Kom ihåg mig?

Niqab i skolan?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-02, 11:08 #1
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2007
Har WN som tidsfördriv

Niqab och burka går inte hand i hand med värderingarna som vi står för i vårt samhälle. Hemma så får folk gärna bära dessa plagg. Men ett heltäckande plagg eller plagg med en liten strimla där man skymtar ögonen på offentliga platser är bara skrämmande.

Att det inte är en självklarhet att man inte bär dessa plagg i skolan förstår jag inte, kommunikation mellan lärare och elever är otroligt viktigt i skolan och dessa plagg försvårar detta.

PK som man är så måste man självklart deklarera att man inte är Sverigedemokrat efter att ha uttalat sig om en fråga som denna.
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 11:09 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos Visa inlägg
Niqab och burka går inte hand i hand med värderingarna som vi står för i vårt samhälle. Men ett heltäckande plagg eller plagg med en liten strimla där man skymtar ögonen på offentliga platser är bara skrämmande.
Vilka vi? Jag står inte för några sådana värderingar. Att du är rädd för det som är annorlunda ska väl inte behöva drabba andra människor.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-02 klockan 11:11
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 11:11 #3
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Vilka vi? Jag står inte för några sådana värderingar.
Okej, jag trodde att vi stod för att kvinnor och män är lika mycket värda i Sverige? Har jag fel? I så fall så ber jag om ursäkt.
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 11:14 #4
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av KarlRoos Visa inlägg
Okej, jag trodde att vi stod för att kvinnor och män är lika mycket värda i Sverige? Har jag fel? I så fall så ber jag om ursäkt.
Det tycker uppenbarligen inte du eftersom du antyder att dessa kvinnor inte har någon egen fri vilja utan du måste ta detta beslut åt dem. Du menar väl ändå inte att kvinnor och män har samma typ av klädsel i "det västerländska samhället"? Det sätt som tjejer och unga kvinnor i det västerländska samhället visas upp på är väl knappast mindre kvinnoförnedrande, snarare tvärtom. Utbredningen av kosmetisk kirurgi nedåt i åldrarna är väl ett betydligt större problem än niqab.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-02 klockan 11:21
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 11:51 #5
robincox robincox är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Flitig postare

Frågan är hur debatten hade sett ut om en kille eller tjej (vars familj är nudister) hade kommit till skolan utan kläder. Då hade nog 100% av svenska folket (inklusive jag själv) varit för ett förbud för nakenhet i skolan, eller?
robincox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 11:53 #6
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av robincox Visa inlägg
Frågan är hur debatten hade sett ut om en kille eller tjej (vars familj är nudister) hade kommit till skolan utan kläder. Då hade nog 100% av svenska folket (inklusive jag själv) varit för ett förbud för nakenhet i skolan, eller?
Då börjar vi röra oss kring lagen om förargelseväckande beteende, i hur många kulturer är nudism en del?
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 11:59 #7
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Då börjar vi röra oss kring lagen om förargelseväckande beteende, i hur många kulturer är nudism en del?
Varför skulle det vara någon skillnad på att inte ha kläder på sig, ha för mycket kläder på sig, ha rosa kläder på sig osv. Förargelseväckande beteende är vad du själv definerar det som, vilket gör den här frågan så himla svår.

Vad är det som är så förargelseveckande med en naken person i klassrummet? är det den personen det är fel på för att han/hon inte följer våra sociala koder eller är det själva koderna?

Vad är det som är så förargelseveckande med en totalt täckt person i klassrummet? är det den personen det är fel på för att han/hon inte följer våra sociala koder eller är det själva koderna?
robincox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 12:08 #8
abergmans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
abergmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av robincox Visa inlägg
Varför skulle det vara någon skillnad på att inte ha kläder på sig, ha för mycket kläder på sig, ha rosa kläder på sig osv. Förargelseväckande beteende är vad du själv definerar det som, vilket gör den här frågan så himla svår.

Vad är det som är så förargelseveckande med en naken person i klassrummet? är det den personen det är fel på för att han/hon inte följer våra sociala koder eller är det själva koderna?

Vad är det som är så förargelseveckande med en totalt täckt person i klassrummet? är det den personen det är fel på för att han/hon inte följer våra sociala koder eller är det själva koderna?
Jag har varken sagt att jag stöttar eller inte stöttar ett förbud mot nudism i skolan

Det jag menar på är att hur stor är utbredningen av kulturer där nudism är en stor del? Titta på utbredningen av burkan och niqab, det är en väldigt stor del av jordensbefolkning, tex i afghanistan som har 31 miljoner invåndare är burka och niqab vanligt både i städer och på landsbygden, trots att det inte finns en lag som kräver det.

Om sveriges 9 miljoner invånare skulle börja gå nakna alltid, så skulle det fortfarande vara väldigt många fler som har burka.

Om man ska få ha burka eller niqab i klassrum är en icke-fråga, det är en självklarhet och handlar om att respektera och värna om andra kulturer.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 11:15 #9
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Att du är rädd för det som är annorlunda ska väl inte behöva drabba andra människor.
Amen ge dig...
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-02, 11:18 #10
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av kalasboll Visa inlägg
Amen ge dig...
Det var han själv som sa att det var skrämmande?

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017