Kom ihåg mig?

Brandos avråder vissa att handla hos dem!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-30, 13:40 #31
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte Visa inlägg
Det var det dummaste jag hört. Du kan vara invandrare; muslim, buddist, ja ... vad fan som helst, och ändå vara rasist. Att vara invandrare i ett land utesluter inte rasism.
Förvånar mig att det var det dummaste du har hört.
Det som är grejjen är att jag menar att oddsen av att jag är rasist minskar otroligt om jag är invandrare. Tror de flesta skulle förstå det men du behövde visst en liten förklaring. Jag har ingenting emot invandrare = Jag är själv invandrare. Hur är det dumt?

Då en invandrare själv har vandrat in i sverige någon gång i tiden så går det inte riktigt ihop om invandraren sedan ska hata andra invandrare som vandrar in i landet.

Personen skulle då i slutändan hata sig själv genom att vara rasist. Förstår du nu?

Däremot förstår jag vad du menar med att alla kan vara rasister. Men det känns lite som att de invandrare som är rasister egentligen bara vill passa in. Sedan har vi de som verkligen hatar Islam, men egentligen inte är rasister. De hatar islam så pass mycket så att de struntar i Sverigedemokraternas rasistiska värderingar.

T.ex. Daniel Assai och Samuel Älgemalm...

Se på http://sv.wikipedia.org/wiki/Iranska_revolutionen

Där har ni anledningen till att de har ett så extremt hat mot islam.

För er som är emot wikipedia som källa för att ni har hört en lärare säga det en gång i tiden och vill leka bildade:

Det här är ingen formell uppsats, det är en väldigt informell diskussion på ett informellt forum.

Sedan finns det källor med:

Källor:
Ali Ansari, Modern Iran, 2007.
Nikki Keddie, Modern Iran: Roots and Results of Revolution, 2003.

Jag älskar historia och andra kulturer. Är även bildad + invandrare så rasist är jag inte. :P

Senast redigerad av Lancelot den 2010-09-30 klockan 13:44
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-30, 13:48 #32
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Kära Lancelot,

Antar att du har påbrå i något muslimiskt land eller? Låt mig fråga dig detta ... om moderaterna skulle plötsligt sätta upp en punkt i sitt partiprogram att de vill minska invandringen till nästan 0 inför nästa val, skulle det betyda att de som röstade på de i kommande valet också är rasister?
Kära Terabyte.

Det är verkligen otroligt roligt och skrattretande att du fortfarande inte förstår att moderaterna inte har rasistiska åsikter som SD. Därför är det inte alls samma sak.

Det var den dummaste liknelsen jag någonsin har läst!

För de flesta handlar det inte om att SD vill stoppa invandringen. Det handlar om varför de vill stoppa invandringen och deras rasistiska värderingar.

Senast redigerad av Lancelot den 2010-09-30 klockan 13:51
Oläst 2010-09-30, 14:15 #33
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003

Lancelot,

Herregud, vet du vad rasism är och var en rasist har för åsikter/tankar?

OK; nu vet vi att dina definitioner är:

- Rasist är en svensk som inte gillar invandrare.
- En invandrare kan inte vara rasist för att han inte kan hata andra invandrare.

Oavsett om du är invandrare eller inte, kan du vara lika stor rasist som vilken annan person i världen. Du kan vara invandrare i Sverige med hata svenskar eller någon annan etnisk grupp i hela världen.

Att du är invandrare minskar inte dina möjligheter att vara rasist för det!

En invandrare som hatar svenskar är rasist likaså. En serb som hatar alla bosnier. En iranier som hatar alla irakier. Det är inte var man bor utan vem man är emot. Rasism handlar inte om att hata invadrare utan vara emot en annan etnicitet. Du har verkligen inte fattat det och det är just därför har du en definition att "alla som röstat på SD är rasister". Du bara fattar ingenting.

Jag känner polacker, iranier, irakier, buddister, kristna ... alla typer som är på något sätt rasister. Att vara invandrare betyder inte att man inte kan vara rasist.

Då jag är invandrare själv, antar många att man kan säga mycket till mig, då man är "en av oss/de", så när jag handlar på möllan hos en pakistanier brukar han klaga på svenskar, hur han hatar de, hur dumma de är, hur de borde inte få ha ett land, hur man skall driva ut de med tiden och ta deras land mm. Det är rasism utan tvekan, enligt definitionen. Att han är invandrare spelar inte roll. Inte ett jävla dugg!

Det var det dummaste jag har hört denna månad tror jag och då har det gjorts några dumma uttalanden i svensk TV denna månaden. Vet inte ens hur du klarar av att knyta dina skor varje dag ...

Om du är rasist vet jag inte, men av det du skriver verkar inte utbildningens information ha hjäpt mycket i din mentala utveckling ...

En än gång, så det kanske går fram till dig: rasism handlar inte om att ursprungliga befolkningen är emot invandring utan handlar om en individ (vilken som helst) vara emot andra etniciteter/grupp av någon slag enligt olika definitioner (i sitt land, i andra länder över hela världen).

Senast redigerad av Helix den 2010-09-30 klockan 14:21
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-30, 14:29 #34

Lancelot,

Du svarade aldrig på min fråga: Antar att du har påbrå i något muslimiskt land eller?

Varför? Jo, för jag märker att du har en vana att definiera saker som många av dagens muslimer (men även andra invandrare jag känner, icke-muslimer, har), dvs. "Vi och de". Du delar upp samhället i svenskar och invandrare och därmed har du också en konstig definition av rasism, som består enkelspårigt mellan svenskar som hatar invandrare.

En integration kommer aldrig fungera i Sverige så länge folk tänker "Vi och de", vilket är det mest vanliga bland både en del svenskar och invandrare idag. Även invandrare delar upp sig själva i grupper, vi-muslimer och de-icke-muslimer, vi-icke-muslimer och de-muslimer, vi-som jobbar och de-som-inte-jobbar ... mm.
Oläst 2010-09-30, 14:32 #35

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
För de flesta handlar det inte om att SD vill stoppa invandringen. Det handlar om varför de vill stoppa invandringen och deras rasistiska värderingar.

Och du har helt klart intervjuat de 5,7% som röstade på SD och är helt säker på det? Du är ju helt väck i din verklighetsförankling.
Oläst 2010-09-30, 14:39 #36
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Lancelot,

- Rasist är en svensk som inte gillar invandrare.
- En invandrare kan inte vara rasist för att han inte kan hata andra invandrare.
Vad roligt att du försöker lägga orden i mun på mig.

Nej. Så menade jag inte alls. Det är däremot vanligare att svenskar är rasister. Förstår du inte det ?

Förstår du inte heller ironin i när invandrare är rasister? Det kan jag egentligen inte förklara till dig, det är en sån sak man förutsätter att folk känner till. Men i ditt fall var det inte så.
Stackare...
Oläst 2010-09-30, 14:51 #37
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Men herregud. Varför är det ironiskt att invandrare är rasister? En rasist tycker per definition inte illa om invandrare utan om människor av annan "ras" än han själv.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-30, 14:51 #38
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

HAHA Terabyte.

Så svenskar brukar ha lika mycket problem med fördomar som invandrare?

Hur ofta är en svensk utsatt på jobb pga sin etnicitet?

Hur ofta är en invandrare utsatt på jobb pga sin etnicitet?

Säger du att svenskar är mer utsatta än invandrare av fördomar så är du rent ut sagt naiv.

Ser även att du inte klarar av att föra en diskussion och går mot personangrepp. Så jag tänker sluta diskutera med dig, tills du klarar av att föra en diskussion.

Sen kan man ju fråga sig varför just du av oss två blir så sur? De som har läst lite psykologi vet varför.

Jag använde endast vi och de för att beskriva situationen och tänkte inte alls på något annat. Men tydligen gjorde du det.
Oläst 2010-09-30, 14:53 #39
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Men herregud. Varför är det ironiskt att invandrare är rasister? En rasist tycker per definition inte illa om invandrare utan om människor av annan "ras" än han själv.
För att en invandrare blir mer utsatt på arbetsplats och skola så de vet hur det känns. Så därför borde de om någon inte vilja utsätta någon annan för samma sak.

Min sista kommentar här. Tänker hålla mig till webmasterfrågor på forumet då det här inte leder någonstans.

Lycka till.
Oläst 2010-09-30, 14:53 #40

Citat:
Det är däremot vanligare att svenskar är rasister. Förstår du inte det ?
Varför det? Varifrån får du detta ifrån? Det finns många svenskar på detta forum och det är trevligt att de får veta att de har per din definition löper större risk att vara rasister än alla andra i landet. Helt makalöst.

Citat:
Förstår du inte heller ironin i när invandrare är rasister?
Nej, därför att min definition av rasism är den allmänt antagna runt om i världen, medan din verkar vara helt egen ...

Låt mig fråga dig detta. En svensk med rasistiska åsikter utvandrar och bor i Singapore. Han är invandare nu i ett annat land, Singapore. Är han mindre rasist nu för att han är invandrare? Enligt dig skulle det vara ironisk att den svensken skulle vara rasist, då han är ju invandrare nu ... och kan inte vara rasist.

Senast redigerad av Helix den 2010-09-30 klockan 15:03
Svara

Taggar
brandos

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017