Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Inte för att jag sympatiserar med motivet för invasionerna av både Irak och Afghanistan, men Saddams regim borde ha utplånats vid första Irakkriget och att omvärlden satt blint och struntade i talibanernas våldsamma mördarregim gör att jag inte tycker det var fel genomföra invasionerna av båda länderna.
Det är dock mycket bekymmersamt att väldigt många civila omkommit i strider eller följder av det kaos som följt på invasionerna.
Jag anser dock att USA och allierade borde stannat kvar betydligt längre i Irak och de borde även bli kvar i Afghanistan och tillsammans med andra demokratier se till att få någon form av fungerande ordning i dessa länder. Utan utländska trupper på plats tror jag inte det finns någon chans att undvika en återgång till fullständigt kaos och mördande och förtryck av civilbefolkningen av i första hand militanta islamistorganisationer.
Det må ha varit fel från början, men det var ännu mer fel att lämna irakierna i sticket och att man planerar att göra detsamma i Afghanistan...
|
Iraks regeringen och Saddam har varit väldigt plågsam mot en stor del Irakier och vi ska inte minnas, flera miljoner Kurder. Så visst, jag hade gärna velat se honom utplånad redan från Irak-Iran kriget.
Men det kanske är till det bättre att USA och de allierade har har dragit tillbaka trupperna. Polisen och militären där nere måste få en chans att visa att de kan bekämpa brott och terrorism. De har ju fått mycket träning av amerikanarna. Landet måste försöka klara sig själv.
USA och de allierade stannar ju inte för att försöka bygga upp en stabil demokrati, annars hade det skett längesedan. Skulle de stanna så hade det funnits andra motiv bakom det också.