Citat:
Ursprungligen postat av KristianE
Den som beställer på kommunen har antagligen en chefsposition, arbetar med inköp eller på annat sätt har mandat (d.v.s. fullmakt) att beställa i kommunens namn till ett visst belopp. Eller så har denne en rekvisition från beslutsfattare.
Tror du på fullt allvar att kommunstyrelsen sitter och beställer datorer i Ateas webshop?!
|
De som har befogenhet att beställa har en skriftlig fullmakt som utfärdas av en högre chef med teckningsrätt. Jag har jobbat på Skatteförvaltningen i 7 år så jag vet mycket väl hur det går till. Det är stentuffa attesteringsregler inom offentliga sektorn, så det är högre chefer som attesterar (kontroll mot giltig beställning) varenda faktura, annars bestrids den.
För mindre belopp så används kort eller kontantkassa som kräver kvitto, annars riskerar den enskilde tjänstemannen löneavdrag om något kvitto saknas. Det var ett hiskeligt pappersarbete när jag skulle ebställa en kamera åt kulturförvaltningen där jag bodde 1983 (Torsby kommun i Värmland). Kameran kostade mindre än 2000 kr inklusive alla tillbehör. Idag är det betydligt tuffare attesteringsregler.
F.ö. så är Volvo en av föregångarna när det gäller strikta beställningsregler, då de kräver att varje faktura ska ha ett beställningsnummer som utfärdats av Volvo annars bestrids fakturan. Så de har extremt strikta regler för att betala ut pengar, då de annars är ett tacksamt mål för bedragare, eftersom de omsätter enorma mängder pengar.