FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Ok, nåja. vi kanske kan nöja oss med att det här är grundläggande SEO och att det inte tar så lång tid att testa vad som fungerar bäst.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
I e-handelsvärlden där jag håller till så vill man alltid göra en 301 till ett liknande innehåll för att behålla länkkraften och för att leda besökaren. Om jag exempelvis plockar bort en produkt ur sortimentet så är det bästa att produkten ligger kvar med en text att den utgått , med köpknapp bortplockad och länkar till relevanta produkter. Om produkten mot förmodan tas bort helt, så görs en 301 till så likt innehåll som möjligt, för att hjälpa besökaren. Så jag ser inte varför en 301 inte skulle kunna hjälpa besökaren?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Att du gör 301 till liknande produkt kan väl anses vara bra. Säg att du har en butik som säljer böcker och sängar. En dag slutar du helt sälja sängar, ska du då göra 301 på alla sängarnas produktsidor till startsidan? Sidorna finns ju ej mer och borde ge 404, dock kasnke med någon fin 404-sida. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
301 missbrukas mer eller mindre. Anledningen är att den är så effektiv inom SEO. Så om frågan gäller vilket som ur SEO-synpunkt är bäst, blir svaret tveklöst 301. Diskussionen om det sedan är rätt eller fel ur andra perspektiv, är i det fallet inte väsentlig (även om det så klart är värt att nämna).
Sen ska man veta att Google med tiden brukar ändra på saker, när någonting missbrukas kraftigt. 301 är väldigt effektivt idag, men kanske inte är det imorgon. Men det är naturligtvis svårt för Google att veta om du verkligen har flyttat på innehåll eller om du försöker dra nytta av länkkraft som du inte längre förtjänar, i och med att innehållet inte finns kvar (eller kanske aldrig har funnits där). |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|