Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Att Sam ägd aktier flera år har man ju vetat, och att 48% i sig inte ger något inflytande om man inte har olika röstlängd på aktierna eller annat avtalat.
Men har svårt tro att ett börsnoterat bolag som äger andra stort webbhotell köper in sig utan något alls inflytande.
Då krävs det att dom övervärderar bolag mer än dom betala för aktierna. Men eftersom det inte är börsnoterat bolag är det inte helt lätt sälja aktier i efterhand.
Har inte läst senaste årsredovisning som lämnades in för några dagar sedan ännu, så kanske ger lite klarare bild efter man läst den.
Men utan makt så lär man minst vilja ha avkastning på 10% år som väldigt lägsta på investerat kapital. Och på icke börsnoterat bolag så borde man vilja ha 20-30%.
Med undantag utan sett senaste årsredovisning utan kollar på tidigare år så har Binero långt ifrån Loopia ekonomiska bolag.
Loopia:
103M Omsättning och 26 anställda med 24,84% vinstmarginal.
Binero:
35M Omsättning och 25 anställda 3.37% vinstmarginal.
Det stora i det hela är hur stor effektiv skillnad det på per anställd mellan bolagen.
Om jag var ägare av OG EU, så hade jag haft som mål försöka samordna stordrift mellan bolagen med en serverhall ihop och en ihop slagen personalstyrka för öka vinstmarginal och spara kostnader.
|
Nu spekulerar du bara patrikweb, inget av detta stämmer in i ONG's uppköp av Sams aktier. Det här är en deal mellan Sam och ONG men jag och Göran som majoritetsägare har valt att lägga oss i diskussionen för att hitta en bra ägare till Sams aktier, men kraven har kommit från oss. Vi har inga planer idag på att merga varken personal eller drift med ONG, vi kommer att fortsätta med vår drift och vår personal och vårt sätt att styra Binero. Men självklart även sätt att samarbeta med ONG.