Citat:
Ursprungligen postat av Web2.0
Moraliskt beteende för mig är att följa sin övertygelse om vad som är rätt och fel, om du upplever att du gör rätt kan ingen komma och säga att du uppför dig omoraliskt. Men å andra sidan kan man inte alltid säga att om man följer lagen så agerar man moraliskt, för många har en övertygelse om vad som är moraliskt riktigt utifrån sin religion etc. som ibland strider mot lagen.
Så mitt råd är följ lagen om din moraliska övertygelse tillåter det och gör det du tror är rätt. Lagligt sett är det ju inte olagligt att ljuga, men för mig är det omoraliskt.
|
Ett samhälle där alla sätter sin egen moral skulle ju inte fungera. Man bör ju, åtminstone till störta del, styras av det som är den allmänna uppfattningen om vad som är rätt och fel. Den allmänna moralen säger att man ska göra rätt för sig och bidra till samhället om man har möjlighet till det.
Citat:
Ursprungligen postat av Web2.0
För mig är det inte att fly undan skatt att flytta utomlands, vi bor väl inte i en diktatur? Alla är fria att flytta vartsomhelst utan att behöva redovisa för någon, inte ens skatteverket varför du önskar bo någonannanstans. Att bo i ett annat land har både fördelar och nackdelar som du är villig att gå med på, och ingen kan kritisera dig för detta.
|
Att flytta utomlands med huvudsyfte att slippa betala skatt i det land man under hela in uppväxt utnyttjat ekonomisk på många olika sätt kan jag inte anse som moralsikt på något sätt och det är rakt emot den allmänna uppfattningen.