FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Citat:
Tänk dig t.ex. ett företag som t.ex. säljer försäkringar, som är bra, billigt och mycket omtyckt av kunder vilket gör att flera (låt oss säga 25) olika personer tipsar om, och länkar till försäkringsbolaget, på t.ex. sin hemsida, blogg, i nåt forum osv. 25 personer är i detta sammanhang antagligen en väldigt hög siffra, pga. att området troligtvis har en väldigt låg viral potential. Om det då kommer ett eller flera andra, kvalitetsmässigt underlägsna, försäkringsbolag som anlitar s.k. SEO-proffs, som i sin tur dopar googles sökresultat genom att skapa, säg ett par 100 länkar (från "relevanta" sidor där de skrivit text för hand, men som i praktiken inte kommer läsas av någon annan än sökbotar), så får detta en mycket negativ konsekvens för det bra försäkringsbolaget (de hamnar under de sämre bolagen i googles sökresultat). Detta exempel visar dessutom på den andra gruppen som tar skada av inlänks-SEO, som du verkar ignorera. _Vanliga internetanvändare_. Länkfarms-SEO förstör relevansen i sökresultaten. Självklart vill alla sajtägare ligga högt i google. Vissa gör det genom att skapa bra innehåll som folk själva vill länka till. Andra som saknar god moral och framför allt bra kvalitet på sina webbsidor tar till länkfarmar. Det man måste fråga sig är om länkfarms-SEO tillför något av värde till webben över huvud taget, och jag har svårt att se att någon skulle kunna argumentera att så är fallet. /jonatan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Fast är inte sökmotoroptimering som vilken annan typ marknadsföring (TV, Radio, Trycktmedia)? Den som betalar mest syns bäst.
Sen att Google vill motverka det är inte särskilt konstigt, de vill givetvis att företag använder sig av AdWords för att synas. (Hej förresten Jonathan!) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjena Oskar!
Kan hålla med dig till viss del, men skillnaden är att på webben har inte "den som betalar mest syns bäst" gällt i alls lika stor utsträckning som i andra medier, utan snarare "den som är bäst syns mest". Länkfarmar motverkar detta genom att förstöra sökresultat som baseras på riktiga organiska länkar. Tycker dock det är bättre att jämföra "vanlig" marknadsföring med banners, adwords och liknande. Där är det, i de allra flesta fall, tydligt att det är reklam det handlar om, och användare har även möjlighet att blockera det med t.ex. adblock (precis som att man kan stänga av TVn vid reklam). Det förstör inte heller för andra sajter/företag (som valt att inte försöka dopa googles sökresultat) på samma sätt som länkfarmar gör. /jonatan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjena,
Jag håller med dig där Jonathan. Det jag tycker är bra med webben är att användarna har mer kontroll. Det gör att ex Google måste vara på tå, alltid! Börjar det slå igenom att det ligger "skit" i toppen i serpen ser användarna (vi) det ganska omgående, svär lite, och går vidare till en annan sökmotor eller metod. Vad händer med Adwords då? Om man är konspiratoriskt lagd kan man undra hur mycket överseende Google har med seobolagen, för visst har dom stenkoll? ;-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sajtnätverk, länkfarmar och länkbyten används alla för att mer eller mindre manipulera sökresultatet. Går det så görs det. Det bästa som kommit med sökmotoroptimeringen är att många fler lärt sig bygga sajter på ett korrekt sätt (onpage). D.v.s. att använda rubriktaggar, styckestaggar m.m. Dessutom tror jag att även att navigering och innehåll på sajterna har blivit bättre och tydligare. Ditt exempel om försäkringsbolag tycker jag inte är särskilt bra. Du menar alltså att Google ska vara någon sorts konsumentombudsman/Sverker Olofsson. Google levererar ett resultat och du som användare bedömer om de sajter som dyker upp är bra eller dåliga. Ska du teckna en försäkring så läser du väl villkoren samt kollar upp bolaget dessförinnan, eller kör du på nr.1 på Google direkt utan att tveka? Om alltför många tycker att resultatet är dåligt så måste Google göra om sin algoritm, men det drabbar knappast den som inte gör något aktivt för att hamna högre i SERP:en. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||||
|
|||||
Nykomling
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Jag frågar mig fortfarande vad länkfarms-SEO tillför för värde på webben. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Citat:
Det var precis det jag påpekade i det första inlägget du svarade på. SEO-bolag måste vara tydliga med riskerna med länkfarmsmetoden, samt ta ansvar för de skador som ev. orsakas för företaget som anlitat dem. Vare sig de väljer att vara tydliga, eller får stå till svars för kundens ev. Google-ban, så kommer denna metod säkerligen snabbt dö ut i så fall. Jag har inget svar på det. Ska jag vara ärlig så gillar jag inte heller länkfaramar av den anledningen att det är skräp-SEO. Jag tror faktiskt inte att den utgör något större hot mot sajter som är kvalitativa och får skapligt med naturliga inlänkar. Kvalitativ SEO (tycker jag) genomförs både onpage och offpage, men då genom länkbyten med riktiga sajter eller SEO-bolagets egna sajter som är av "bättre kvalitet". Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-06-10 klockan 00:27 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag noterar att Enbil.nu (i din signatur) har huvudparten av sina länkar från länkkataloger - lustigt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
|
||||
|
SEO proffs, pppfs..
Beror helt på vad man har som motpol och vilka keywords du skall ranka bra på. Om man vill ranka 1'a måste man också titta varför den som ligger 1'a gör de. Har 1'an 160 tusen inlänkar så gör de inte saken bättre. Har sett sådanna saker som 160 tusen "egenskapade" inlänkar, och då rankar sidan högst. Och länkarna kan komma från egenskapade länk hjul, de kan vara så att personen erbjuder någon form av stat plugin till wordpress som också "råkar" stoppa in 2 extra rullande länkar på varje sida. Vipps har han fått en hel del inlänkar och vinner stor del av marken pga det. Och enligt mig så är de inte heeelt white hat.. Men skall du slå ut Gretas och Göstas bageri på plats 1 behövs de kanske inte fullt så mycket arbete. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Citat:
Hur som helst har vi, liksom de flesta andra sajter på nätet, submittat vår sida till diverse länkkataloger. Jag tycker definitivt att det finns skäl att ifrågasätta även länkkatalogers tillförande till webben, men det är inte länkkataloger jag syftar på med "länkfarmning". Därför tänker jag inte ens gå in på den något filosofiska frågan om rätten att kritisera ett system som man till viss del är en del av. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|