Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad skall man ta betalt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-13, 16:22 #30
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2008
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag har jobbat med kravarbete mot kunder som inte kan något om systemutveckling och jag kan garantera dig att 3 veckor är kort tid för det jobbet. Det kommer att komma nya krav hela tiden, var så säker.

Det finns en faktor som inte nämts i tråden men som kommer att komma upp när frågan ställs till kunden. Ska andra få använda detta system gratis eller vill kunden ha någon form av exklusiv rätt till systemet och koden?

Kunden kommer troligen att svara att ingen annan får använda systemet och då kan man för det första inte använda äkta gratis-kod utan man måste skriva lejonparten av systemet från grunden för att vara säker på att det är original-kod.

Då kommer systemet att ta minst 300 timmar (2 mån på heltid) att färdigställa (specning, design, möten, workshop, bollande med kunden, utveckla, testa och installera, utbilda kunden.

Räkna att et proffs gjör det för 800 kr/tim + moms så blir det 240 000 kr + moms.

Kan man använda färdiga komponenter kan man kanske klara det för runt hälften ca 120 000 kr + moms. Jobbet med kravspec måste man göra från grunden oavsett med 80-120 timmar beroende på hur man lägger upp det hela.

Räkna med att förhandlingar (inkl skrivande av avtal) för löpande räkning tar 16-32 timmar. För fastpris kan förhandlingar och avtal ta 40-80 timmar.

Kravspec för löpande räkning kanske tar 80 timmar, medan man måste vara mycket noggrannare när det gäller fastpris så då får man nog räkna minst 120 timmar för att göra ett realistisk estimat. Man behöver flytta över en hel del design från senare faser när man gör detta på fastpris.

Testning måste leverantören göra innan leveras så man inte levrerar ett system som inte fungerar.

Man behöver sätta upp en utvecklingsmiljö, en separat testmiljö för kundens acceptanstest och slutligen en produktionsmiljö.

Har kunden data som ska migreras in i det nya systemet från ett gammalt system? Det måste tas med i beräkningarna, det kanske kräver en del utveckling av överflyttningslogik?

Det är okunnigt fjantsnack att säga att man lurar kunden med löpande räkning!
Det är så de flesta utvecklingsuppdrag går till. Fastprisavtal kan man inte genomföra seriöst när förutsättningarna inte är bestämda eller kända i förväg. Med Löpande räkning kan man diskutera uppdragets omfattning löpande under hela projektet och göra omprioriteringar ganska fritt. Man kan som konsult rekommendera kunden att lägga en viss tid på kravspec, men man kan ändra sin rekommendation när man får mer info under projektets gång. Ett fastprisuppdrag innebär även fastspec, dvs specen kan inte ändras för då måste priset också göras om.

Utbildning av användare kräver förberedelse och tar tid och måste tas med i beräkningarna. Varje timme organiserad utbildning kräver i normalfallet minst 6 timmar förberedelse.
Först och främst skrev jag aldrig någonstans, vad jag kan se, att man lurar en kund med att köra på löpande räkning.

Sen sa jag att man sätter ett fast pris efter beräkningen av timmar, där man vid ändringar debiterar sin timpeng extra per timme, såklart. (Fast pris + Rörligt).

Sen undrar jag vilket proffs som tar 800 kr i timmen? Är inte det ganska lågt räknat egentligen?

Att projekteringen av projektet skulle gå på minst 120 timmar anser jag fortfarande vara på tok för mycket för detta projekt.

Edit: Sen, ni som förstått mig rätt, förstår också att jag inte snackar om ett fast pris, typ "Det där tar jag 30.000 för! Nu kör vi."

Det har jag inte påstått och skulle inte göra själv heller.

Senast redigerad av StefanW den 2011-10-13 klockan 16:31
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017