Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Onoff i konkurs

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-07-12, 14:06 #11
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
Nej, men jag bemöter det du sade med argument och fakta. Sedan kommer du nu med lite fina meningar, men varken du eller jag verkar förstå vad du egentligen vill.

Jag var själv faktiskt lite till vänster förr, men har läst och tagit till mig om vad folk har argumentrat om. Företag likväl som privatpersoner skall får göra exakt vad de vill så länge de inte kränker någons rättigheter, är väl min inställning till det hela.

Så om Företag A vill ta X kr för Produkt A och Företag B vill ta Y kr för Produkt A, så skall de självklart få göra det. Kan du själv förklara det logiska i att förbjuda Företag B från att ta Y kr?

Du verkar även rätt klok, kan du förklara vad som inte är välfungerande med hemelektronikmarknaden?

Hint: Att företag går med förlust behöver inte betyda att det inte är välfungerande. Så här har det nog alltid fungerat på samtliga marknader under kortare perioder.

Om och nu hemelektronikmarknaden inte skulle vara välfungerande, hur korrigerar du denna med ditt trollspö?

Bonusfråga: Är inte en marknad utan regleringar så lika villkor som det bara kan bli? Regleringar gynnar alltid en viss grupp, det tycker inte jag är lika villkor.

--
Endast spekulationer

Om vi säger så här också, SIBA, OnOff, Expert mfl mindre kedjor har med väldigt stor sannolikhet haft erbjudanden om uppköp från dessa större jättar. De har då uppenbarligen tackat nej. För, för Elgigantens och Medimarkts del hade det varit klart mycket billigare att köpa upp dem än att konkurrera ut dem med ett priskrig.

---

Edit: Läste du artikeln? Tankar?
Det som händer på en helt oreglerad marknad är att företagen/arbetsgivarna får all makt. Alla arbetstagare hamnar i en beroendeställning till företagen och arbetsgivarna kan då köra över sina arbetare hur de vill genom att t.ex. sänka löner, ge sämre arbetsvillkor och skita i miljön. Det enda som kan väga upp det är fackorganisationer, men de behöver även visst stöd i lagen för att kunna göra ett bra jobb.
Att en marknad ska sköta sig själv med hjälp av tillgång och efterfrågan helt utan regleringar är en utopi om man ser till faktorer som exempelvis arbetsrätt och miljö. Det enda maktmedlet blir då pengar och det är de som har mest pengar som kommer bestämma diktera alla villkor. Deras enda mål blir ju att tjäna mer pengar och det måste ju såklart gå ut över någon annan.

Om vi ska ta det här exemplet med hemelektronikmarknaden.
På vilket sätt är det bra i längden att kedjor som MediaMarkt kommer in och pressar ned priserna enormt mycket bara för att de har en hel koncern bakom sig som backar upp dem ekonomiskt. De har råd med att göra stora förluster år efter år vilket inte de kedjor som bara finns i Sverige har. MediaMarkts strategi går ju rätt och slätt ut på att pressa ned priserna för att slå ut konkurrenter och ta marknadsandelar. När detta är gjort kommer de höja priserna igen och skörda frukten av deras arbete på en marknad med mycket mycket mindre konkurrens och då räknar de med att kunna ta igen de förluster de gjort tidigare år. Hur är det bra för marknaden på sikt?
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017