FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har svårt att se att användaren gör något olagligt när denne utnyttjar din tjänst som du beskriver den.
Det krux jag kan se är hur du publicerar andras material. Inkräktar du på upphovsmannens rättigheter på något sätt? I Danmark har striden om Newsbooster, som förmedlade djuplänkar till enskilda tidningsartiklar, i första instans utfallit så att djuplänkning direkt till den enskilda artikeln ansågs vara ett intrång i upphovsrätten: http://online.wsj.com/article/SB1035...?mod=googlewsj Målet överklagades inte. Liknande tvister finns även i Tyskland. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Om jag utvecklar ett program som laddar ned 10 bilder från nätet (som jag hittar via Google) baserat på ett varlfri ord (exempelvis 'katt') och sparar ned det på datorn.
Redan här är det olagligt genom att hämta hem andras verk/bilder. Är det jag som utvecklaren som har gjort det olagliga eller användaren som faktiskt använder sig av programmet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om du som utvecklare har uppsåt att sprida andras verk som du inte har tillåtelse att sprida så är det inte lagligt. Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Oavsett vad, är det fel också olagligt för användaren, eller hur? Det är ju han som laddar ned upphovsskyddad material till sin dator. Utvecklaren som har gjort programmet kan väl inte klandras. Annars är bittorent-klienter olagliga - eller har jag fel Kanske en dum fråga, men har jag som upphovsman rätt att bestämma om min information ska distribueras? Har jag då inte rätten att säga att endast Thunderbird-användare får hämta informationen i min RSS-feed? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|