är tyskar. Är 75% av skärmytan då täckt med saker som tyskarna inte interagerar med så kan det finnas en väldigt stark anledning av optimera upplevelsen.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-01, 16:19 #3
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Precis på samma sätt som du kan göra liknande analyser av vanliga sajter. Man tittar på vad besökarna klickar på, man gör ab-tester för att se förändringar i beteende osv. Vänder mobil-besökarna i dörren kan det finnas anledning att fundera på vad man skapat för elände för dom. Interagerar de med helt andra delar av webbsajten som inte är lättare att komma åt är det svårt att dra en annan slutsats än att de har ett annat behov?

Du kan likna det med att göra en analys av användarbeteende när man märkt att 25% av ens besökare är tyskar. Är 75% av skärmytan då täckt med saker som tyskarna inte interagerar med så kan det finnas en väldigt stark anledning av optimera upplevelsen.
Men då missar du ju de användare som inte går in på siten via mobilen för att den ger en sån dålig upplevelse, no?
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-02, 08:54 #4
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Syke Visa inlägg
Men då missar du ju de användare som inte går in på siten via mobilen för att den ger en sån dålig upplevelse, no?
Ja, om du gör någon form av trafikanalys på din sajt så missar du de där miljarderna som inte besöker din sajt.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 08:21 #5
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Ja, om du gör någon form av trafikanalys på din sajt så missar du de där miljarderna som inte besöker din sajt.
Bra argumenterat, där dödade du all diskussion

Jag menar att om du testar och analyserar befintlig trafik så säger det ju inget om vad användarna saknar, inte hittar eller om de inte går in alls på siten via mobilen eftersom de inte tror / tycker att det ger en bra upplevelse.

Hur delar du in användarna i dessa fack? Kikar du på upplösning? Enhet? Browser? OS? Var drar du gränsen för vilka som får hamna på den mobila siten?

Jag tycker det är farligt att skapa den uppdelningen. Vi borde inte prata om en "mobil webb" och en "vanlig webb", det borde handla om en web. Punkt. Oavsett enhet eller kontext. Allt annat är farligt och kommer att låsa in oss i framtiden.

Vill du ha en extremt välpolerad upplevelse för en specifik enhet - gör en app.
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 11:57 #6
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Syke Visa inlägg
Vill du ha en extremt välpolerad upplevelse för en specifik enhet - gör en app.
Där har du en bra utgångspunkt. Som leder fram till 2 andra faktorer:

1.) Resurser. Att skapa en hyfsat polerad mobil-sajt istället för en app kräver mindre spetskompetens, är lättare att underhålla och kräver mindre planering eftersom du säkert kan göra kontinuerligt förbättringsarbete som går ut direkt.
2.) Om du har väldigt mycket trafik från vissa typer av mobila enheter - kan du räkna med att de laddar ner din applikation bara du pushar för den eller kommer du alltid att ha en betydande andel som inte vill ladda ner den? I min mening så gäller ALLTID det senare. Du kommer aldrig få 99% nedladdnings-andel - oavsett hur bra din app är. Med betydande trafik till sajten från vissa typer av annorlunda enheter blir det då per automatik nödvändigt att skapa en bra polerad användarupplevelse för detta. Ska det göras bra och omfattande är oftast en mobil-sajt optimalt för både ROI och användarupplevelse.

Att analysera existerande trafik är lättast men säger inte allt givetvis. Men prio #1 för förbättringsarbete av din sajt borde alltid vara att ta hand om de besökarna du har. Har du ingen betydande trafik måste du gissa dig fram eller göra andra typer av undersökningar. Men har du trafik har du en besökarbas där du kan göra riktiga och betydande analyser. I dessa tider har du också, med största sannolikhet, en betydande andel besökare från tablets och telefoner som du faktiskt kan analysera och få fram hårda beteende-data av. Även om de vänder efter första requesten så har du något att utgå ifrån och testa dig fram att förbättra. Du kan testa responsive ... du kan testa mobil-sajt ... du kan testa konvertering i app-downloads. Se till att fånga upp relevant interaktions-statistik så ser du exakt hur mycket det hjälper för att öka konverteringar, time spent eller återkommande besökare.

Sedan kanske du kan börja förbättra upplevelsen för kylskåps-browsers som du inte ens kan analysera (överdrift, men jag hoppas poängen går fram).

Om 5 år kanske du behöver optimera för TV-apparater också. Men i nuläget finns 3 typer av viktiga enheter för att täcka marknaden för de flesta sajter - mobil, tablet och dator. För anpassade sajter kan responsive fortfarande vara väldgt väldigt nyttigt. T ex för att säkra effektiv layout mellan olika upplösningar. Men när man får andra typer av input, väldigt annorlunda hårdvaru-kapacitet, annat användarbeteende osv osv att ta hänsyn till på samma gång - då blir responsive väldigt tidsödande och komplicerat med väldigt mycket javascript-hantering.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 13:45 #7
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Där har du en bra utgångspunkt. Som leder fram till 2 andra faktorer:

1.) Resurser. Att skapa en hyfsat polerad mobil-sajt istället för en app kräver mindre spetskompetens, är lättare att underhålla och kräver mindre planering eftersom du säkert kan göra kontinuerligt förbättringsarbete som går ut direkt.
Ok, om du pratar om väldigt smala användningsområden, t.ex. kampanjsiter etc. så kan jag gå med på att det är smidigare än att göra en app, men du får fortfarande långt ifrån den mjuka och välpolerade upplevelsen i en mobilsajt vs. app.

Citat:
2.) Om du har väldigt mycket trafik från vissa typer av mobila enheter - kan du räkna med att de laddar ner din applikation bara du pushar för den eller kommer du alltid att ha en betydande andel som inte vill ladda ner den? I min mening så gäller ALLTID det senare. Du kommer aldrig få 99% nedladdnings-andel - oavsett hur bra din app är. Med betydande trafik till sajten från vissa typer av annorlunda enheter blir det då per automatik nödvändigt att skapa en bra polerad användarupplevelse för detta. Ska det göras bra och omfattande är oftast en mobil-sajt optimalt för både ROI och användarupplevelse.

Att analysera existerande trafik är lättast men säger inte allt givetvis. Men prio #1 för förbättringsarbete av din sajt borde alltid vara att ta hand om de besökarna du har. Har du ingen betydande trafik måste du gissa dig fram eller göra andra typer av undersökningar. Men har du trafik har du en besökarbas där du kan göra riktiga och betydande analyser. I dessa tider har du också, med största sannolikhet, en betydande andel besökare från tablets och telefoner som du faktiskt kan analysera och få fram hårda beteende-data av. Även om de vänder efter första requesten så har du något att utgå ifrån och testa dig fram att förbättra. Du kan testa responsive ... du kan testa mobil-sajt ... du kan testa konvertering i app-downloads. Se till att fånga upp relevant interaktions-statistik så ser du exakt hur mycket det hjälper för att öka konverteringar, time spent eller återkommande besökare.

Sedan kanske du kan börja förbättra upplevelsen för kylskåps-browsers som du inte ens kan analysera (överdrift, men jag hoppas poängen går fram).

Om 5 år kanske du behöver optimera för TV-apparater också. Men i nuläget finns 3 typer av viktiga enheter för att täcka marknaden för de flesta sajter - mobil, tablet och dator. För anpassade sajter kan responsive fortfarande vara väldgt väldigt nyttigt. T ex för att säkra effektiv layout mellan olika upplösningar. Men när man får andra typer av input, väldigt annorlunda hårdvaru-kapacitet, annat användarbeteende osv osv att ta hänsyn till på samma gång - då blir responsive väldigt tidsödande och komplicerat med väldigt mycket javascript-hantering.
Jag förstår vad du menar, men blir inte det här tänket lite bakvänt? Att göra en site som riktar sig mot en viss typ av enhet och ett visst typ av beteende och sedan behöva ändra denna site allt eftersom det kommer nya enheter eller beteenden och samtidigt utveckla och underhålla en hel site som ska fungera för alla andra enheter (enheter som närmar sig varandra allt mer) måste ju kosta mer än att underhålla en site som fungerar i alla enheter? Dessutom kanske det kommer ytterligare en ny, häftig enhet som du måste utveckla ytterligare en separat site för... då har du helt plötsligt tre separata siter att underhålla.

Vad gör du när det kommer touch på stationära datorer t.ex.? Då kommer du ju ändå att behöva implementera det stödet på samma sätt som du gjort på mobilsiten.

Om man alltid tänker content first och optimerar sidan för att ladda så snabbt som möjligt och använder sig av feature detection för ex. touchstöd spelar det inte någon roll vilken enhet besökaren kommer in på.
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017